Sy med metalltråd

Sv: Sy med metalltråd

Mabuse skrev:
Enligt veterinären så var hennes livmoder inte så pytteliten, och eftersom det är en liten katt så kan jag gott förstå att det blev ett tomrum efter den.

Om livmodern är normal så är den liten, men många honkatter som har gått och löpt länge eller har gått på p-piller har förändringar i livmoderna, ibland en förstorad livmoder.

Jag kan ju säga att livmodern och äggstockarna som plockades ur min honkatt när hon hade livmoderinflammation var allt annat än liten, men så var ju varken livmodern eller äggstockarna normala hos henne heller.

Det är jättenkelt att ta bort stygn. Man "lyfter" lite i knuten, knipsar av nedom knuten på ena sidan och drar ut den åt andra hållet.

Det klarar ni helt säkert själva!:bump:

Lycka till:banana:

-lån-
Min lilla hona blev kastrerad idag och hon fick ingen tratt men jag skulle komma och hämta en om hon börjar slicka mycket. Antar att det är med ståltråd hon är sydd då? Ska tillbaka den 22/5 och ta bort stygnen iaf.

Fick du smärtstillande med hem att ge?

domino skrev:
-lån-
Min lilla hona blev kastrerad idag och hon fick ingen tratt men jag skulle komma och hämta en om hon börjar slicka mycket. Antar att det är med ståltråd hon är sydd då? Ska tillbaka den 22/5 och ta bort stygnen iaf.

Edit: Det är med metalltråd hon är sydd. Ser jättefint ut! Hon slickar inte på det så vi behöver nog inte skaffa en tratt..

Ta bort stygnen borde du kunna göra själv endå. Det är inte så farligt.

Mamma tog bort stygnen jag fick när jag opererade mig i lillfingret. Pincett å nagelsaxs å ganska fort gick det. Fortfarande lite sur på läkaren dock, han lovade att det inte skulle bli är, men det blev det ju såklart. Ett stort synligt är ifrån såret å man ser i princip vart alla stygnen sutit.

Är lätt att ta bort stygn själv om katten är stilla.
Man "ruckar" lite på varje stygn så att de sitter löst och kommer ut lite längre. Sen kan man klippa med en liten sax men man får ju va försiktig. Gäller även att hålla i knuten och sedan "rucka" lite igen tills det släpper och åker ut. Se bara till att du inte försöker dra knutarna genom stygnen...

domino skrev:
-lån-

Nej, men det hade nog behövts egentligen. Hon hade väldigt ont och var mycket medtagen och ynklig på kvällen efter ingreppet. Dagen därpå var hon mycket piggare, dock, och nu när det är fredag (kastrerade i måndags) är hon lika pigg som vanligt igen. Inte lika busbenägen dock, men det kan ju bero på tratten. ;)

Vi fick med en tratt, och det var nog tur, eftersom hon hatar sina stygn och är helt besatt av att ta bort dem. Så man får vakta henne noga hela tiden om man tar av tratten (försöker ha den av någon timme om dagen så att hon får putsa sig).

när min hankatt kastrerades så knöt hon ihop det, hade ingen tråd utan tog dom banden som e i pungen? det e jättefint nu och läkte snabbt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 166
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama