gul_zebra

Trådstartare
Jag försökte sy in en bh. Blev ju totalt fail kan jag meddela, axelbanden hamnar ju skitfel. Har som tur är inte klippt sönder iaf utan bara sytt ett veck.
Hur ska man bära sig åt för att det ska sitta bra? Hur har ni gjort?
 
När frågan ändå är uppe kan jag ju passa på att fråga hur man syr in byxor också? Byxorna har resår runt om, är det bara att sy veck på sidorna ändå?
 
När frågan ändå är uppe kan jag ju passa på att fråga hur man syr in byxor också? Byxorna har resår runt om, är det bara att sy veck på sidorna ändå?

Det blir väl snyggast om man tar in byxorna i en söm. Alltså, sprätt upp en söm som redan finns och gör byxorna smalare. Prova med nålar innan du syr bara. Det brukar vara snyggast och synas minst om man tar in dem baktill, eftersom det nästan alltid finns en grensöm baktill.

Om det är resår i midjan är det lättast att tillfälligtvis ta bort resåren och sedan sätta dit den igen när du har sytt in byxorna.
 
@Jerseyite Tack! Går det att "göra ogjort" sen? Håller på droppa en jäkla massa i vikt, vore kul att ha kvar ett par byxor i "ursprungsstorlek" i slutändan men jag har inga byxor att lägga undan :p
 
Ja, du behöver ju inte klippa bort den bit du lägger in. Det går absolut att göra ogjort så länge du inte klipper! Om du kikar på insidan av ett par byxor så ser du förmodligen att sömmen har två "armar", alltså överblivet tyg (skulle tippa att det är pressarfotsbredd eller lite mindre). Det är bara att pressa "armarna" ordentligt och sy noggrant. Det enda du gör egentligen är ju att flytta in sömmen och därmed blir byxorna mindre, men det är lika mycket tyg att ha på sig.

Så klart tror jag inte att man kan sy om ett par byxor i XL till XS särskilt snyggt, men man kan nog sy in både en och två storlekar ganska enkelt. Sedan kan du ju spara ett par insydda byxor med dem överblivna "armarna" kvar och inte sy in dem igen när du går ner mer i vikt.
 
När det gäller BH så ska man väl iaf sy in den under armen, inte mitt bak. Googla på sy in bh och camilla thulin så får du några bilder också
 
@Jerseyite Ah du tänker så! Då hänger jag med :)
Nej gud nej, så mycket kommer de inte sys in, någonsin. Men jag kommer aldrig ha råd att förnya garderoben varje månad typ så jag får snällt sy in lite vid behov helt enkelt, bara så jag slipper ha byxorna vid knäna :)

@Zaga Var precis så jag gjorde, men det blev totalfail :/
 
Jag har, för många år sen, lämnat BH:ar till sömmerska för att få dem insydda. Då kortade hon av behån "i ändarna" (mitt bak), flyttade hyskorna och om det behövdes flyttade hon också axelbanden. Kan tänka mig att det blir helfel att sy in under armarna. Det var inte farligt dyrt att anlita sömmerska men det är så klart billigare att göra det själv (om man får till det).
 
Ska sprätta upp och kika på om man kan göra på annat vis ikväll.
Skulle gärna lämna till sömmerska, men jag har inte pengar till det och så är bhn en begagnad bh jag fått gratis så det känns inte riktigt lönt :p Dessutom kommer jag behöva sy in fler så det är lika bra att lära mig tänker jag.
 
Går det kanske att sy in från båda håll runt axelbandets fäste bak? Ta 1 cm från varje håll liksom?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 965
Senast: Sassy
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 193
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 515
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2
Svar
30
· Visningar
3 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp