Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh här kan jag ju visa vad jag har roat mig med de sista dagarna! Visserligen sytt för hand men det kanske duger?
Ja jag insåg att min sytråd var blå när jag kom halvvägs men då vägrade jag börja om, okej?
En liten påse typ... Jag fick en utmaning att sy något med band och hittade den här varianten på Pinterest och var tvungen att prova! Fast jag använde ett rätt brett band så min blev mycket större än de ursprungliga!Trådfärgen är ju bara en feature!
Och visst får du vara med - på nåder - men du behöver en maskin!
... Och förlåt, men får jag fråga vad det är för något?
Åh de där har jag inte hittat! Det skulle nog mina barn uppskatta!Finns mycket fint på Pinterest, och mycket "smått" som jag tänkt jag ska göra. Någon gång Som typ sånna här
Jag har mycket sånt "onödigt" på min pinterest (zassa89 heter jag där), du får ut och snokaÅh de där har jag inte hittat! Det skulle nog mina barn uppskatta!
Fast även Jag har inte tid just nu och du hade hur mycket kul som helst! Så nu stalkar jag dig där!Jag har mycket sånt "onödigt" på min pinterest (zassa89 heter jag där), du får ut och snoka
Haha ni lurar mig att sitta här och på pinterest, har inte heller tid, måste ju jobba Bara stalka påFast även Jag har inte tid just nu och du hade hur mycket kul som helst! Så nu stalkar jag dig där!
Den sista ser ju riktigt mysig ut, tycker jag, klänningen också (mamma kallar sådana "kragar" som på klänningen polo - jag håller inte med )NY MÅNAD = NY INTERNETPOTT!!! WOOOHOOO!!!
Nä, det enda jag köpte den dagen var @Trott s overlord. Sen levde jag vicariously (finns det något ord för det på svenska? ) genom hennes shoppande, men själv släpade jag inte hem något tyg. Få se, tygerna jag använde till de kläderna var... Rödsvarta tröjan var från Stoff & Stil, de har backar med 1,5m tygbitar som kan vara precis vad som helst för 36kr, hittade det där tyget där en gång. Ingen som helst aning vad det är, det är typ... ribbad tjocktröje-tyg?
Lite stickigt, men inte helt illa i alla fall.
Det andra var... Få se, måste kolla vad jag lagt ut för bild egentligen... Aha, svartvita tröjan! Jo, det var också från Stoff & Stil, en stuvbit. Viskosjersey. Väldigt lätt och svalt, trevligt tyg.
Det här har jag tagit mig för utan er:
Tyget har jag beställt från internet, det var inte alls så trevligt i verkligheten som jag fick intryck av på bilderna... Var dock rätt billigt (tror jag la ca 75kr för hela klänningen) så det är ju inte som att jag klagar! Dessutom är väl inte mina begränsningar i klädframställning riktigt på tygnivån ändå!
Det är 50/50 bomull och viskos. Ömtåligt. Gnissligt. Ingen riktig favorit...
Klänningen blev rätt OK, tills jag försökte banda kanterna.
Fast jag försökte vara försiktig så blev det bara pannkaka av det, och jag sträckte kanterna när jag sydde. Buuuu! Så framförallt armhålen blev minst sagt mysko. Halslinningen gör det ju inte så mycket på eftersom den bara var tänkt att vara hängig (heter säkert nåt, men vad vet jag) och detsamma med kjolkanten, men armhålen....
Ingen höjdare att köra man tager vad man haver på tygvalen heller, landade på ett tyg till kanterna som är säkert tre-fyra gånger så tjockt som tyget i klänningen. Inte succé. Men skitsamma, den funkar som klänning om man inte är så lättgenerad!
Sytt den i fyra delar, ett stycke bak, ett fram, och två stycken i sidorna. För att kunna få ut så mycket som möjligt av tyget. Lärt mig att kjolar inte bör vara rundade i sömmarna, utan raka. Fattar absolut inte varför dock, jag är ju väldigt rund!? Men gör man sömmarna runda så sticker kjolen ut i som hörn. Helmysko!
Så jag fick sy om kjolen några gånger och försöka räta ut linjerna i den...
Och så den här:
Tyget också beställt från internet. Polyakryl tror jag det var, väldigt billigt. Rätt skönt tyg att ha på sig, men jag tror inte det "andas" som naturliga tyger... Stickat (eller virkat?), så lite av ett elände att sy eftersom maskor kan kila iväg...
Blev rätt nöjd med den här faktiskt, även om det såklart är en del missar på den. Av någon anledning kilar sidosömmen liksom framåt ju längre ner på tröjan man är, vet inte hur det gick till. Funderar på att ta av den nån dm ändå, så kanske det inte syns lika mycket. Har inte bestämt hur jag ska avsluta ärmarna och botten än heller...
Det är allt jag fått till hittills.
Attans! Vet du vad som gick snett eller var det ett mysterium?
Jag hatar att nåla, så det gör jag aldrig. Har heller inte lyckats begripa mig på mönster än, så det struntar jag helt i också. Då blir det mycket lättare med "det ska va så"-filosofin också, om man inte vet vart man var på väg finns det inget som säger att man hamnat fel när man påstår att man är klar!
(Har dock funderat på att inhandla ett strykjärn. Skulle eventuellt göra saker lite lättare. Fast sen skrotade jag den tanken. )
Låna din mammas maskin lär nog hjälpa mycket dock, vet hur eländigt det är när maskinen bara rusar iväg från en!
Aha, läsa först, svara sen.
Sorry.
Jag gillar inte bomullstråd, tycker den fnasar sig i maskinen och går sönder mycket lättare än polyestertråden jag provat.
Stela leggings. Låter... bekvämt!
Åh, stretchsöm! Suverän!!! Kommer ihåg att vi pratade om det fast sicksackvarianten när vi snackade maskiner. Kanske läge att införskaffa en liknande maskin som mammas permanent?
Den var häftig!Åh här kan jag ju visa vad jag har roat mig med de sista dagarna! Visserligen sytt för hand men det kanske duger?
Ja jag insåg att min sytråd var blå när jag kom halvvägs men då vägrade jag börja om, okej?
Blev sugen på att göra en sådan.Finns mycket fint på Pinterest, och mycket "smått" som jag tänkt jag ska göra. Någon gång Som typ sånna här
Jag har mycket sånt "onödigt" på min pinterest (zassa89 heter jag där), du får ut och snoka
Wohoo!
Ursäkta min okunnighet, man hur tusan hittar jag dig där? Sökte på ditt användarnamn, men det fungerade inte. Gick till "hitta vänner" men där fanns ingenstans att söka...
(förresten, är vi jämngamla? )
Samma, tänkte på att du hade 89 i användarnamnetSök på mitt anv.namn, sen kan du välja Alla pins - dina pins - pinners - anslagstavlor, det är alltså pinners du ska klicka i där efter du sökt så hittar du mig Haha inte vet jag, jag är 26, hur gammal är du,?
Haha ja, det "klassiska" delen i användarnamnet som hängt kvar sen urminnes tider Där ser man, trevligt trevligtSamma, tänkte på att du hade 89 i användarnamnet
Sådär, nu hittade jag dig
@Monstermom När du kantade, vad använde du får proportioner på band kontra tyg då? Om du kantar med mudd brukar jag använda längden som ska kantas * 0,8. Använder jag samma tyg som jag syr i och det är elastiskt så blir det längden som ska kantas *0,7.
Är kantbandet helt oelastiskt är det ju samma längd på kantband som på det som ska kantas.
Blir det bubbligt skulle jag gissa på att du behöver justera trådsänningen alternativt inte dra fullt så mycket i kantbandet.
Sedan är nålning ett skitjobb men så värt det efteråt
Prova med typ sånna dokumentklämmor, ska tydligen funka. Men det går utan nålar med Eftersom jag är utbildad inom skinnsömnad, där man inte använder nålar (det lämnar märken kvar) så sitter den vanan i även med vanliga kläderÖööööhhh... No comprende.
Båda var stretchiga material, om det gör någon skillnad? Jag tror att jag helt enkelt "hjälpt till" för mycket och sträckt sömmen när jag sytt på banden...?
Nålning må vara värt det, men... Nja. Inte för mig tror jag.
Rent krasst skulle nog aldrig nånting bli av om jag skulle hålla på och nåla och pressa och mönsterpussla och eländas innan. Jag hade bara börjat skrika och slänga saker omkring mig. Avskyr det.
Hellre lite snett och eländigt till slut, än två dagars helvete bara för att slippa få en sned söm. Typ.
Den sista ser ju riktigt mysig ut, tycker jag, klänningen också (mamma kallar sådana "kragar" som på klänningen polo - jag håller inte med )
Tja, formen på framstycket fungerade inte när jag sytt ihop det (har skulle jag behöva ett mönster att utgå ifrån)
Använde som sagt fållfoten som gjorde att jag fick en kurvig kant eftersom jag inte klippt tyget rakt nog + inte matade in det i maskinen rakt nog. (min maskin som går fort...)
Banden var 7 mil för långa, så när jag satta fast dem och tog på mig förklädet såg det ut som jag vore 2 år och hittat mammas förkläde... Nästan.
Såg att det inte bara var bomullstråd hon hade. Men hennes tråd är ändå "grövre" än min, fast hon sa att det var helt vanlig sytråd. Men det var iof inte samma märke som på min... Jag har Guterman och hennes var Mölnlycke.
Nu kan ju hennes maskin sy utan att slita av tråden- så då gör det ju inget
Tja, eftersom jag hade det tyget och det mönstret så tänkte jag testa Tänkte att så illa kan det väl inte bli? Eh, jo det kunde det.
Ja, om jag bara hittade någon.
De få HQ som jag stt på tradera har nog gått ganska "dyrt". Fast jag förstår varför.
Nämnde jag att hon har 6 (!) mönsterrattar?
Fast jag måste hitta en manual så jag kan läsa hur man ska göra för att byta dem.
(förresten, är vi jämngamla? )
Prova med typ sånna dokumentklämmor, ska tydligen funka. Men det går utan nålar med Eftersom jag är utbildad inom skinnsömnad, där man inte använder nålar (det lämnar märken kvar) så sitter den vanan i även med vanliga kläder
Öööööhhh... No comprende.
Båda var stretchiga material, om det gör någon skillnad? Jag tror att jag helt enkelt "hjälpt till" för mycket och sträckt sömmen när jag sytt på banden...?
Nålning må vara värt det, men... Nja. Inte för mig tror jag.
Rent krasst skulle nog aldrig nånting bli av om jag skulle hålla på och nåla och pressa och mönsterpussla och eländas innan. Jag hade bara börjat skrika och slänga saker omkring mig. Avskyr det.
Hellre lite snett och eländigt till slut, än två dagars helvete bara för att slippa få en sned söm. Typ.
Hm... Låter ju lite enklare än nålhelvetena i alla fall... Får överväga.
Fast jag kan ju gärna inbilla mig att om jag krånglar i början så lär jag mig så mycket att allt bara blir lättare - jag blir inte så bortskämd som såna där mesar som syr i vävda tyger som de pressat och nålat och följer mönster, när jag som den coola typ jag är bara syr i stretchiga tyger som jag håller ihop själv och gissar ungefär hur jag vill ha formen på.
För att jag är så cool.
Inte för att jag är lat och okunnig.
Inte därför, säger jag!
haha, vi tar det igen
Om du har ett tyg som ska kantas kan man ju göra det med olika tyg.
- ett speciellt muddtyg
- samma tyg (eller liknande variant) som det man syr av
- ett kantband som inte är stretchigt
För att det ska bli bäst så ska du ta en remsa som är lite kortare än biten du ska kanta.
Börja med att mäta hur långt du ska kanta, tex 50 cm.
Om du kantar med mudd tar du 50*0.7 för att få längden på remsan du ska klippa till.
Kantar du med vanligt strechtyg tar du 50*0.8 för att få längden på remsan
Kantar du med ett oelastiskt band är remsan 50 cm
Det är här det där med nålningen kommer till bra användning. Genom att nåla fast remsan har du hela tiden koll på hur mycket du ska sträcka det hela