SY-tråden, (maskin?)broderier

jag gör också egna mönster, tex den rosa klänningen i inlägget ovan har jag ritat själv. Även klänningen jag syr till mig själv är egenkomponerad vilket ju uppenbarligen blev sådär lyckat när mitt inre öga gjorde klänningens överdel minst 1 storlek för liten :p

Hur gör du egna mönster? Ritar du på mönsterpapper först då, eller ger du dig direkt på tyget?

Ska man ha lite fel uppfattning om ens storlek verkar det mycket bättre att ha fel åt det hållet! :up:

Ahaaaa! Tror jag fattar!

Nä, jag bara klippte några remsor av ett annat tyg (som också var stretchigt) och sydde fast! Hade ingen aning om att man skulle sträcka bandet när man sydde fast det. :o

Stort tack för förklaringen, kanske det blir mindre (eller i alla fall annan :cautious:) katastrof nästa gång då. :D
Lär väl i ärlighetens namn inte nåla då heller misstänker jag, men jag kan kanske höfta till nån lagom sträckning ändå. Eventuellt. :angel:

om du orkar sätta en nål kan du ju nåla fast bortre ändan på remsan iaf :p

men du viker alltså inte remsan på något sätt innan du syr fast den?

Hur gör du egna mönster? Ritar du på mönsterpapper först då, eller ger du dig direkt på tyget?

Ska man ha lite fel uppfattning om ens storlek verkar det mycket bättre att ha fel åt det hållet! :up:

Ritar direkt på mönsterpappret. Utgår oftast från plagg jag tycker om, tex ett par leggings eller en t-shirt. Sedan kan man ändra på valfritt sätt.

om du orkar sätta en nål kan du ju nåla fast bortre ändan på remsan iaf :p

men du viker alltså inte remsan på något sätt innan du syr fast den?

Mjao... Inte innan, men sen? Sydde först ihop den räta mot räta på ena sidan, sen vek över den och sydde fast den?

Försökte köra det hela i bandkantarfoten, men det blev så rackarns tjockt att det fastnade för mig hela tiden.

Mjao... Inte innan, men sen? Sydde först ihop den räta mot räta på ena sidan, sen vek över den och sydde fast den?

Försökte köra det hela i bandkantarfoten, men det blev så rackarns tjockt att det fastnade för mig hela tiden.

Det funkar jättebra att göra som du gör :)

Om man vill kan man också vika ytterligare en gång men det kräver nog faktiskt att man nålar eftersom det ska sys från rätan :p

Skillnaden ser du här, på den med rött band är det kantat som du gör och på den med grönt så har jag vikt en gång till så det blir 4 lager istället för 3. Då ser avigan mer ut som rätan vilket kan vara bra om det kommer att synas, som tex i en luva eller likande

3 lager:

2A4AC38C-1038-4367-B791-D2365423A4A5.jpg

4 lager:
898EC020-6539-41FF-B4E3-32C09222A8CB.jpg

Det funkar jättebra att göra som du gör :)

Om man vill kan man också vika ytterligare en gång men det kräver nog faktiskt att man nålar eftersom det ska sys från rätan :p

Skillnaden ser du här, på den med rött band är det kantat som du gör och på den med grönt så har jag vikt en gång till så det blir 4 lager istället för 3. Då ser avigan mer ut som rätan vilket kan vara bra om det kommer att synas, som tex i en luva eller likande

3 lager:

2A4AC38C-1038-4367-B791-D2365423A4A5.jpg

4 lager:
898EC020-6539-41FF-B4E3-32C09222A8CB.jpg

Aha... Troooooor jag fattar! :D

Nu har jag äntligen börjat möblera efter min omtapetsering, så snart kan jag börja sy igen tjohoo! :banana:

Yay! Men hur snart är "snart" då? :cautious: :angel:

Nu är det helg :p

Jahaja, räknas inte jag, eller? :cautious:
Jag har nämligen sytt, så det så! :grin:
Behold:

CP4013l.jpg

Mitt första försök att sy underkläder - inte riktigt en BH kanske, men ett steg närmare eller nåt. :p

De blev... Stora. Och jag menar stoooooooora! :laugh:
Men rätt bekväma tror jag (har bara dragit på dem utanpå ett par mjukisbyxor), förutsatt att de håller sig uppe. Provade med två olika resårer, fick helt motsatt resultat mot jag förväntat mig: spetsresåren verkar mjuk och skön, vikresåren verkar stel och skavig. O_o
Nästa försök ska jag prova med vanlig bandresår i en tunnel. Verkade galet att sy benhålen olika om jag ska ha någon förhoppning att alls kunna använda resultatet. :laugh:

Hur som helst, pillrigare än jag tänkt mig och jag måste nog försöka arbeta fram nåt slags mönster, men jag vill helt klart prova göra fler! Tycker det är ett elände att hitta billiga, bekväma trosor i stor storlek, vore jättebra att kunna göra egna! Även de här granny-panties-gigantonormingarna blir rätt billigt räknat på tyg, plus att jag eventuellt-kanske-maybe skulle kunna få till dem så de passar bra också.

(Mitt senaste trosköp blev dessutom katastrof, fast det var samma "innehåll" som vanligt (bomull och elastan) och jag tvättade dem innan jag använde dem var det som att ha på sig trosor vävda av brännässlor. Har tvättat dem i 90 grader, flera gånger, men de är totalt oanvändbara. Giftig färg? O_o
Fick slänga eländena, vilken tur att jag köpte fem par. :banghead:
Ska försöka sy egna hädanefter, av ekobomull helst. Så bränner de förhoppningsvis inte som om de är vävda av syra när man har dem på sig! :up: :laugh:)

Behold:

CP4013l.jpg

Mitt första försök att sy underkläder - inte riktigt en BH kanske, men ett steg närmare eller nåt. :p

Men rätt bekväma tror jag (har bara dragit på dem utanpå ett par mjukisbyxor), förutsatt att de håller sig uppe. Provade med två olika resårer, fick helt motsatt resultat mot jag förväntat mig: spetsresåren verkar mjuk och skön, vikresåren verkar stel och skavig. O_o
Nästa försök ska jag prova med vanlig bandresår i en tunnel. Verkade galet att sy benhålen olika om jag ska ha någon förhoppning att alls kunna använda resultatet. :laugh:

Hur som helst, pillrigare än jag tänkt mig och jag måste nog försöka arbeta fram nåt slags mönster, men jag vill helt klart prova göra fler! Tycker det är ett elände att hitta billiga, bekväma trosor i stor storlek, vore jättebra att kunna göra egna! Även de här granny-panties-gigantonormingarna blir rätt billigt räknat på tyg, plus att jag eventuellt-kanske-maybe skulle kunna få till dem så de passar bra också.

(Mitt senaste trosköp blev dessutom katastrof, fast det var samma "innehåll" som vanligt (bomull och elastan) och jag tvättade dem innan jag använde dem var det som att ha på sig trosor vävda av brännässlor. Har tvättat dem i 90 grader, flera gånger, men de är totalt oanvändbara. Giftig färg? O_o
Ska försöka sy egna hädanefter, av ekobomull helst. Så bränner de förhoppningsvis inte som om de är vävda av syra när man har dem på sig! :up: :laugh:)
Jag ÄLSKAR tyget, och att du gått från tröjor till trosor bara sådär, vad blir det här näst, en korsett kanske? ;)

Behold:

CP4013l.jpg

Najs :D
Vad är det för tyg du har använt där?

Jag har kidnappat mammas förkläde, ska kopiera det :D

Och så har jag hittat en likadan symaskin som mammas (:)) som kostar mer än typ motsvarande ny maskin (:()

Vad är det för exakt modell då? Så kan vi alla hålla ögonen öppna! :D
Du kan inte tänka dig att välja någon annan, liknande husqvarna istället, om det är billigare?
Men det är en dyr modellserie, helt klart. De är ju både bra, och kända för att vara bra, så priset tenderar att bli därefter. :(
Bästa chansen lär vara att hålla ett öga på blocket (kan man bevaka?), där händer det att det dyker upp maskiner som är hejsan-hoppsan-prisade...

Låter bra med förklädet, men när får vi se resultatet då?! :rage: :D

Jag ÄLSKAR tyget, och att du gått från tröjor till trosor bara sådär, vad blir det här näst, en korsett kanske? ;)

Jag har ju hela tiden velat sy BH. Men korsett känns rätt avlägset faktiskt. :D

Tyget är kul! Det är ekobomull, jersey (edit: såg inte din fråga förrän jag redan postat @Blacksmithfarm men räknar det här som ett svar oavsett :D) Dock en jäkla bråkstake!!! :rage:
Kanterna rullar sig så det är hopplöst att både klippa och sy! :arghh:
Några tips?:idea:

Tyget är kul! Det är ekobomull, jersey (edit: såg inte din fråga förrän jag redan postat @Blacksmithfarm men räknar det här som ett svar oavsett :D) Dock en jäkla bråkstake!!! :rage:
Kanterna rullar sig så det är hopplöst att både klippa och sy! :arghh:
Några tips?:idea:
Rita av mönstret på tyget, klipp ut med GOD marginal, sy ihop där du ska sy ihop, klipp ner de kanterna du sytt, bandkanta efter den ritade linjen, sen klipper du bort överflödet? Kan även fungera att stryka ordentligt, och nåla ;)

Använde förresten @Mirtai s tips att sträcka bandet man syr i kanten! Vet inte om det egentligen gäller för resår också? Men jag tror det var rätt väg att gå...
Underskattade hur mycket jag skulle sträcka... öh, heter det linning på trosor? O_o Den kanten där uppe i alla fall. Tror jag. Vet inte om det var för att det var första jag sydde eller om det var för att det var spetsresår, men det blev lite slappt tror jag.

Sen tycker jag det blir lite mycket tråd att köra med sådan där backande stretchsöm? Finns det stretchsömmar som inte syr fram-back-fram också? :confused:

Edit: Den där sömmen @Klara visade kanske är vad man ska använda egentligen!? Den där romb-raddan? :idea:

Rita av mönstret på tyget, klipp ut med GOD marginal, sy ihop där du ska sy ihop, klipp ner de kanterna du sytt, bandkanta efter den ritade linjen, sen klipper du bort överflödet? Kan även fungera att stryka ordentligt, och nåla ;)

Men jag vill ju snåla med tyget, ju! :p
Äger heller inget strykjärn... :o
Kan man stryka jersey? :o

Använde förresten @Mirtai s tips att sträcka bandet man syr i kanten! Vet inte om det egentligen gäller för resår också? Men jag tror det var rätt väg att gå...
Underskattade hur mycket jag skulle sträcka... öh, heter det linning på trosor? O_o Den kanten där uppe i alla fall. Tror jag. Vet inte om det var för att det var första jag sydde eller om det var för att det var spetsresår, men det blev lite slappt tror jag.

Sen tycker jag det blir lite mycket tråd att köra med sådan där backande stretchsöm? Finns det stretchsömmar som inte syr fram-back-fram också? :confused:
Du kan nog stretcha resåren ganska rejält. Prova vanlig sick sack?

Och ja, du kan stryka jersey ;) Kanske inte maxeffekt, men prova på en skräpbit :)

Nu ska vi se om jag lyckas förklara vad jag menar med våffelsömmen. Bilderna hamnade i fel ordning och jag orkar inte börja om. :o

20150215_130305.jpg

Här har jag experimenterat med trådspänningen. Till vänster drog jag upp den och till höger släppte jag på den.

20150215_130256.jpg

Och här har jag ändrat stygnlängd och bredd. Underst för långa stygn. Mitten bättre. Och överst olika bredd. Från vänster till höger är bredden 5 (max) 3, 1 (minst) och 5 igen.

Ingen av sömmarna är riktigt perfekt, jag tror jag måste släppa ytterligare lite på trådspänningen.

Den här sömmen är det jag tänker på! Var inte den till för att sy på resår? :idea:

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka