• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare spindel_17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 090
S

spindel_17

hej
hade mina hästar inne inatt och den ena svullnade upp i alla fyra benen riktigt mycket asså.
vad är det pga egentligen??
tänkte om hon får för mycket mat eller dålig nblodcirkulation eftersom hon stod inne.

hon få 4krafft mått om dagen

och 1mått kornkross
och ett mått havrekross
+b-vitamin

vad tror ni??

Sv: svullnar

jag tror att det är för att hon står stilla.. då bli cirkulationen dålig men svullnaden går ner när hästen rört på sig en stund (antar jag)

du kan behöva linda benen på henne med stallbandage nattetid.. bara fleecebandage utan pad fungerar bra (fleece är inte stretchigt och bränner inte)

ang foderstaten, är den uträknad? arbetas hästen såpass mycket att den behöver allt foder?
4 kg krafft (sort?)
0,8-1 kg korn
0,8-1 kg havre
är ganska mycket ändå..

Kombination av båda?
Nu vet jag inte hur mycket hästen motionerar men 5 kg kraftfoder låter väääldigt mycket.
Och är det första natten den står inne så är förmodligen blodcirkulationen lite försämrad.

alltså det är inte uträknat i kilo.
fyra mått lusern hackad strå är bara ett halvkilo.
o ett korn ett halv kilo samma med havren

hon rör på sig lagom mycket.men som sagt det är inte räknat i kilon.och jag väger ju mitt krafftfoder

jag tror att det är för att hon står stilla.. då bli cirkulationen dålig men svullnaden går ner när hästen rört på sig en stund (antar jag)

du kan behöva linda benen på henne med stallbandage nattetid.. bara fleecebandage utan pad fungerar bra (fleece är inte stretchigt och bränner inte)

ang foderstaten, är den uträknad? arbetas hästen såpass mycket att den behöver allt foder?
4 kg krafft (sort?)
0,8-1 kg korn
0,8-1 kg havre
är ganska mycket ändå..

men kan man ta på nåt liniment när man lindar nattetid.
jag andvänedr både arnika och radital värmande

ja men säg LUSERNHACK då och inte "krafft" för krafft har över 15 olika sorters kraftfoder i sitt sortiment.. och lusern tillhör kategorin grovfoder..

ett krafftmått är btw 1,5 liter och blir ca 0,8 kg krossat korn/havre.. och om du väger, varför skrev du inte vikten då?

radital ska du inte linda med, det blistrar. Arnika vet jag inte, läs på flaskan om det blistrar med bandagering.. du kan antingen prova bara radital eller bara linda.. testa så får du se vad som fungerar bäst :idea:

alltså jag glömde skriva lusern heheh sorry.
men det står inte på radital att det blistrar det står bara om det ej blandas med vatten.hmm..
arnika står det att man får andvända bandage.

Hon kan inte ha infekterad mugg i benen, Det kommer otroligt fort när det väl går upp i benen, och blir ofta bättre vid rörelse...

Var bara en tanke som slog mig.

Hon kan inte ha infekterad mugg i benen, Det kommer otroligt fort när det väl går upp i benen, och blir ofta bättre vid rörelse...

Var bara en tanke som slog mig.

nej alltså hon har inga sår eller nåt

mugg behöver inte alltid vara öppna sår, utan kan kännas mer som "skrovligheter".

Särsklit rasp kan vara svårt att känna om man inte är van att palpera benen på sin häst.

Jag ska bara säga det att min häst varje höst under någon vecka eller två svullnar rejält i sina ben nattetid.
Det brukar vara vid den här tiden.
Första gången tog jag nervöst ut en hästveterinär men hon menade på att det ibland kan bli såhär på hösten när de kanske pillar i sig saker som de inte är vana att äta.
Han var mer svullen i bak, och det berodde enligt henne på att det var längre från hjärtat, alltså sämre cirkulation dit.
Säger inte att det är så för din del, bara talar om att det förekommer.Vänl. G.

arnika blistrar inte.

skulle aldrig använda nåt slags liniment under lindor!!

nu hade jag henne lindad inatt men hon svullnade ändå,inte lika mycket men ändå.

det går ner under dagen ja

Hur mkt hö ger du per dag och har du analys på det?
En gissning skulle ju kunna vara pga högt proteinintag eftersom hon svullnar på alla fyra. Det är ganska hög proteinnivå i Lusern.

Hur gammal är din häst?

hon är 23år.men alltså hon går fortfarande på bete

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
785
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.