”......där man vet inte mer än att EN SVETTIG SPANJOR ridit in den.....”Tack för din åsikt. Nu är verken Iberier, Islandshäst eller frieser någon hästras jag skulle få för mig att köpa någonsin. Tycker alla 3 rör sig rätt roligt fast främst Islandshäst och iberier.
Om vi ska prata iberier är dom först och främst skodda på ett helt annorlunda sätt i Spanien och oftast när dom kommer hit vill hovslagaren sko dem som ett halvblod och då går dom sönder. Tycker iberier är lite av en tanthäst också är lite det jag hört några säga om rasen vilken är gulligt om man är lite tantig.
Sätt har dem som svåra del att kunna länga och många springer med avknäppt nacke. Tycker mig inte sett så många videos med spanjorer där ridningen sett speciellt behaglig för den stackars hästen. Ungefär som islandshäst där det inte alls enligt forskning stämmer dessa hästar kan bära runt vilka vuxna som helst. Men jag förstår om man är ridsugen på Island får man ta erbjudandet som finns eftersom inget djur kommer in i Island och det som lämnar landet får aldrig återvända.
Ja förmodligen har mina bekanta blivit lurade och ridit fel som du säger med sina köp av sina importerade pre:er. Köper man en spansk häst för 100 k så får man väl räkna med att blivit blåst? Jag hade själv inte helst köpt en häst där man inte vet mer en att en svettig spanjor ridit in den och den stått på box förutom när den ridits och här i Sverige pratar vi om lösdrift för den unga hästen osv för hållbarhet. Men är väl samtid tur man när man försäkrar en häst under 100 k krävs inga plåtar och då kan man ju trots skadehistorik man inte känner till försäkra den för nästan samma peng man köpte den för så det är ju positivt för dom som köper. Dessutom fick en se plåtar från Spanien men antar det är plåtar som cirkulerar och används till flera av Hästarna eftersom den är totalt utdömd nu som 10 åring va inte länge hon hann ha denna sen är hon väl lite naiv också så va lite väntat kände jag att detta skulle ske. Rätt fin häst för övrigt. Men du blev det verkligen sidospår. Men det jag vill få sagt är väl som med halvbloden man kanske lite får vad man betalar för och man ska inte naivt tro dom säljer sina bättre hästar för runt 100-150 k då får man nästan räkna med 1,2 ben mindre inom sinom tid. Oftast kostar bra saker pengar och dessa svenskar som köper sina iberier vill nog inte helst betala mindre än dem hade behövt göra för ett SWB är lite så jag tolkat köpen. Tycker mig sett antal svenskfödda på hastnet. Men du nämner kvalité? Du syftar du på det inte heller är eliten som sålts hit? Utan deras bästa hästar har dom behållit i Spanien? Vet inte vad gemene man har för krav men alla har en viss förmåga tro sig väldigt bra. Och vad menar du dem inte håller kvalitén här? Menar du då också att svenskfödda Islandshästar skulle vara sämre än dom på Island? Tänker liksom mer på våran hästhållning som borde gynna ibirier kontra box förutom när dom rids. På Island vet jag dom växter upp ute och rör sig obehindrat.
Det där var väl inte så trevligt skrivet? Låter enormt nedlåtande och otrevligt.