Svullnad framför juvret

Maris_

Trådstartare
Jag är nybliven hästägare sen igår! Ett shetlandssto på åtta år. Hon har, och har haft så länge jag har känt henne en svullnad strax framför juvret. Det ser ut som om det är två bullar ungefär. Den ena är stor som en knytnäve och den andra är nog lite mindre. Hon ömmar och tycker inte om att man tar där. Det är inte varmt, och hon har ingen feber.

Veterinären tittade på det när hon besiktigade henne men kunde inte säga vad det var. Ev beror det på insekter. Hon ville inte behandla heller (vet inte vad hon skulle behandlat med) eftersom att hon inte kunde utesluta att hon är dräktig (förra ägarna säger dock att hon inte varit i kontakt med hingst så jag hoppas det stämmer). Vi skulle höra av oss om det blir större.

Det är svårt att säga om det är större eller inte, vi håller koll på det, men det är svårt att säga som sagt.

Hur skulle ni göra? Tips på att få svullnaden att gå ner? Ringa vetten igen för säkerhets skull? Avvakta?

Här finns bild på hur det såg ut samma dag vi tittade på henne för första gången, en vecka sen ungefär.
Höger sida och vänster sida

/ Maris

min får så när hon är brunstig eller när hon blitt biten av nått ....men det kan ju inte va normalt att de har så länge om det var så över 3 veckor skulle jag kontakta vet... prova ringa o fråga en annan.

En del ston är sådana efter att de har fått några föl och allra helst när de blir lite tjocka, och hon ser ju inte pur smal ut ju ;-) har själv ett sto som blir sådan när hon blir för fet så därför håller jag henne dräktig alltid i stället ;-)

Min häst har likadant, men hon är absolut inte dräktig (bara 2 år och har aldrig träffat någon hingst). Däremot är hon lite rund om magen :smirk:, så det kanske är det som är felet. Eller kanske för att alla odjur (mygg, flugor etc.) biter henne just där. Fast hon är varken öm eller något annat. Vad säger ni? Ska man kontakta veterinär? Har ju hela tiden trott att det beror på odjuren. :crazy:

Mitt sto "sväller" upp mer där när hon ska till att brunsta! Har tidigare läst trådar angående detta.. du kanske kan söka på brunst eller något liknande.. Tråden var väl uppe för ca 1månad sedan eller nått :)

:banana:

Tack alla! Jag ska ta och ringa en annan vette i morgon och höra vad han tror. Har pratat med tidigare ägare och de kan inte påminna sig om att hon haft så vid brunst eller dylikt tidigare. Hon ömmar och är mycket svullen, så det känns lika bra att reda ut ordentligt vad det kan bero på!

/ Maris

ring vet du och berätta för oss vad som var fel!!

Lycka till :)

Jag åker förbi en hingst varje dag och han har liknande svullnad framför skapet...Har inte träffat ägaren på ett tag så jag kunnat fråga..

Så, igår var vetten ute!

Han sa att det var ett ödem, en svullnad med vätska, som inte går att göra något åt, och som inte är farligt och som hon inte lider av! Antagligen har hon haft så ganska länge.

Så skönt att det inte var nåt allvarligt!!

/ Maris

Mitt sto har åxå det året runt. Men på vintern syns det inte i björnpälsen :smirk:

puuh va skönt att få klarhet i detta! Nu kan du äntligen andas ut! :) Hoppas att ni fortsätter att må bra!

Ja det känns verkligen bra! Hon verkade ju inte lida av det, men man vet ju aldrig.

Min förra häst fick buköppnas, och fick sen ett bråck på såret, så hon hade en svullen bulle hon med på magen och pga den (det var i princip bara skinn och sen tarmar) så fick hon somna in för gott. Så jag är lite alergisk eller vad man ska säga mot knölar på magen. :crazy: (iofs var det här ju inte lika illa som efter en buköppning, men ändå)

Känns iaf jättebra att det inte var nåt farligt!

/ Maris

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Precis pratat med Slöinge o vi har bokat tid kan jag börja med att säga. Men tänkte kolla här oxå om någon har varit med om...
Svar
3
· Visningar
916
Senast: jemeni
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 036
Senast: Vogue
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 284
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar