Svullnad efter pencillin - farligt?

ForeverYoung

Trådstartare
Idag var jag tvungen att spruta en av mina hästar på jobbet med pencillin (Veracyn). Egentligen måste jag här göra det i rumpmuskeln, men den här hästen sparkar hejvilt omkring sig så det var helt omöjligt. Mellan frambenen stegrar hon, så enda alternativet var halsen och eftersom jag i Sverige har sprutat hästar med pencillin där gjorde jag det nu också. En halvtimme senare var hon dock lite svullen där jag sprutat (ca 1 dm i diameter, svullnaden var kanske i mitten 1 cm tjock). Kan det bli värre under natten? Jag är jätterädd att jag ska komma till stallet imorgon och att det har hänt något :S Är det någon fara?

Sv: Svullnad efter pencillin - farligt?

Aspirerade du först innan du injicerade? Alltså, drog ut lite för att se så det inte kom något blod? Man ska alltså inte injicera i ett blodkärl utan det ska bara vara vakum då man aspirerar.

Har antagligen bara blivit en vätskeansamling under huden, är nog ingen fara, men håll koll. Den bör vara borta imorgon eller iaf mindre.

Sv: Svullnad efter pencillin - farligt?

Ja, jag aspirerade innan jag sprutade in, har egentligen bra koll på det där med att spruta hästar - men fick lite panik där i natt... idag var svullnaden borta :)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 075
Senast: sandrafors
·
J
Hästvård Min kompis häst fick kolik nu i veckan. Hände under natten och hästen upptäcktes dålig vid morgonfodring. Vet var ute på fm (09,30) och...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 259
Senast: Aliil
·
Hästvård Nu behöver jag lite råd från er på buke. Vad tror ni om detta? En morgon när jag kom hem från jobbet och skulle släppa ut hästarna...
Svar
4
· Visningar
2 077
Senast: Lindsen
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 321
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka