Sy egna hästsaker, HJÄLP!

Ebblin02

Trådstartare
Hej! Jag skulle gärna vilja sy egna schabrak, fleecelindor, täcken. Någon som har tips på vad man ska göra/inte göra? Någon som har något bra mönster, eller bara bra idéer på hur man skulle kunna göra?:confused:

Jag har bara sytt egna schabrak, har inte haft något mönster, utan följt ett av de schabrak jag redan har som mönsterguide och ev göra några förbättringar (t ex man vill ha mer frihet vi manken, raka hörn istället för runda osv osv).

Man behöver normalt sett inte zick zacka kanterna på fleccetyg men jag har märkt att dom ofta zick zackar kortsidan där man börjar linda på dom färdigköpta lindorna. Jag gissar på att det är för att dom ska hålla lite bättre.

Schabrak är ganska lätt att sy själv, sydde själv ett för massor av år sedan, hade då hittat instruktioner på nätet. Går ju såklart att använda ett annat schabrak för referens, eller om en vill ha det specifikt för sin egen sadel går det ju att lägga ett stycke tyg under sadeln och rita längs med sadelns kanter så att det passar perfekt (speciellt om en vill ha en vojlock eller en lite udda sadel)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
599
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 682
Senast: Murray
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
984
Senast: tara
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025