Sy "Riddarschabrak"- hjälp med mått =)

S

SirWillgott

Sitter här hemma med massor av nyinköpta tyger och ett täcke till grundmall, och ska ge mig på att sy hästens första riddarschabrak/coperture(?) :)
Det enda jag undrar över nu är ungefär hur långt ni syr era schabrak fram resp. bak?
Hästen i fråga är 170cm men ganska kort i kroppen
Bild:
(2år gammal, precis fått hem honom, därav omusklad och mitt bortsuddade hyperglada fejs:angel:):http://i65.photobucket.com/albums/h237/SirWillgott/Willeee.jpg?t=1199214166

har tänkt mig sy ett "schabrak" i ett stycke, alltså inte fram+bakdel, med utskärning för skänkel då.. Har tänkt mig ca 130cm fram och 140-150cm bak, blir det för långt/kort?
Tacksam för svar och andra tips inom detta ämne!:bow:
Mvh Linn

Sv: Sy "Riddarschabrak"- hjälp med mått =)

Det blir snyggast om shabraket går ner till halva skenbenet ungefär.
Min personliga åsikt är att shabraket skall va i tre delar fram, bak och huva sen att det skall va helt bak men det är smaksak. tänk på att prova, prova och prova det så blir det bra så smånigom. Lycka till miströsta ej för det blir klart även fast man inte tror det.:angel:

Vet inte om du planerat att sy ett testschabrak först, men det vill jag absolut rekommendera. Ta några gamla lakan och gör ett schabrak som du kan testa på hästen, då ser du vad som måste förändras och sedan kan du sy det riktiga rätt från början. Då kan du dessutom se vilken modell som känns rätt för dig till din häst. Du vill ju slippa sy om allt om ett halvår för att du kommer på att du vill ha en annan modell.

Själv tycker jag också att det är snyggast med hals och helt bak, har man en häst som lätt blir varm eller som gärna blir lös i magen när den blir stressad bör man dock tänka efter. Gör halsen avtagbar, en varm sommardag är det jobbigt nog för hästen ändå. Helt bak är som sagt snygg, men fungerar inte på alla hästar.

Tack båda!:bow:
Hur menar ni med helt bak?:)

Tack båda!:bow:
Hur menar ni med helt bak?:)

här har du en bild på ett öppet i bak
kan ta bilder i morgon om du vill
13278377.jpg

ok, så att helt bak, det är om man sätter en svanslapp för eller?:) ^^

Senast ändrad av en moderator:

Har nu vart ute och mätt på hästen och kommit fram till att ca 150cm från ryggrad ner till ovanför kotan ungefär kanske blir lagom?:)
Ska göra "torn" längst ned så det blir ju intryck av att vara kortare..
vad tror ni om det?
Hur långt har ni på era hästar resp. mkh?
:)

Tänk på att inte göra det för långt. Det kanske ser snyggt ut, men om hästen t.ex. tar en tvär kurva vill du inte att den ska trampa sönder schabraket. De flesta brukar göra så att de slutar på övre delen av skenbenet. Skulle själv aldrig rida med ett som gick längre ner än halva skenbenet, tycker du ska korta av ditt lite även om du inte gör en rak linje nertill. Om du tittar runt på olika föreningars hemsidor på riddarpresentationer hittar du en hel del bilder på stillastående hästar med schabrak där längden är lätt att se.

SKulle gärna sätta in en bild på mig och hästen, men jag fattar inte hur man gör :o Mitt slutar dock några centimeter ned på skenbenet och det är nog vanligaste längden skulle jag gissa.

ok, jo jag såg det när jag nu på kvällen testade de två ihopnålade sidorna på hästen:angel:
Var lite långt, ska korta av ca 10cm:) Men herrejisstanes vad jag gillar det här tyget!:love:

Du lägger in bilder genom att först ladda upp dom på t.ex photobucket (mycket enkelt och tar ingen lång stund) sedan så vänsterklickar du på bilen (utan att högerklicka först! Bilden ska alltså vara i albumet när du vänsterklickar) och kopierar dess egenskaper, som du sedan klistrar in i rutan som kommer upp när du klickar på "infoga länk" högst upp i ditt inlägg:)

För att lägga in en bild som syns på en gång (alltså ingen länk) så gör du det samma förutom att du högerklickar på bilden innan du kopierar egenskaperna, sedan klistrar du in egenskaperna i fönstret som kommer upp när du tryckt på "infoga bild" högst upp i ditt inlägg.
Ta bort th_ så blir inte bilden i miniatyrformat!

Hoppas du förstod lite iaf, annars så finns det ett data forum :)

sy ihop rygg och nåla sedan längden på plats på hästen så får du se hur det ser ut.

Håller med Horsemanship om att du bör prova med ett testschabrak först i tex gamla lakan så slipper du dyra misstag

sy ihop rygg och nåla sedan längden på plats på hästen så får du se hur det ser ut.

Håller med Horsemanship om att du bör prova med ett testschabrak först i tex gamla lakan så slipper du dyra misstag

tyvärr hittade jag inga gammla lakan, tyger etc som var stora nog, men har ju hästen 5m från dörren så kan mäta ordentligt:D
Har nu kortat av till ca 140cm bak och 135cm fram vilket såg riktigt bra ut!
Nu idag ska jag mäta ut vart jag ska klippa ut för skänkel och eventuellt för sadeln(?) Eller brukar ni bara lägga hela alltet på hästen och sen sadeln ovanpå?

Ok, de glider inte och så?:)
Hade antingen tänkt göra som du(och säkert många andra) eller göra som ett skritttäcke och sätta kardborre vid manken för öppning+ sadelutskärning, men kanske bara blir konstigt?

Ok, de glider inte och så?:)
Hade antingen tänkt göra som du(och säkert många andra) eller göra som ett skritttäcke och sätta kardborre vid manken för öppning+ sadelutskärning, men kanske bara blir konstigt?

jag har karborreband eller band under sadelen och det glider inte

Jaha!:)
Jo jag har endast en vanlig hoppsadel för tillfället, men eftersom jag gör hela mitt schabrak i en del så är jag rädd för att den ska glida omkring under sadeln.. Men får testa utan utskärning först och glider det får jag göra nån skritt täckes liknande lösning:D

Jaha!:)
Jo jag har endast en vanlig hoppsadel för tillfället, men eftersom jag gör hela mitt schabrak i en del så är jag rädd för att den ska glida omkring under sadeln.. Men får testa utan utskärning först och glider det får jag göra nån skritt täckes liknande lösning:D

jag har en allroundsadel

ok!:) Ja, jag får testa utan sadelskärning först, borde ju funka eftersom de flesta riddare ser ut att ha så!:D

Jag lägger sadeln uppe på schabraket och båda ligger stadigt på plats utan några som helst kardborreband.

Liknande trådar

S
Utrustning Ja eftersom det (tyvärr) nästan alltid är tomt på "Övriga grenar" forumet så lägger jag min tråd här istället och hoppas på svar!:bump...
Svar
6
· Visningar
1 173
Senast: SirWillgott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka