Svullnad på halsen av penicillin.

B&B

Trådstartare
Pållen får en penicillinkur efter att ha fått en pinne i hoven. En stallkompis sprutar honom, då jag inte vågar ge mig på något sådant, han är inne på tredje dagen och är på bättringsvägen men efter gårdagens spruta har han som en svullnad på halsen, ej där sprutan tas utan under, det hänger ner som om det vore vätska däri.
Är det något farligt eller vanligt?
Han mår bra, ingen feber eller hängig och äter som vanligt.

Missade telefontiden hos vet idag och känns inte akut att ringa då han verkar må bra så kollar med er.

Tacksam för svar.

Sv: Svullnad på halsen av penicillin.

du kan vara lugn:)det är inte farligt, kommer inte ihåg vad det beror på, om det är att man "sprutar för fort, för ytligt" säkert nån annan som vet mer exakt

Byter ni sida varje gång då ni tar sprutan ? Alltså, skiftar ena gången från höger sida till vänster sida osv.

Byter ni sida varje gång då ni tar sprutan ? Alltså, skiftar ena gången från höger sida till vänster sida osv.

Nej han har fått på samma sida tre dagar nu, ska man byta? Veterinären sa inget om det och hon som hjälper mig frågade vilken sida vet gjort på och gjorde sedan på samma...

Man bör byta sida om möjligt.

Bulan är troligtvis en vätskeansamling från sprutan. Det ges ju intramuskulärt.

Man bör byta sida om möjligt.

Bulan är troligtvis en vätskeansamling från sprutan. Det ges ju intramuskulärt.

Okej då säger jag att vi byter sida ikväll.
Och "bulan" är alltså ofarlig enligt er alla?

aha, det är för att ni tagit sprutan på samma sida och kanske på samma ställe, man ska ge varannan sida, varannan dag eh, om du förstår, kolla så att bulan går tillbaka, du kan massera ut den lite lätt

aha, det är för att ni tagit sprutan på samma sida och kanske på samma ställe, man ska ge varannan sida, varannan dag eh, om du förstår, kolla så att bulan går tillbaka, du kan massera ut den lite lätt

Okej jag hoppades hon hade koll min stallkamrat för hon hade sprutat mycket i sina dagar. Byter ikväll. Tack för svar!

Fast min häst fick en bula på halsen efter sista (5:e) sprutan och då bytte vi ändå sida varje dag. På tredje dagen efter att han fått den var den borta. Den andra hästen som blev sprutad vid samma tillfälle fick också en bula, men ännu större, också där bytte vi sida. Sista dagarna spjärnade hon emot väldigt mycket och det rann en del utanför - samband?

Man bör ta varannan gång på varje sida. Jag glömde det en gång i tiden då min gamling skulle ha sprutor. Hon fick megabula på halsen samt kunde INTE böja på halsen för att äta och dricka. Jag fick hönätsmata henne i flera dagar samt sätta fast en vattenhink i fönstret. Hon fick inte ned hals och huvud till golvhöjd. Jättestel blev hon. Det gick ju över, men jag visste ju att man aldrig sätter sprutor på samma sida hela tiden...men just då hade jag tydligen hjärnsläpp.

Man bör ta varannan gång på varje sida. Jag glömde det en gång i tiden då min gamling skulle ha sprutor. Hon fick megabula på halsen samt kunde INTE böja på halsen för att äta och dricka. Jag fick hönätsmata henne i flera dagar samt sätta fast en vattenhink i fönstret. Hon fick inte ned hals och huvud till golvhöjd. Jättestel blev hon. Det gick ju över, men jag visste ju att man aldrig sätter sprutor på samma sida hela tiden...men just då hade jag tydligen hjärnsläpp.

Precis samma hände min, men då inte för att jag glömt byta sida utan för att penicillinet var för kalt. Det var den första gången jag gav penecilin så jag visste inte att det skulle vara kroppsvarmt utan tog det direkt från kylskåpet :crazy: Fick dessutom flaskan av vet. och där stod det inget om det då "bruksanvisningen" ligger i förpackningen och den fick jag inte.
Han fick dock smärtstillande och antiinflamatoriskt av vet. och han kunde röra på halsen igen innom ett dygn.

Sedan dess har jag varit myckt nogran med att värma sprutan med penicillin i handen innan injektion och brukar även spruta i rumpan för att sprida ut injektionsställena.

är det en större mängd pencillin och större häst (större trekant att spruta innom) som ska sprutas så delar jag upp dosen i 2 sprutor och sätter en på varje sida/dag och varierar sprutplatserna så mkt. som möjligt. masserar innan kanylen sätts, sprutar långsamt samt masserar efteråt. då undviker man oftast att få "bulor" och svullnader.

Händer ofta då man sprutar. Se till att byt sida varje dag. En del reagerar kraftigt och då kan man ge i baken istället. Men det är trögare där och en del reagerar med att sparka. Det gäller att veta vart man sätter sprutan så be ngn visa som har erfarenhet isåfall
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag som precis började andas ut då hästen varken fallit död ner i allergichock eller fått en prokainchock hittade istället idag en stor...
2
Svar
39
· Visningar
10 448
Senast: Kirre
·
J
Hästvård Min kompis häst fick kolik nu i veckan. Hände under natten och hästen upptäcktes dålig vid morgonfodring. Vet var ute på fm (09,30) och...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 257
Senast: Aliil
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 275
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar