Svullnad under magen!?!

ekoistinen

Trådstartare
En olycka kommer sällan ensam eller hur sägs det?
Precis när jag andats ut över svullnaden på benet efter sparken hittar jag det här?...
Vad kan det bero på och vad kan det vara? Han är inte öm, har inte ont och reagerar inte när man klämmer eller tar där. Inget sår eller liknande.
Kom över en natt.

tumblr_mywgunolGx1snck7xo3_1280.jpg

Schack låter som ett bra val istället för häst! :banghead: :(

Sv: Svullnad under magen!?!

Sådär fick ponnyn också en gång, bara rakt upp och ner och som med din så var hon varken öm eller påverkad. Vi funderade länge på vad det kunde vara innan vi insåg att samma dag den dök upp hade vi använt longergjorden för första gången. Antagligen något skavliknande alt. någon inflamerad körtel.
Försvann efter ett par dagar.

Jag har haft 2 olika hästar som sett ut så där.

Häst 1 visade sej ha cancer när vi började undersöka varför hon fick bulan.

Häst 2 visade sej ha trampat ner i ett jordgetingbo och blivit stucken massor med gånger under magen.Det gick tillbaka av sej själv under ett par månader..

Så fick min för ett par månader sen efter att ha haft en för henne, ny sadelgjord. Vi vet ännu inte om det var sadelgjordens utformning eller om det var den läderoljan som använts som var orsaken. Det blev iaf som på din, hennes var som två "silikonbröst". Hon blev jättedålig, 39.4 i feber. Dock inte så vanligt med feber enligt veterinär. Jag fick compagel att smörja med (sen fick hästen spruta med penovet för febern). Det försvann på ca 2 veckor.

Jag har sett liknande ödem en gång på en 26 årig häst och det berodde på hjärtat. Hästen fick medicin och blev bättre. Vad jag vet så levde han åtminstone ett par år till.

Listade till slut ut att problemet kommit från en resårgjord han haft över sitt fleecetäcke.. Den gick ner efter några dagar och den är borta :D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 487
Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
896
Senast: Corax
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Fazeem
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka