SY-tråden, (maskin?)broderier

Härligt :)

Jag syr just nu mest barnkläder, bla den här klänningen till 8-åringen:

1533F30B-519B-4723-AB9B-28064C38F453.jpg

Och så har alla barnen lagt in betällningar på varsin OnePiece, här är den jag sytt åt 4-åringen efter hans färgval:
88881660-0458-4487-A5FC-02179BFFD22B.jpg

7F3F8A44-3894-42B7-A471-1ACE11D1BD9D.jpg

Tänkte sy en likadan klänning till mig själv men i annat tyg och började igår. Tyvärr blev överdelen lite för liten och nu funderar jag på om det finns någon annan metod än bantning som kan rädda det hela ;)
Fina! Jag har en massa tyger jag tänkt sy barnkläder åt (till lillasyster) men inte kommit igång än. du kan inte lägga in kilar på din klänning? Typ bystkilar :)

Fina! Jag har en massa tyger jag tänkt sy barnkläder åt (till lillasyster) men inte kommit igång än. du kan inte lägga in kilar på din klänning? Typ bystkilar :)

Den är mest tajt över maen och just där vill jag inte ha några kilar :p

Funderar på om det går att lägga in en revär i avvikande färg i sidan istället eller om det kommer se dumt ut?

Fick ett ryck och försökte sy klart mitt improviserade förkläde.
Slutade med att jag rev sönder skiten(:turd:) och övervägde att kasta ut maskinen (tur att den är för tung för det:cool:.).

Körde med den där fållfoten för att jag helt enkelt inte orkade med att stryka/nåla och ha mig. Och det gick skitbra :D Förutom att fållen inte blev platt:cautious: Men det kan jag ta - jag visste ju att jag fuskade...
Korsbanden (eller vad man nu ska kalla dem) hade jag redan gjort och jag tyckte de blev bra.
Men själva ihoppusslandet av delar gick totalt åt skogen.
Banden var för långa eller fel placerade (jag mätte väl för dåligt...) Lägg till att tyget inte var tungt/stabilt/tjockt nog för att fungera och att jag glömde slå om till raksöm när jag sydde ihop allt så...:banghead::arghh::meh: Det såg ut som en underligt formad tygbit , med band fastsydda i ett kryss...:angel:

Plus att maskinen i vanlig ordning inte vill sy i det långsamma tempo jag vill, att tråd:devil:skapet går av var tionde sekund, att undertråden tog slut utan att jag märkte det...:down:

Slutsats:
Ska inte göra egna mönster (än)
Lära mig tekniker (ska kolla om bibblan fått in den där boken som Trott tipsade om i någon av trådarna)
Pressa det som ska pressas innan jag syr.
Nåla
Låna mammas maskin som kan sy långsamt och har fler sömmar än rak och sicksack.

Och så har alla barnen lagt in betällningar på varsin OnePiece, här är den jag sytt åt 4-åringen efter hans färgval:

Tänkte sy en likadan klänning till mig själv men i annat tyg och började igår. Tyvärr blev överdelen lite för liten och nu funderar jag på om det finns någon annan metod än bantning som kan rädda det hela ;)

Snyggt! :)

Slutade med att jag rev sönder skiten(:turd:) och övervägde att kasta ut maskinen (tur att den är för tung för det:cool:.).

Körde med den där fållfoten för att jag helt enkelt inte orkade med att stryka/nåla och ha mig. Och det gick skitbra :D Förutom att fållen inte blev platt:cautious: Men det kan jag ta - jag visste ju att jag fuskade...
Korsbanden (eller vad man nu ska kalla dem) hade jag redan gjort och jag tyckte de blev bra.
Banden var för långa eller fel placerade (jag mätte väl för dåligt...) Lägg till att tyget inte var tungt/stabilt/tjockt nog för att fungera och att jag glömde slå om till raksöm när jag sydde ihop allt så...:banghead::arghh::meh: Det såg ut som en underligt formad tygbit , med band fastsydda i ett kryss...:angel:

Plus att maskinen i vanlig ordning inte vill sy i det långsamma tempo jag vill, att tråd:devil:skapet går av var tionde sekund, att undertråden tog slut utan att jag märkte det...:down:

Slutsats:
Lära mig tekniker (ska kolla om bibblan fått in den där boken som Trott tipsade om i någon av trådarna)
Nåla
Se det så här, du har lärt dig nått och kommer förhoppningsvis få till det bättre nästa gång!

Se det så här, du har lärt dig nått och kommer förhoppningsvis få till det bättre nästa gång!
Tack :) Jag hoppas det.

Jag gjorde slag i saken och åkte och lånade mammas maskin (Husqvarna 6570)
Vilken skillnad! :D
Nu har jag bara testat lite olika sömmar än så länge, men det märks redan att det går bättre :)
Den går stadigare och i ett tempo jag gillar (+ att det går att ställa in den på lågfart)

Och så har jag insett att jag inte gillar tråden som jag köpt, den som mamma hade var mycket trevligare. Tror hennes var bomull och min syntet...

Jag sydde ett par leggings från ett mönster jag hade.
Fast jag hade inget stretchigt tyg - så jag får inte på mig dem :p

Nåja, är nöjd med mammas maskin, den är trevlig att använda. :)

Använde en söm som är tre sömrader bredvid varandra på bilden, maskinen syr fram och tillbaka en massa.

Använde en söm som är tre sömrader bredvid varandra på bilden, maskinen syr fram och tillbaka en massa.
Haha vad ska du göra med dom då nu när du inte kan ha dom? Jag försökte för ett antal år sedan sy ett par hotpants, bara det att tyget var visst bara stretchigt på bredden och inte längden.... blev ingen succé :p gick inte över rumpan haha

Haha vad ska du göra med dom då nu när du inte kan ha dom? Jag försökte för ett antal år sedan sy ett par hotpants, bara det att tyget var visst bara stretchigt på bredden och inte längden.... blev ingen succé :p gick inte över rumpan haha
:D

Tja... Tyget går ju återanvända, om jag kommer på något annat jag vill ha det till. Men just nu får de vara ifred lite...

NY MÅNAD = NY INTERNETPOTT!!! WOOOHOOO!!! :banana::bump::banana::bump::banana:

@Trott och @Monstermom - vad hittade ni för rolitg? :) Vill se bilder :bump:
Kan det vara så att dina plagg du visade i symaskinstråden är från tyg du köpte då, monster?

Själv har jag fortfarande inte kommit så långt. Men jag har i alla fall beställt lite tygprover - kändes säkrast så, då jag inte har full koll på vad allt är...

Nä, det enda jag köpte den dagen var @Trott s overlord. Sen levde jag vicariously (finns det något ord för det på svenska? O_o) genom hennes shoppande, men själv släpade jag inte hem något tyg. Få se, tygerna jag använde till de kläderna var... Rödsvarta tröjan var från Stoff & Stil, de har backar med 1,5m tygbitar som kan vara precis vad som helst för 36kr, hittade det där tyget där en gång. Ingen som helst aning vad det är, det är typ... ribbad tjocktröje-tyg? :laugh:
Lite stickigt, men inte helt illa i alla fall.
Det andra var... Få se, måste kolla vad jag lagt ut för bild egentligen... Aha, svartvita tröjan! Jo, det var också från Stoff & Stil, en stuvbit. Viskosjersey. Väldigt lätt och svalt, trevligt tyg. :up:

Det här har jag tagit mig för utan er:
oAyIYpK.jpg

Tyget har jag beställt från internet, det var inte alls så trevligt i verkligheten som jag fick intryck av på bilderna... Var dock rätt billigt (tror jag la ca 75kr för hela klänningen) så det är ju inte som att jag klagar! Dessutom är väl inte mina begränsningar i klädframställning riktigt på tygnivån ändå! :p
Det är 50/50 bomull och viskos. Ömtåligt. Gnissligt. Ingen riktig favorit... :o
Klänningen blev rätt OK, tills jag försökte banda kanterna. :banghead:
Fast jag försökte vara försiktig så blev det bara pannkaka av det, och jag sträckte kanterna när jag sydde. Buuuu! Så framförallt armhålen blev minst sagt mysko. Halslinningen gör det ju inte så mycket på eftersom den bara var tänkt att vara hängig (heter säkert nåt, men vad vet jag) och detsamma med kjolkanten, men armhålen....:banghead:
Ingen höjdare att köra man tager vad man haver på tygvalen heller, landade på ett tyg till kanterna som är säkert tre-fyra gånger så tjockt som tyget i klänningen. Inte succé. Men skitsamma, den funkar som klänning om man inte är så lättgenerad! :p
Sytt den i fyra delar, ett stycke bak, ett fram, och två stycken i sidorna. För att kunna få ut så mycket som möjligt av tyget. Lärt mig att kjolar inte bör vara rundade i sömmarna, utan raka. Fattar absolut inte varför dock, jag är ju väldigt rund!? Men gör man sömmarna runda så sticker kjolen ut i som hörn. Helmysko! :crazy:
Så jag fick sy om kjolen några gånger och försöka räta ut linjerna i den...

Och så den här:
kh26zUl.jpg

Tyget också beställt från internet. Polyakryl tror jag det var, väldigt billigt. Rätt skönt tyg att ha på sig, men jag tror inte det "andas" som naturliga tyger... Stickat (eller virkat?), så lite av ett elände att sy eftersom maskor kan kila iväg...

Blev rätt nöjd med den här faktiskt, även om det såklart är en del missar på den. Av någon anledning kilar sidosömmen liksom framåt ju längre ner på tröjan man är, vet inte hur det gick till. Funderar på att ta av den nån dm ändå, så kanske det inte syns lika mycket. Har inte bestämt hur jag ska avsluta ärmarna och botten än heller...

Det är allt jag fått till hittills. :p

Wow. Eventuellt är du för duktig för att få vara med. :cautious:
@Trott var illa nog, blir ni för många proffs blir det för läskigt för oss med stortån mitt i handen. :p

Den är mest tajt över maen och just där vill jag inte ha några kilar :p

Funderar på om det går att lägga in en revär i avvikande färg i sidan istället eller om det kommer se dumt ut?

Det tror jag blir jättesnyggt! :up:

@Monstermom is back in action! :bump::banana::bump::banana:

Bra jobbat hörredudu, du har ju börjat producera kläder och inte uhm, broderier! Gillar dina idéer även om tygerna kanske gör det svårt att göra dom rättvisa :) Ett bra grundmaterial underlättar utförandet ;) Själv har jag inte hunnit med att göra nått annat än den tröjan jag visade lite tidigare här i tråden, jag har fullt sjå att tapetsera... Och fundera ut den optimala möbleringen i min lilla etta, vilket inte är det lättaste... Hoppas vara i ordning i helgen, så jag kanske kan ta tag i sömnaden igen :)

Slutsats:
Nåla

Attans! Vet du vad som gick snett eller var det ett mysterium?

Jag hatar att nåla, så det gör jag aldrig. Har heller inte lyckats begripa mig på mönster än, så det struntar jag helt i också. Då blir det mycket lättare med "det ska va så"-filosofin också, om man inte vet vart man var på väg finns det inget som säger att man hamnat fel när man påstår att man är klar! :angel:
(Har dock funderat på att inhandla ett strykjärn. Skulle eventuellt göra saker lite lättare. Fast sen skrotade jag den tanken. :laugh:)

Låna din mammas maskin lär nog hjälpa mycket dock, vet hur eländigt det är när maskinen bara rusar iväg från en! :banghead:

Tack :) Jag hoppas det.

Jag gjorde slag i saken och åkte och lånade mammas maskin (Husqvarna 6570)
Vilken skillnad! :D
Nu har jag bara testat lite olika sömmar än så länge, men det märks redan att det går bättre :)
Den går stadigare och i ett tempo jag gillar (+ att det går att ställa in den på lågfart)

Och så har jag insett att jag inte gillar tråden som jag köpt, den som mamma hade var mycket trevligare. Tror hennes var bomull och min syntet...

Aha, läsa först, svara sen. :banghead:
Sorry.

Jag gillar inte bomullstråd, tycker den fnasar sig i maskinen och går sönder mycket lättare än polyestertråden jag provat. O_o

:D
Stela leggings. Låter... bekvämt! :laugh:

Åh, stretchsöm! Suverän!!! Kommer ihåg att vi pratade om det fast sicksackvarianten när vi snackade maskiner. Kanske läge att införskaffa en liknande maskin som mammas permanent? :angel:

@Monstermom is back in action! :bump::banana::bump::banana:

Bra jobbat hörredudu, du har ju börjat producera kläder och inte uhm, broderier! Gillar dina idéer även om tygerna kanske gör det svårt att göra dom rättvisa :) Ett bra grundmaterial underlättar utförandet ;) Själv har jag inte hunnit med att göra nått annat än den tröjan jag visade lite tidigare här i tråden, jag har fullt sjå att tapetsera... Och fundera ut den optimala möbleringen i min lilla etta, vilket inte är det lättaste... Hoppas vara i ordning i helgen, så jag kanske kan ta tag i sömnaden igen :)

Jag har inte övergivit broderandet, jag bara fryser lite. :laugh:

Ja, tygerna är nog inte de bästa, men gratis är gott - och billigt smakar helt ok. :laugh:
Tyget gör säkert skillnad för resultatet också, men det känns väldigt synd att fumla runt på måfå med ett dyrt tyg som jag högst sannolikt bara skulle förstöra... Kanske om/när jag blivit lite duktigare att sy (som om... :meh:) kommer jag våga prova med något finare tyg, men så länge håller jag mig nog till billighetsfynden. Jag känner inte precis att tygkvaliteten är vad som avgör resultatet än i alla fall. :laugh:

Ja, jag såg tröjan, blev ju jättefräck! Jag ser inte riktigt, är den öppen över axlarna?

Släng ut alla möbler, de tar bara plats. Och så slipper du fundera över möbleringen! :laugh:

Jag har inte övergivit broderandet, jag bara fryser lite. :laugh:

Ja, tygerna är nog inte de bästa, men gratis är gott - och billigt smakar helt ok. :laugh:
Tyget gör säkert skillnad för resultatet också, men det känns väldigt synd att fumla runt på måfå med ett dyrt tyg som jag högst sannolikt bara skulle förstöra... Kanske om/när jag blivit lite duktigare att sy (som om... :meh:) kommer jag våga prova med något finare tyg, men så länge håller jag mig nog till billighetsfynden. Jag känner inte precis att tygkvaliteten är vad som avgör resultatet än i alla fall. :laugh:

Ja, jag såg tröjan, blev ju jättefräck! Jag ser inte riktigt, är den öppen över axlarna?

Släng ut alla möbler, de tar bara plats. Och så slipper du fundera över möbleringen! :laugh:
Fast kan ju inte slänga ut allt, vart ska jag då försvara alla mina sygrejer :crazy: ;) Lite det som är problemet, har för mycket grejer... Kanske ska ta och göra en rensning och ha lite auktion för mina vänner här i tråden ;)

Ja tröjan är öppen över axlarna :) Blev fräckt och faktiskt bra. Dock ett Burda-mönster, och inte ens jag som kan sy fattade deras "arbetsbeskrivning" utan fick göra på känn... Men, överraskande bra! Har plockat ur några av mina Burda-tidningar med lämpliga mönster för mina trikåtyger :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka