svullnad på mule

S

skrolls

Min ponny(som går på sommarbete) har blivit väldigt svullen en bit ovanför mulen, ca en halv decimeter ovanför. svullanden är väl ungefär som en näve, med andra ord ganska stort. Är det nån som vet vad det kan bero på? Kan det vara att hon blivit biten av en broms? isåfall, vad bör jag göra åt att?

Sv: svullnad på mule

Vi hade en hingst som fick något bett förra sommaren och svullnade upp precis vid mulen.
Vi antog att han kanske hade fått ett orm bett eller stucken utav en geting eller något. -vi fick iallafall aldrig reda på vad det var utan har bara våra teorier.

Vi höll koll så att svullnaden inte blev större och lät det vara helt enkelt. Svullnaden gick ned utav sig själv.. man kan ju ha på lite jodopax för att minska risken för infektioner (om det nu är ett bett så måste det finnas ett hål någon stanns) .. Jag skulle nog ha avvaktat och se om hästen inte verkar må dåligt utav det eller har ont när man rör vid svullnaden.

Ormbett? Ring veterinären och fråga, ansiktet är ett läskigt ställe att svullna upp på...

låter som ormbett! ring veterinär genast, kan bli riktigt allvarligt om giftet sprider sig i kroppen och han kan dessutom få svårt att andas och äta eftersom det är just på mulen.

Min ponny(som går på sommarbete) har blivit väldigt svullen en bit ovanför mulen, ca en halv decimeter ovanför. svullanden är väl ungefär som en näve, med andra ord ganska stort. Är det nån som vet vad det kan bero på? Kan det vara att hon blivit biten av en broms? isåfall, vad bör jag göra åt att?

Låter som ormbett! Vår svullnade ordentligt efter ormbett på mulen. Ring vet. Det kan äver slå sig på hjärtat!!

Det framgår ju inte riktigt hur svullnaden ser ut. Min valack blev sparkad på nosen av en av märrarna i sommarhagen. (Nej, man ska inte stoppa näsan på olämpliga ställen).

Han var rejält svullen ett tag (men inget gick sönder).

nu får ni ursäkta om det inte blir riktitg rätt när jag ska svara på detta för jag vet inte riktigt hur man gör, men detta ska vara ett svar till alla. Tack för era råd=) Hon verkade inte ha ont när jag upptäckte svullnaden så jag tvättade lite och la på jodopax. Men nu har svullnaden gått ner mycket, så nu är hon bara lite lite svullen. Så troligtvis var det inget farligt:) hon springer o leker som vanligt i hagen nu:) Men tack så hemskt mycket för alla svar:)

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 270
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 678
Senast: fixi
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 365
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 896
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka