Svullnad under framknä

Ingridl

Trådstartare
Mitt sto har sedan en vecka tillbaka en liten svullnad på baksidan av frambenet precis under knäet "där senorna börjar" så att säga och ca 5 cm ner. Det känns lite som en galla, dvs sitter på båda in och utsida. Hon är lite oren i traven. Vilka strukturer kan vara involverade, dvs vad finns där som kan skadas/påverkas rent anatomiskt?
Snälla - ge mig inte råd ang ta ut vet, åka in och utraljuda mm ...
Jag vill endast ha lite hjälp med antaomin.

Sv: Svullnad under framknä

Gaffelbandsinfästningen är väl det jag spontant tänker på. Sitter det ytligt? Om du lyfter upp frambenet kan du knipsa om senorna ungefär mitt på skenan och sen följa de tre stora uppåt mot framknät. Ytligast ytliga böjsenan, därefter djupa böjsenan, närmast skelettet känner du gaffelbandet. Längst upp närmast framknät är griffelbenen i vägen och det är svårt att känna. Men du kan jämföra höger och vänster och lägga märke till eventuell skillnad. Det finns även mindre strukturer typ djupa böjsenans förstärkningsband, det som talar emot detta är att svullnaden känns på båda sidor.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 903
Senast: unoannis
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30