Sy egna hästgrejer nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 4

sådär, nu har jag hottat upp ett schabrak som mössen tuggat sönder kanterna på

Före:
popos008.jpg

popos009.jpg

Efter:
bsitfm077.jpg

Svårt att fota i mörk lägenhet, men jag har tagit bort silverpasspoalen och satt dit vitt sidenband som glänser kanonsnyggt i solen. Det är bara ett vardagsschabrak, så jag gjorde det så enkelt jag kunde men ändå så representabelt.
Den inre kanten är ett dubbelvikt band som är fastsytt först. Sen tog jag ett bredare och klädde kanten med, på det sättet fick jag en "flik" som sticker ut och en åtsittande kant.

Senast ändrad:

Jag är i full gång nu verkar det som.
Idag har jag gjort en slags nosgrimma.
Det är en läderbit som man fäster i bettet, den ligger alltså från bettring till bettring över nosryggen. Så när man tar i tygeln så blir det även ett tryck på nosryggen. Som ett kombinationsbett.
Tänkte främst använda det på hästar som inte gått på hackamore innan som förberedning inför byte till det, så dom lär sig att nästryck = stopp.

Ni som sytt egna ridkjolar - är det ngn av er som har ett mönster lr några mått att dela med er av???

Hej alla duktiga människor.
Jag har fått en gammal grå militärfilt som legat nånstans hos föräldrarna och skräpat som jag nu tänkte göra ett ridtäcke av.

Först tänkte jag att det bara var att klippa ut två sidor och sy ihop dem samt sätta på kantband och kardborreknäppning, men sen kom jag på att sömmen på ryggen kanske stör?
Tror ni att det gör något att det är en ryggsöm (eftersom det inte ska finnas något foder på insidan) eller finns det något sätt att få till täcket i ett stycke?

Måste bara tillägga att det är väldigt kul att titta på alla fina saker som ni gör!

Vilken tur, ikväll blir det till att klippa och sy ihop delarna då.
Sen ska jag shoppa neongrönt kantbandsmaterial. Det kommer att bli skitsnyggt till den ljusgrå filten! (hoppas bara att jag inte sabbar den eftersom jag bara har en filt att leka med ;) )

Ett tips om du ska göra täcke i ullfilt (antar att det är det eftersom det är en militärfilt..) är att inte sy ihop "räta mot räta" utan istället överlappa lagren, om du fattar. Då blir det inte i närheten lika mycket som stör, utan det blir bara lite tjockare material längs ryggen.

Du lägger alltså ut tyget så som det ska se ut på marken, med aviga sidan ner. Sen tar du ena stycket och lägger över det andra, så att de överlappar varandra och nålar ihop. Sen syr du med bredaste sick-sack på ena sidan längs kanten, vänder och syr på andra sidan längs kanten. Det kan bli lite bulligt mellan maskinen och nålen då allt tyg ju ska in - men det går finemang. Har nämligen gjort liknande på min badrock i frotté, och schabrak av en gammal ullfilt. Har bara bilder på badrocken här:http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=11016458#poststop men man ser inte så mycket av den sömmen tyvärr...:(

Lycka till!

Här kommer en ny grej! Ett sadelöverdrag med röda kanter.
sadeloverdrag.jpg

Sen en bonusbild på stöket som blev efteråt. Det är ju det värsta att städa sen... :crazy:
sadeloverdragsstok.jpg

Snygga pannband!! Syr du på läderbitarna för hand eller? Hur har du gjort dom? Har du typ knytit eller är det flätat?

Jag har inte sytt någon än - men ska försöka få tid över till att rita upp ett mönster och få den sydd innan vintern. Då kommer jag lägga upp bilder här - och DÅ kan jag dela med mig lite mer. Har hört mig för lite här tidigare om mått osv. men det verkar vara svårt att få napp.

Jag har "inspekterat" en ridkjol nu iaf, och den var öppen både fram och bak samt omlott fram ungefär från höftknöl till höftknöl. Sen baktill var det omlott kanske 10-15 cm. Denna kjolen gick upp till midjan (alltså hög midja). Det gäller att ha lite vidd - men jag tror inte det är bra med för mycket heller. Om man inte ska ha kjolen som ländtäcke samtidigt förståss.

Lycka till och hör av dig med dina resultat!
:banana:

Ja, det är ullfilt. Tack för tipset, ryggsömmen blev jättebra och inte alls så tjock som jag befarat.
Men jag har inte hittat något snyggt material till kanterna än...

Behöver du ens ha något till kanterna? Kan du inte sy langett-söm med ett tjockt ull-garn istället? DET tror jag blir MYCKET snyggare! och lite mer originellt. Lite Odd Molly-stil. ;)

Behöver du ens ha något till kanterna? Kan du inte sy langett-söm med ett tjockt ull-garn istället? DET tror jag blir MYCKET snyggare! och lite mer originellt. Lite Odd Molly-stil. ;)

Hur ser en langett-söm ut? Är det en sån där tråden liksom "ligger på ytterkanten"? Så här ungefär l_l_l_l (de liggande strecken är då kanten (och sömmen då) :D)

Oj, vilken dålig beskrivning, men jag kommer inte på något bättre :o

tror det är så hon menar... jag fattar vad du menar iaf, och det tror jag absolut blir toppensnyggt!

jag vill också göra något fint till pållen..
ett fleecetäcke tror jag, någon som har nån beskrivning & vilken färg skulle ni valt? :)
han har 145 på utetäcken..

22642177.jpg

Jag hade inte tänkt på den lösningen förut, men tror också att det kan bli skitsnyggt. Plus att jag då snyggt kan dölja småhålen som finns med lite söta matchande broderier :D
Ingen behöver veta att det är en lagning, bara dekoration. Helt perfekt!

jag vill också göra något fint till pållen..
ett fleecetäcke tror jag, någon som har nån beskrivning & vilken färg skulle ni valt? :)
han har 145 på utetäcken..

22642177.jpg

Hmm, beskrivning har jag inte. Men färg...jag älskar grönt :D, men en brun häst passar ju i nästan alla färger så välj den färg du tycker bäst om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
67 053
Senast: Plantan
·
S
  • Låst
Utrustning Ja här kommer då den femte uppföljaren! Det börjar bli många inlägg i den förra så kan vara svårt att hitta. Här lägger vi upp...
74 75 76
Svar
1 503
· Visningar
358 280
Senast: alehajo
·
S
  • Låst
Utrustning Eftersom det blir svårt att hitta i den förra sytråden startar jag en ny. Här lägger vi in sådant vi mer eller mindre skapat själva...
22 23 24
Svar
472
· Visningar
60 701
Senast: Sparf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar