E

Eureka

..tror jag medlet heter.

Har köpt massor av myggprodukter vareviga sommar men inte provat mästaren, den dyraste av dem alla, Swisch/Switsch vad den nu heter. Det har regnat i två dagar hos oss nu men ska testa den i morgon på henne. Fixar inte fler knottror på min stackars fröken nu. Fattar inte riktigt, för den andra hästen rör dom inte ens, har itne sett henne använda svansen som flugpiska ett enda år.

Ja, till saken. Vad har ni för erfarenheter av medlet jag pratar om? Fungerar det verkligen i FYRA VECKOR? Låter galet, för bra för att vara sant. Någon som haft häst som varit överkänslig mot medlet? Skriv!

Sv: Switsch

Överkänslighet mot medlet förekommer, prova på en liten yta på hästen först. Och ja, det hjälper mot knott och fästingar.

Däremot känns det ju lite sent på säsongen att börja med det nu?

Tycker det funkar jättebra! Använder det på alla mina hästar hela säsongen, hellre det än att hästarna skulle bli sjuka i borrelia eller erlischias.

Det har ju varit så torrt o därmed ont om fästingar hittills:bow:
antar att de kommer tillbaka nu:mad:

Sen min val. fick anaplasma när den fick börja gå i hage i slutet av Sept. efter fångvila, så switchar jag mkt längre period numera.

vi har det på våran häst det funkar bra. Han Brukar vara känslig, Mrn han har inte reagerat nått:laugh: Men vi måste ändå Smörja han med hästsalva och Beckolja varje dag

Överkänslighet mot medlet förekommer, prova på en liten yta på hästen först. Och ja, det hjälper mot knott och fästingar.

Däremot känns det ju lite sent på säsongen att börja med det nu?

Jag bor i Norrland. Vi har mygg och knott tills snön kommer.
Och självklart följer jag anvisningarna på paketet och bara provar lite bakom sadelpartiet för att se hur hästens hud reagerar på medlet.

Senast ändrad av en moderator:

Det har ju varit så torrt o därmed ont om fästingar hittills:bow:
antar att de kommer tillbaka nu:mad:

Sen min val. fick anaplasma när den fick börja gå i hage i slutet av Sept. efter fångvila, så switchar jag mkt längre period numera.

Även här kan jag svara att jag bor i Norrland. Det regnar konstant här och myggen och knotten frodas och mår gott från vår till höst.

knapplån

Jag har plockat två fästingar på min häst de två senaste dagarna!
Dags att sätta på nytt switsch igen. Jag vill gärna att det ska vara uppehåll ett tag annars regnar det kanske av henne.

Till ts
Jag tycker att det fungerar bra. Den senste perioden tycker jag att det slutade verka ngt tidigare än vanligt. jag antar att det kan bero på att det har regnat mkt.

Använde det i somras när min häst var på bete. Värdelöst... :P
Tappade räkningen på hur mycket fästingar han hade, djävulsk många var det iallafall...
Kan tänka sig att det hjälpte LITE mot knotten..

Numera rek. de att man duttar på lite på underredet.

Regnet gör nog att det lättare sprider sig över kroppen o regnat har det ju inte gjort tidigare i sommar.

Regnet gör nog att det lättare sprider sig över kroppen o regnat har det ju inte gjort tidigare i sommar.

Det var ansvarande för hästdelen av Granngården som sa att jag skulle testa medlet bakom sadeln.

Hos dig har det kanske inte regnat, men här har det gjort det. En veckas sol har vi haft.

Vet en som har en 10-15 islänningar som vägrar använda medlet pga att det är dåligt för miljön, hon låter hellre sina hästar bitas av flugfän. Jag älskar medlet!

Jag förstår nog inte hur du menar. Här har det regnat en del.
Jag trodde att det gick in i huden, att det sprider sig i hudfettet ganska snabbt. Inte att det sprider sig mer över hästen om det regnar några dagar efteråt.

Forest Autumn, förlåt att jag svarar på ditt meddelande, men jag vet inte hur man svarar i tråden annars, utan "svara på detta". Jag är en newbie, tyvärr.

Fler saker som är tyvärr är att min häst var känslig för medlet. Hällde på några droppar, "lite grann" och ingenting hände, inte varm eller irriterad med svansen osv. Sen drog jag ut ungefär 10 ml på bakdelen och medan jag skruvade korken på flaskan blev hästen GALEN och det kändes som att det brann på "randen" jag droppat på henne. Jag fick panik och hästen slängde med svansen, trampade med bakbenen, så jag tog med henne och gick en bit för att gå tillbaka och ta på mina plasthandskar och känna igen. Fortf varm, dock inte lika.

Det här känns inte alls bra. Visst, strax under 400 kronor åt helv.. men pengarna rör mig inte i ryggen, det hade varit ännu värre då. INGETING fungerar på min häst, snälla hjälp mig. Jag fixar inte att smörja henne VARJE dag. Flugtäcke? Det är bogen, under bogen, mellan frambenen (armhålorna), i naveln, längst magen under, mellan bakbenen... Där kommer knottdjävl.. in ändå väl?

Nu är det ändå bättre än det varit innan, Fyra Ess-salva och spray har fungerat jättebra på såren men hon kliar sig så hemskt där de biter. Flugmedlen fungerar ett par tre veckor, sen verkar det inte verka på knott och mygg. Första dagarna är dock super.

Jag vet seriöst inte vad jag ska göra, jag orkar inte ha det så här. och ska jag slänge medlet eller finns det någon som vill ha det för en hundrig och en halv?

(Helt OK om du svarar mig. Om du vill svara ngn annan går du bara upp i tråden och trycker på svara knappen på det inlägget du vill svara på. Om du vill skriva ett inlägg som inte är till ngn särskild kan du trycka på vilkens svaraknapp som helst och sedan starta inlägget med
knapplån.)

Jag har nog inte ngt bra råd att ge dig. Om hästen reagerar mkt våldsamt kan man tvätta bort det med tvål och vatten. Det är jobbigt med hästar som är känsliga. Min är också en sådan. Hon blir helt galen så fort det kommer en fluga. Men hon tål switch utan problem. Nu har vi inte så mkt mygg och knott där vi bor. Men massor av fästingar och det verkar det hjälpa mot.

Ja, vi har ju inga fästingar, men massor med knott, mygg och mindre flugor och tydligen biter hästarna (vet itne vad det är).

Det är så frustrarande att bara en av mina hästar är så galet känslig. Och jag börjar undra varför jag har henne då det ändå bara är problem hela tiden. Och jag känner mig hemsk som ens tänker så.

Liknande trådar

T
Hästvård Kom ut till hästen nu i kväll efter att ha varit bortrest i en vecka. Innan jag åkte hade jag sett att han var lite 'spårig' i pälsen...
Svar
2
· Visningar
852
Senast: Tant Asta
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 839
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025