sy in kavaj?

Buck

Trådstartare
har köpt en rid kavaj begagnat som jag tänkte sy in så att den passar bättre ^_^.

frågan är nu hur man bäst gör det.
den är ok i armarna så det är bara på bredden den bör tas in.
är det bara att öppna upp fodret i nederkant i ryggen, samt i kragen, sprätta upp kragen helt och sy in ryggen på både fodret och yttertyget och sy ihop det igen?
eller ska man sy in i sidorna så att det blir jämnt fram och bak?
 
har köpt en rid kavaj begagnat som jag tänkte sy in så att den passar bättre ^_^.

frågan är nu hur man bäst gör det.
den är ok i armarna så det är bara på bredden den bör tas in.
är det bara att öppna upp fodret i nederkant i ryggen, samt i kragen, sprätta upp kragen helt och sy in ryggen på både fodret och yttertyget och sy ihop det igen?
eller ska man sy in i sidorna så att det blir jämnt fram och bak?
Beror på vart den är för stor. Är den generellt för stor, alltså typ lika myrket fram och bak?. Syr du in mitt på ryggen så tänk på att axelbredden minskar, vilket gör att du förlorar rörlighet i armar om du har otur. Alltså att den blir för trång över skulderbladen. men är den för stor där med så skulle jag sy in den i ryggen, kanske två sömmar tillomed, inte i mittsömmen utan på "sidorna" i ryggen. Är den stor fram skulle jag göra som jag beskrev om bakstycket, att ta in varsin söm där. Ofta är kavajer för stora i midjan så då kan det räcka att bara sy in lite vid midjan :) bäst resultat får du om du syr in både fram och bak om den är för stor helt och hållet. Kragen borde du inte behöva krångla med, skiljer ofta bara mm i de olika storlekarna. Ärmhålen får du också ska så du inte syr in så dom blir för trånga :)
 
Beror på vart den är för stor. Är den generellt för stor, alltså typ lika myrket fram och bak?. Syr du in mitt på ryggen så tänk på att axelbredden minskar, vilket gör att du förlorar rörlighet i armar om du har otur. Alltså att den blir för trång över skulderbladen. men är den för stor där med så skulle jag sy in den i ryggen, kanske två sömmar tillomed, inte i mittsömmen utan på "sidorna" i ryggen. Är den stor fram skulle jag göra som jag beskrev om bakstycket, att ta in varsin söm där. Ofta är kavajer för stora i midjan så då kan det räcka att bara sy in lite vid midjan :) bäst resultat får du om du syr in både fram och bak om den är för stor helt och hållet. Kragen borde du inte behöva krångla med, skiljer ofta bara mm i de olika storlekarna. Ärmhålen får du också ska så du inte syr in så dom blir för trånga :)
Är bara i midjan som den är för stor, eller rättare sagt så är den för stor i svanken :).
så funderar på att bara ta upp den i vecken bak och förlänga dem en dm och sy in en cm på båda sidorna sen. För att få den mer följsam i ryggen och inte buckta ut som den gör nu.
Den är ganska stel i tyget så får nog vara försiktig med skuldrorna och axlarna så att man fortfarande får plats i den i hoppningen också.
 
Är bara i midjan som den är för stor, eller rättare sagt så är den för stor i svanken :).
så funderar på att bara ta upp den i vecken bak och förlänga dem en dm och sy in en cm på båda sidorna sen. För att få den mer följsam i ryggen och inte buckta ut som den gör nu.
Den är ganska stel i tyget så får nog vara försiktig med skuldrorna och axlarna så att man fortfarande får plats i den i hoppningen också.
Låter vettigt :)
 
Räckte med att öppna sprundet en 5cm för att få en helt annan passform :), innan så var den en dm för bred i ryggen, nu sitter den mer tight runt om och följe svanken O_o. Behövde inte ta in den alls :).
Ngn form av brett band behövs nu för att fylla ut i sprunden, får köra in om sy affären och se om de har ngt
ska också sy dit lite strass på kragen så att man ser ngn skillnad på krage och kavaj :).
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: Shixle
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 622
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 021
Senast: Avalbane
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 545
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp