Sy i spets?

gul_zebra

Trådstartare
Har införskaffat spetsgardiner att använda som myggnät till altanen, men jag måste sy en kanal nertill så gardinerna sitter på plats. Hur ska jag bära mig åt, jag antar att det inte är att sy som vanligt? Kan jag sy på maskin eller är det för hand som gäller?

Det beror väl lite på hurdan spets det är. Jag köpte billiga spetsgardiner på IKEA för några år sedan för samma ändamål, och det var inga problem att sy vanlig raksöm nertill för att stoppa i en nätt prydnadskätting som tyngd :)

@Zewz Jag har köpt Lill från Ikea, kan det vara samma som du sydde i tro?
Är det nåt man ska tänka på, tänker längd på söm och sånt? Kan riktigt se framför mig hur hela skiten åker ihop till en klump, men jag kanske oroar mig i onödan? :p

@dobbis har redan smällt upp gardinspiraler och grejat, allt som fattas är just att sy en kanal i underkant. Måste jag så haandsyr jag, men jag slipper gärna ;)

Nä, de var inte riktigt likadana. Tror inte de finns kvar, de som jag köpte. Det var lite mönster i dom.
Men testa du? Enkel raksöm med ganska långs stygn är ju enkelt att dra ur igen om det inte blir bra.

@Zewz I see :) Sant! Får dra fram symaskinen under helgen och försöka :)
Om du är rädd att det är för sladdrigt att sy i kan du testa med att lägga tidningspapper eller annat tunt papper under tyget när du syr. Dvs du syr i tyget och papperet. När sömmen är klar drar du bara bort papperet. Eventuellt kan du behöva öka lite på trådspänningen men det brukar inte behövas om papperet är tillräckligt tunt.

Har nålat dit en remsa från ett örngott... Sätter mig och ska sy, fixar med tråd till spolen under en hel del krångel, poff sa det så gick spolen i två bitar. Det var droppen som rann över bägaren - så nu är min jättefina maskin jag tydligen inte förstår mig på såld och jag får snällt handsy tills jag skaffat en begriplig maskin istället.

Liknande trådar

Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 130
Senast: Otherside
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
360
Senast: cili
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 698
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar