Svullnad i senfästet

Sophia_

Trådstartare
Min häst har i en veckas tid varit varm och svullen på insidan av hb, precis nedanför hasen, dvs vid senfästena. Jag fick höra att detta är betydligt allvarligare än om svullnaden sitter strax ovanför kotan. Stämmer detta?
Jag har använt Arnikaliniment och lindat henne nattetid. Svullnaden är ändå som störst på morgonen, dvs efter att hon har stått still. Hon går ute 8-20 ca i en stor hage med andra hästar fortfarande, när hon kommer in har svullnaden gått ned och är endast lokaliserad längs med baksidan av skenbenet, på insidan.(Förstod någon det där?)
För några dagar sedan var svullnaden helt borta när hon hade gått i hagen, men dagen efter kom den tillbaka och har sedan dess varit kvar.

Ska jag ta ut veterinär eller vänta ytterligare ett tag och se om det blir bättre?
Någon som har ngn idé om vad det kan vara?
 
Sv: Svullnad i senfästet

Jag skulle inte vänta. Ta ut en vet, det brukar löna sig i längden. Det kan ju vara mkt svårt att se utanpå hur stor skadan är.
 
Sv: Svullnad i senfästet

Nu har jag konsulterat med flera stycken i stallet, och kommer ringa veterinären imorgon. Ngn trodde att det kunde vara en senskada och det vill man ju absolut inte dra ut på tiden med... :crazy:
Usch, jag hoppas verkligen attd et inte är något sådant. Hästen är 21 och hur pass bra läkekraft hon har vet man ju inte... :(
 
Sv: Svullnad i senfästet

Det kan ju ta klart längre tid för en häst med den åldern att läka ut en senskada, men det är inte ett hopplöst fall.
Låt veterinären kolla på din häst och behandla den om det behövs. Sen efter behandling kan jag varmt rekomendera Back on track.

Min ena häst fick en blödning i gaffelbandsfästet, och med vila och BoT så blev hon bättre än bra. Veterinären trodde inte att det va sant att en häst kunnde läka ut en sådan skada så bra, på så kort tid.
Han ville iof inte erkänna att det va BoT som gjorde att hon blivit så bra.

Hon gick då lindad dygnet runt, även i hagen.
Hoppas att det går lika bra med din häst.
 
Sv: Svullnad i senfästet

Många har rekommenderat dem, jag ska verkligen införskaffa fyra sådana.
Tack!
Jag ska som sagt ringa vet imorgon och hoppas på det allra bästa.
 
Sv: Svullnad i senfästet

Man bör kyla, kyla o åter kyla i den akuta fasen.

Gamla skador ska värmas.
 
Sv: Svullnad i senfästet

fast akut är det ju inte längre med tanke på att det har varit så här i en vecka.
 
Sv: Svullnad i senfästet

Min fick en sådan skada på frambenet.. visade sej att det var en inflamation på gafflebansdfästet = går inte att göra nått åt... Vill inte läka... Ska dömmas ut nu :(
 
Sv: Svullnad i senfästet

Colombia_Girl skrev:
Min fick en sådan skada på frambenet.. visade sej att det var en inflamation på gafflebansdfästet = går inte att göra nått åt... Vill inte läka... Ska dömmas ut nu :(

:eek: Men fy!
Så allvarligt får det INTE vara! :o :cry: :(
 
Sv: Svullnad i senfästet

vi har tragglat med den skadan i ca 9månader... :(
 
Sv: Svullnad i senfästet

Jag har ringt veterinären som sa att det antagligen är en lätt blödning i vävnaden till följd av en överansträngning. Det fanns ingen risk att det var senan sa hon, för då blir hästen ordentligt ahlt och öm, vilket min häst inte är.
Jag skulle ge henne 1-2 veckor till sa hon, bara gå i hagen och vila, så skulle det antagligen läka ut av sig själv.
Jag hoppas på att hon har rätt! :)
 
Sv: Svullnad i senfästet

ojojoj så vet. vågade uttala sej om detta via telefon utan att undersöka hästen?? vågat! Min fick vet. vård direkt då jag upptäckte svullnaden och hon var inte halt i skritt och trav. Hon ömmade bara för tryck. Och du ser hur det slutade. Min vet gav inga mediciner el likn. bara vila och prommisar. Nu 9månader senare och 5täta besök på klinik på 5månader så är prognosen ett faktum. :( Vill inte vara dum el likn. vill bara berätta hur det gick för oss...
Du kan få se en film på skadan då när den var "akut"...
 
Sv: Svullnad i senfästet

Colombia_Girl skrev:
Min fick en sådan skada på frambenet.. visade sej att det var en inflamation på gafflebansdfästet = går inte att göra nått åt... Vill inte läka... Ska dömmas ut nu :(

Det är ju höjden av otur då... Sådana skador brukar läka ut. Så du ska inte säga att det inte går.
 
Sv: Svullnad i senfästet

Jag har INTE sagt att det inte går! Skrev endast ett varningens inlägg! Sådana skador ska man inte ta lätt på!
 
Sv: Svullnad i senfästet

Colombia_Girl skrev:
ojojoj så vet. vågade uttala sej om detta via telefon utan att undersöka hästen?? vågat! Min fick vet. vård direkt då jag upptäckte svullnaden och hon var inte halt i skritt och trav. Hon ömmade bara för tryck. Och du ser hur det slutade. Min vet gav inga mediciner el likn. bara vila och prommisar. Nu 9månader senare och 5täta besök på klinik på 5månader så är prognosen ett faktum. :( Vill inte vara dum el likn. vill bara berätta hur det gick för oss...
Du kan få se en film på skadan då när den var "akut"...

En faktor som jag missat att nämna är att svullnaden först uppstod efter att vi ridit 2,5 mil på ett YR-läger. Ingen tillgång till hagar fanns utan de fick stå inne från kl 17.00 över natten till kl 09.00 efter träningen. Så veterinärens bana att det kan bero på överansträngning är jag beredd att haka på.

Ang din film, där sitter svullnaden ju på baksidan av ytliga böjsenan, man ser att den buktar utåt. Det har jag alltid fått höra är ganska allvarligt. Det är inte där svullnaden sitter på min häst, utan den sitter innanför den ytliga senan, mellan den och kanten på benet.
 
Sv: Svullnad i senfästet

min häst har en liknande skada höger bak faktisk..fått det röntgat och inget brott på griffelbenet men svullnaden är precis som hos din häst.PÅ morgonen är han svullen men under dagen så är han liksom "torr och fin" fast större på det benet där han har den sk svullnaden.
Min vet har gjort samma ut tal som den vet du ringde men jag vågade inte chansa så jag åkte och rötngade också.
De sade då att det rörde sig om en mukdelsskada som visserligen kommer ta tid att läka men att det uinte är någon fara.Jag ska skritta min strul till häst och sedan lägga in trav allt eftersom.
Märker ingen större skildnad på benet före eller efter ridning.
Han ömmar ingenting vid paplaption och klämmningar vilket han skulle gjort vid senskada.
 
Sv: Svullnad i senfästet

svullnaden började där på utsidan. Men det var den under den första tiden typ 1månad sedan det så har svullnaden varit på gaffelbandsfästet alltså på insidan men i samma höjd
 
Sv: Svullnad i senfästet

Colombia_Girl skrev:
Min fick en sådan skada på frambenet.. visade sej att det var en inflamation på gafflebansdfästet = går inte att göra nått åt... Vill inte läka... Ska dömmas ut nu :(

Där tycker jag att du skriver att det inte går att göra något åt...
 
Sv: Svullnad i senfästet

Vad kostar det i stora slängar att åka till en ATG-klinik och röntga?
Skulle gärna göra det för säkerhets skull men det lär ju inte gå på försäkringen att röntga "in case".
 

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 218
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 418
Senast: Robina
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 991
Senast: Lavinia
·
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 794
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp