Switch - tips tack!

Pathmaker

Trådstartare
Hej!
Fick hem vår nya islänning häromdagen och med hästen fick vi ett paket Switch och en typ av kompleterings spray till det.

Jag ska vara ärlig, jag har aldrig använt Switch innan, då min häst inte behövt det. Men den nya har använt det förr och det har funkat bra.
Hur använder man det? Förstår att det ska läggas i man och svans, men hur brukar ni göra? Bara strängar eller klickar? Ska man massera in det eller bara låta det "sjunka in" av sig själv?

Finns det speciella regler för användningen av det och något man ska tänka på?

Känner mig heeeeelt vilsen när det kommer till det här medlet :p Trodde att det hade förbjudits dessutom!

Sv: Switch - tips tack!

Switch är förbjudet att sälja sedan nåt år tillbaka (kanske 2 år t.o.m? minns inte). Det är ett potent miljögift, helt enkelt.
När jag tidigare har använt det så har jag hällt en sträng på ryggen, enligt anvisning på förpackningen. Medlet sprider sig själv på hudens yta. Att komma ihåg också, det är ganska lång slaktkarens (60 dagar) på det - OM det skulle bli aktuellt.

Senast ändrad:

Kladda absolut inte i det med händerna, det är ett gift. Enklast är en stor spruta att hälla i dosen i o sedan lägga strängar i manen och över rumpan. Om hästen rids alltså (dvs inte i sadelläget). Det sprider sig MYCKET så sluta i god tid innan sadelläget o börja inte för snart efter. Det rinner över typ hela halsen på min häst :p En del tycker det dessutom är rätt läbbigt när det rinner, undvik att de ruskar sig/kliar sig i kletar ut skiten.

Tyvärr det enda som fungerat mot fästingar, som jag är mer rädd för än giftet faktiskt.

Switch finns numera att få på recept ifrån veterinären så att man kan köpa det på apoteket. Köper man det ifrån djurapoteket så är det ungefär samma pris som när det slutade säljas men på vanliga apotek är priset det dubbla. Man kan enkelt köpa ifrån djurapoteket på nätet.

är du helt säker på det? Jag har hört om något annat preparat som man kan få på recept, men Switch är förbjudet att sälja - liksom andra preparat med liknande nervgifter i. Det finns varken i Fass eller apotekets sortiment i alla fall.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/djur/sidor/Hast_Hudopals_Ohyra_Fastingaroinsekter.aspx
Där kan man läsa följande:
Det är inte längre tillåtet att sälja bekämpningsmedel som innehåller pyretroider

Enligt Kemikalieinspektionens beslutat KIFS 2011:1 är det från och med den 1 juli inte längre tillåtet att sälja bekämpningsmedel innehållande pyretroider. Detta gäller för Switch till häst som tidigare har funnits att köpa i lantbrukets handel.

Bekämpningsmedel ska granskas och godkännas av Kemikalieinspektionens innan de får släppas ut på marknaden eller användas.

För ett godkännande krävs att tillverkaren eller importören kan visa att produkten inte ger några oacceptabla effekter på hälsa och miljö. Pyretroider är nervgifter som är mycket giftigt för vattenlevande organismer.

Det är min hästveterinär som har sagt att det har börjat säljas igen nu men enbart på recept så ja, jag är säker.

Switchen sprids i fettet i pälsen så bäst är att hästen inte är nytvättad!
Sen förutom att lägga en sträng över mankam rygg(undvik sadelläget) så rekommenderas att även ta lite med svamp(använd diskhandskar)och dutta på mellan framben och i ljumskar samt lite mellan ganascherna.
(Men ej neråt mule då medlet kan hamna i dricksvattnet!)
Där brukar fästingar sätta sig oftast och att lägga sträng på rygg enbart ger inte perfekt resultat.
Jag brukar även dutta på benen också.
Förra året använde jag Ultrashield och sprayade på ben och i armbågsveck och ljumskar,första året utan synliga fästingar..
Vid regnig sommar får man upprepa behandling oftare än bruksanvisning.
Jag vet jag är expert på fästingssjukdomar..:banghead:
Förra året var mina fästingfria och friska ,håller tummen att det går lika bra i år!
Förutom gift så använder jag hårt nerbetade hagar(tyvärr hatar jag gift men vad fan ska man göra ,alternativet fästingsjukdomar är verkligen inte kul..)

Sen beträffande förbud är det inte lustigt att det först efter många år visar sig att det är skitgiftigt? Vad hade de för tester och försök innan som godkände preparatet från början? suck.:wtf:

Kan ingen uppfinna det perfekta giftfria fästingpreparatet så vi slipper dessa äckliga små kryp som tar död på folk och fä..jag hatar dom:rage:

Nån bekant påstår att tillskott av Svavel i fodret gör att färre fästingar kommer att bita sig fast,men vet ej hur nyttigt det är att ge överdoser av Svavel heller?

Anledningen att switch slutade på marknaden var att de inte förnyat sin licens i tid .

Switch sprids i hästens underhudsfett, därför det bara krävs applicering utmed överlinjen. Inte i pälsens fett alltså :-D

KL

Jag har inget mer att tillägga än att du ska vara sjukt försiktig!!!
Plasthandskar på!!!
Jag kliade mig i ögonen efter att jag tvättat händerna ordentligt och trodde att de skulle trilla ur huvudet på mig så ont gjorde det!!

Häll bara inte Switch på ryggen (sadelläget ffa) om du ska använda hästen till ridning! Kan bli enormt otäcka brännskador! Annars är preparatet bra tycker jag - häll en sträng i mankammen - och akta dig själv som sagt!

Och jag har haft Switch över hela kroppen typ (är sådan som aldrig "orkar" ha handskar på etc) och inte fått en enda reaktion. Så det är väldigt olika. Har vid närmare eftertanke sprayat switch på mig själv, mycket effektivt mot knott!

Tror till och med att det står på förpackningen att man inte ska hälla i sadelläget. Häll på länden och lite i mankammen.

Har ett lager med Switch och Flusa och hoppas det kommer tillbaka på marknaden innan mitt är slut :(

Switch sprids i hästens underhudsfett, därför det bara krävs applicering utmed överlinjen. Inte i pälsens fett alltså :-D
Det sprids i fettet på huden,exakt ordval vet jag ej.
Men det räcker inte att enbart hälla på överlinjen,vill du inte riskera att den får fästingar får du dutta på lite mer än på överlinjen,det sprids inte alltid så effektivt som man vill tro

grejen är väl att det ursprungligen användes främst mot knott. Och knotten biter helst runt man och svans - och där sprids det ju bra om man häller längs ryggraden... Effekten mot fästingar visade sig komma "på köpet".

Kl

Jag har aldrig använt det förut så jag litar blint på er x)
Har alltid använt mig av Renons flugspray, funkar väl ok men skulle vilja ha något bättre. Någon som vet något som är aningen "vassare"?

Står väl uttryckligen på förpackningen ? Gör "punkt " prov 24 timmar innan applicering för att testa ev allergiska reaktioner . Använd handskar själv .

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka