Sy med metalltråd

Mabuse

Trådstartare
Våran katt har varit hos veterinären och blivit kastrerad, och jag blev lite förvånad när hon kom hem med metalltrådar på magen, som vi måste ta bort om tio dagar. Jag blev lite förvånad - jag trodde man använde tråd som försvinner av sig självt nuförtiden?

Måste man åka till veterinär för att ta bort dem? Vi är tvungna att åka dit mitt på dagen med henne, vilket innebär att en av oss måste ta semester. Kan man inte bara klippa av dem själv och ta bort dem, när det är dags?

Sv: Sy med metalltråd

Veterinärerna gör olika. En del använder i princip alltid självupplösande sutur medan andra fortsätter med ståltråd. Varje typ har väl sin fördel, men själv kommer jag be om att få katterna ihopsydda med självupplösande sutur eftersom min erfarenhet är att den typen är skonsammare och bättre.

De säger att katterna inte slickar sig på stygnen när de har ståltråd... men jag säger att självupplösande sutur inte är ens i närheten så irriterande som ståltråd så katten har inte samma behov av att slicka på stygnen.

Du kan ta stygnen själv om du vet hur man gör. Känner du någon som är undersköterska eller sjuksköterska (läkar går också bra) kan du be dem göra det om du inte vill ta stygnen själv.

Vår katt fick metalltråd när hon kastrerades, för att hon inte skulle slicka på såren sa veterinären. Jag tog bort stygnen själv, veterinären visade hur man skulle göra och det var inga problem.

Veterinären visade tyvärr inte hur man gör, men borde det inte bara gå att knipsa av tråden och dra bort den? Om man är två, och en håller katten och en knipsar, så att katten är stilla?

Det där med att slicka sig, ja... Sedan en halvtimme eller så håller den stackars katten på att backa sig igenom lägenheten för att försöka få bort tratten. Brukar de vänja sig till sist, eller fortsätter det så så länge de har tratten?

De brukar vänja sig vid tratten, men de brukar ändå vara väldigt olyckliga på den.

min katt blev sydd med ståltråd när han bröt svansen. Mest för att det skulle hålla så han inte skulle dra upp det. Tratt skulle han ha på sig men jag klarade inte av det efter 2 dagars gnäll. Jag ringde veterinären och sa som det var, jag kan nite ha honom inomhus, jag får inte sova. Släpp ut han då fick jag som svar, så får vi hoppas på att det inte blir infekterat. Och så fick jag en lycklig katt (förutom att svansen var halv och rakad och nervstörningar) igen! Utan tratt.
Såret blev inte infekterat :)

Hur svår det är att ta stygnen beror på hur det är sytt.
Ang självupplösande så har det tills ganska nyligen bara funnits spunnen sådan vilket inte har ansetts helt ok eftersom den skulle kunna suga in bakterier. Själv har jag dock sen många år bra erfarenhet av den i hud o syr honkatter med självupplösande med gömda stygn o sätter inte på tratt.
PL

Det var så vi gjorde iaf, skulle bara tänka på att vara försiktig.

Lycka till!

Du menar alltså att det kan funka ändå, utan tratt? För det är lite problematiskt - har hon inte tratten vill hon gärna slicka på såret (som än så länge ser jättefint ut, svullnaden har gått ner och sårkanterna ser ut att börja gå ihop). Problemet är att med tratten sitter hon bara i ett hörn och vill inte äta. Att hon inte äter på några dagar är ju ingen fara, men hon är redan väldigt mager (normalt är hon slank, men när hon kom tillbaks från veterinären såg hon helt hemsk ut), så jag vill inte veta hur hon ser ut om tio dagar. Men hon kanske börjar äta om några dagar, när hon blir tillräckligt hungrig och känner sig piggare.

Du ska vara glad att dom sydde med metalltråd, har haft både katter och hundar som blivit sydda och vid samtliga tillfällen det har används annat än metalltråd så har stygnen gått upp.

En av mina katter har efter steriliseringen fått ett bråck och otäcka ärr sen knutarna på stygnen gått upp.

Det är lätt att ta bort metalltråd klipp bara upp och dra försiktigt men vänta inte för länge då kan det växa fast vävnad på dom.

Mabuse skrev:
Du menar alltså att det kan funka ändå, utan tratt? För det är lite problematiskt - har hon inte tratten vill hon gärna slicka på såret (som än så länge ser jättefint ut, svullnaden har gått ner och sårkanterna ser ut att börja gå ihop). Problemet är att med tratten sitter hon bara i ett hörn och vill inte äta. Att hon inte äter på några dagar är ju ingen fara, men hon är redan väldigt mager (normalt är hon slank, men när hon kom tillbaks från veterinären såg hon helt hemsk ut), så jag vill inte veta hur hon ser ut om tio dagar. Men hon kanske börjar äta om några dagar, när hon blir tillräckligt hungrig och känner sig piggare.

Min huskatthona som syddes med självupplösande sutur behövde aldrig ha tratt eftersom stygnen helt enkelt inte irriterade henne. Är det sytt med ståltråd är dock tratt att föredra eftersom ståltråd brukar kunna irritera mer och då vill katten vara där och klia sig.

Att honkatten ser mager ut har antagligen inte så mycket att göra med att hon har ätit klent utan det har mest troligt med kastreringen att göra. Honkatter brukar kunna se väldigt tunna och utmärglade ut när de är nykastrerade. Det beror helt enkelt på själva ingreppet. Jag vet inte om muskler drar ihop sig eller vad det är som händer.

dragonlady skrev:
Du ska vara glad att dom sydde med metalltråd, har haft både katter och hundar som blivit sydda och vid samtliga tillfällen det har används annat än metalltråd så har stygnen gått upp.

Beror inte det även på hur stygnen läggs? Om de tenderar att gå upp eller inte?

Sol skrev:
Min huskatthona som syddes med självupplösande sutur behövde aldrig ha tratt eftersom stygnen helt enkelt inte irriterade henne. Är det sytt med ståltråd är dock tratt att föredra eftersom ståltråd brukar kunna irritera mer och då vill katten vara där och klia sig.

Att honkatten ser mager ut har antagligen inte så mycket att göra med att hon har ätit klent utan det har mest troligt med kastreringen att göra. Honkatter brukar kunna se väldigt tunna och utmärglade ut när de är nykastrerade. Det beror helt enkelt på själva ingreppet. Jag vet inte om muskler drar ihop sig eller vad det är som händer.

Jo, delvis kan det säkert vara att det liksom är "tomt" i magen på henne nu, veterinären sa att hon hade en kraftigt förstorad livmoder, så det är ju inte så konstigt att det syns när hon är borta. Det jag reagerat på är snarast att revbenen sticker ut och att hon är väldigt tunn över korset, men ögat luras kanske lite av den insjunkna magen, får man hoppas.

Hon får nog behålla tratten, även om hon hatar den, några dagar till. Hellre att hon har det jobbigt några dagar än att det kanske blir komplikationer för att hon är på såret och slickar, och får ett fult ärr sen.

tisen blev också sydd med metall men hon slickade bara lite på såret och lät det vara i övrigt. Det klarade sig jättefint och vi hade ingen tratt

Jag fick min tös sydd med metalltråd nu nyligen.

Det var skönt att hon slapp ha tratt.
Det läkte kanonfint och det var lätt att ta bort stygnen själv.

Jag har fått två kastrerade honkatter sydda med metalltråd. Man klippte inte av tråden mellan stygnen, utan det var sytt med en lång tråd och knutar bara i ändarna.

Ingen av dem hade tratt och det gick bara fint. :)

Jag tog stygnen (eller om man ska säga stygnet) själv och det var inte svårt alls, men hade samarbtesvilliga kissar som snällt låg still. Den ena till och med vände upp magen och spann... :love:

Har inte fått något djur sytt med självupplösande yttre stygn, men om de håller sämre skulle jag nog hellre välja metalltråd eftersom det inte är svårt att plocka bort dem. :)

Tillägg: I stället för tratt kan man ha kroppsstrumpa.

Senast ändrad av en moderator:

Vår katt klarar sig absolut inte utan tratt, tyvärr. Så fort man tar av den blir hon helt manisk på att slicka och bita på stygnen.:( Jag misstänker att hon inte skulle sluta förrän hon fått bort stygnen. Hon slutar när man säger åt henne, men då försöker hon gå och gömma sig istället så hon kan bita ifred. Så det är tratten som gäller i princip dygnet runt, eftersom hon bara kan vara utan den om någon kan stå och passa henne hela tiden.

Hennes stygn är sydda ett och ett, så vi får se om vi får loss dem, och hur det ser ut om en vecka när det läkt lite bättre.

Endel är ju så tyvärr. Ärret är inga större problem, det kommer gömmas under pälsen sen. Däremot riskerar hon ju infektioner och annat om hon slickar, så det är bättre att ha tratt om hon nu inte kan låta bli såret.

Min Yoga sår läskig ut första tiden. Det brukar "fyllas upp" efter några veckor tror jag det var. Dom ser riktigt hemska ut precis efter kastreringen. Inget att oroa sig för.
Däremot är jag nyfiken på varför? Livmodern är ju pytteliten, hur kan den påverka så väldigt? Nån som vet?

Enligt veterinären så var hennes livmoder inte så pytteliten, och eftersom det är en liten katt så kan jag gott förstå att det blev ett tomrum efter den.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 166
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår