• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mango7
  • Startdatum Startdatum
M

Mango7

Jag hänger inte alls med i raser, avel osv. Eller så är jag bara världens korkaste person ;), men jag undrar vad som menas med SWB?
Jag har sökt i alla forum här på buke & googlat men inte hittat någonting. Har kollat på ASVH men hittar ingenting där heller. Haha.
På blup.se t.ex, så står det såhär om jag söker på en häst: Pelle (SWB).
Jag vet att SWB står för Swedish Warmblood (?), men betyder det att hästen är ett renrasigt svenskt halvblod?
Vill verkligen veta! :confused: :D

Sv: Swb?

SWB står för Swedish Warmblood ja.

Det betyder att hästen är registrerad inom ASVH = Svenskt varmblod (halvblod alltså)

Renrasigt och renrasigt är en definitionsfråga, eftersom ASVH är en öppen stambok och tillåter flertalet andra raser i sin stambok så är en häst en renrasigt halvblod även om den eg, har en tysk mamma och en fransk pappa ;)

I grund och botten så är väl kort och gott SWB grundat på importerat blod samt fullblodsraserna.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 059
Senast: Lycan
·
Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 128
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 990
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka