switch pur on

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sevlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 440
S

Sevlan

Kan man använda switch pur on på föl?
Hur gammal måste fölet minst vara innan och om man kan använda det?
tacksam för svar,
vi har nämligen mycket knott och sånt.

Sv: switch pur on

Jag hällde på min när han var 10 dagar gammal.
Veterinären sa att det var ofarligt.

Hur som helst gjorde jag det då vi hade EXTREMT mkt fästingar i hagen där han och mamma gick.

Han är en månad gammal nu och jag har inte sett någon bieffekt.

Har också använt Switch på mina föl genom åren. De brukar dock ha hunnit bli någon månad innan första behandlingen.

det står ju på förpackningen att det går bra att använda på dräktiga ston och föl. så det är nog inga problem.. tänkt switcha mitt snart 2 dagar gamla föl snart. då kommer hon väl tycka att jag är ännu mer läskig än när jag krånglade på grimman på henne ;D

Vi switchade på 14 dagar gamalt föl i år, provade en liten dutt först, blev ingen reaktion efter ett dygn så sedan har vi kört på.

Jag har också switchat föl, utan problem. MEN, jag skulle INTE switcha 2 dygn gammalt föl faktiskt..

(min var dryga månaden när hon switchades, men hon är född i mitten på april så fanns ju inget behov när hon var riktigt liten)

jag ska iaf vänta ett par dagar till.. anledningen till att jag ska göra det är för att hon och mamman ska iväg på betäckning på fölbrunsten så jag vill ha lite skydd på ungen iaf när man inte kan ha koll själv..

Jag har switchat både dräktig märr och fölungar från 3 veckors ålder efter samtal med min veterinär. Vi har både fästingar och mängder med mygg (ett vattendrag rinner rakt igenom våra marker...)

Frågade min veterinär samma sak, har haft en del fästingar både på fölet (nu 6 veckor) och min unghäst. Han rekommenderade inte Switch, eftersom relativt många hästar reagerar allergiskt mot det. Han hade själv haft två stycken som reagerat ordentligt efter switchning. Fick ett annat preparat av honom (kommer givetvis inte ihåg vad det heter just nu:angel:). DET kunde man dock använda på föl också. Mindre mängd än på stora hästar, men ändå. Och det har funkat än s ålänge. Inga fästingar, och mindre problem med flugor.

S

'Relativt många' vet jag inte om jag håller med om, men det finns hästar som inte tål Switch ja. Men det står till och med på flaskan att vissa individer kan reagera, speciellt de med tunn hud, t ex fullblodsraserna. Och att man ska testa på liten fläck med mindre mängd först.

Av mina är det dock enbart en som reagerat. Av totalt 10.

Men man ska prova på liten fläck först som sagt. Jag r btw VÄLDIGT intresserad om du kan ta reda på vad det var för medel du fick istället, eftersom den enda som inte tålt switch är nuvarande fbldonnan, och jag skulle gärna hitta ett alternativ just för fästingarna?

Jag testade självklart lite först för att se om det blev någon reaktion och körde därefter på. Det står hur mycket man ska använda jämfört med kroppsvikten, jag använde mig lite under det rekomenderade.
Stoet är rent fullblod och avkommorna är därmed 50% fullblod. Även använt på "rent" halvblod. Stoet var superprickig utan switchen och fin efter bara 1½ dag med.

Det går hur bra som helst ..
vi gjorde det på ett föl som gick i hagen ..
det står ju på paketen att det går bra

Ska fråga vet nästa gång jag träffar honom... Han blandade en flaska till mig, så jag har inte själva preparatet hemma. Vet iaf att det var ett medel som egentligen användes till kor (som därför skulle blandas med matolja och vatten). Fick detta i väntan på att han fick hem ett annat som var för hästar. Men som sagt, ska höra med honom nästa gång!

S

okej, tack för alla svar, då vet jag :)

sen har jag en liten fråga till, när började ni låta era fölungar gå ute dygnet runt?
min fölis är född den 14 juni men har vart sjuk, nu är han frisk igen (kom hem från helsingborg igår, tisdag den 26/6) när bör han kunna gå ute på nätterna?
just nu sover han och hans mamma i box på nätterna.

:rofl:

Det sägs att fölen får Switch från stoet då de är rätt nära varandra;). Nu när fölet är ca 1 månad gammal är han inte så tät med sin mor längre och jag ska prova lite på honom i morgon.

Mitt föl är född ute och har gått ute dygnet runt sen den dagen ungefär. Han är 27 dygn nu.

mitt föl är 3 dygn gammalt och jag hade låtit det gått ute dygnet runt om det inte varit för att vi har trådstängsel.. fölis bara trasslar in sig hela tiden.. hade det varit plankstaket hade de varit ute dygnet trunt antagligen.. tror inte det är nån åldersgräns på det.. kika bara lite på vädret..

okej, tack för alla svar, då vet jag :)

sen har jag en liten fråga till, när började ni låta era fölungar gå ute dygnet runt?
min fölis är född den 14 juni men har vart sjuk, nu är han frisk igen (kom hem från helsingborg igår, tisdag den 26/6) när bör han kunna gå ute på nätterna?
just nu sover han och hans mamma i box på nätterna.

:rofl:

Min K föddes ju 14 april, och då är det skitväder här (hade INTE velat ha föl så 'tidigt' om jag fått välja), och hon gick ute dygnet runt from när det var torrt och 'varmt' i backen, och vädret bra, dvs från ungefär mitten på maj (minns inte exakt). I början fick hon gå ut, när hon ville lägga sig (dvs efter typ en timme) tog jag in, sen ut igen. Himla pysslel.

Sen gick de ute dygnet runt tills midsommar ungefär då bromsen kom, då fick de börja komma in på dagarna (från 9 - 16 ungefär).

Liknande trådar

Fritid Håller på att rensa här hemma för att sälja sånt som inte används, och hittade då en låda tyg. Baserat på vad som står på lådan måste...
Svar
4
· Visningar
732
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 194
Senast: Johanna1988
·
L
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en... 2
Svar
21
· Visningar
2 406
Senast: hastflicka
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1... 2 3
Svar
42
· Visningar
4 163
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka