Svullnad efter behandling mot lymfangit

zefron

Trådstartare
Min häst fick i mitten av februari (precis 1 dag innan jag tillsammans med min familj skulle resa till USA) lymfangit. Stall personalen trodde vi skulle behöva ta bort henne när dom såg henne på morgonen-så illa var det, men vetrinär kallades ut direkt och han konstaterade att hon hade lymfangit, så hon fick pencillin men inget smärtstillande. Dagen efter fick hon gå ut som vanligt i hagen men hade VÄLDIGT ont, det vätskade massor och benet var jätte tjockt. Medan jag var bortrest så fick hon smärtstillande utskrivet eftersom hon hade så ont. Vetrinären sa att vi skulle motionera henne mycket, 3 gånger om dagen skulle hon longeras i skritt och trav. När jag kom hem igen så bestämde vi oss för att åka iväg på klinik där hon stod och fick behandling i 9 dagar, intravenöst. Hon var inte halt när jag kom dit med henne. Det konstaterades att hon var frisk och att det bara var svullnaden kvar som inte ville ge med sig helt riktigt än, så hon fick äntligen komma hem. Jag fick även Compagel utskrivet för 5 dagar. Så nu motionerar jag henne 2 gånger om dagen, en gång på förmiddagen då jag longerar och sedan så rider jag på eftermiddagen/kvällen, hon går dagligen i hage och vi har senaste dagarna även provat med Back on track för svullnaden.

SÅ till min fråga, hur länge tog det för din häst att svullnaden gick bort helt? Tipsa gärna om hur jag ska få ner svullnaden ännu mer, har läst lite om detta med homeopati, någon som vet om det fungerar??

Sv: Svullnad efter behandling mot lymfangit

Jag har haft det på en häst, ett känsligt fullblod, och hon var dels tjock länge, och hon blev tjock i det benet så snart det "var" något, typ ett litet skrapsår, att hon stått inne för länge etc Blev lite som kroniskt?

På våran häst tog det ca 6 månader innan all svullnad gick bort. Och hon är precis som föregående talare väldigt känslig i det benet nu och svullnar lätt...

KL

Min fick det för ett par år sedan, fick riktiga elefantben då..Det tog nog ca 1 vecka innan svullnaden då var borta helt.

Idag är han som någon annan sa, fruktansvärt känslig i båda bak och svullnar för ingenting spec vid småsår.
Småsåren är de värsta, eller minsta spricka/irritation i huden då sväller det direkt..sådär smått så det knappt syns , men såpass att skit kan leta sig in.

Det enda som hjälper är att hålla rent och motionera bort svullnaden.

Regelbunden motion också i övrigt annars svullnar bakbenen lätt efter det. Inga andra åkommor i övrigt och idag blir det bara vätska i benen som han inte märker av alls.

När min förra häst fick en spark blev det lymfangit. Vi hade veterinär boende på gården så han tog hand om henne direkt, tvättade sår och gav penicillin och ordinerade boxvila en vecka. Sen var svullnaden nere och hon var helt ok igen. Hon kunde helt enkelt knappt gå så det var egentligen inget att ens fundera på att släppa ut. Såret i sig var inte så farligt.

Tips:
När min svullnade upp av små-grejor brukade jag alltid göra rent, typ grönsåpa o vatten, sedan linda med torrt bandage o bomullspad under, det brukade hindra den värsta svullnaden, plus motion, men jag fick alltid hålla på att linda bra mkt längre än jag trodde skulle behövas.
Verkligen jobbigt med en sådan häst om man inte är typen som har sina hästar lindade :(

Har ett fbl som haft upprepade rejäla lymfangit"anfall" - Har aldrig hittat den direkta orsaken som sår eller så.
Han fick däremot sår när huden på benet sprack pga svullnaden, en av gångerna.
Alltid samma ben. Efter de första episoderna när hemmavet kom ut och sa HAN HAR BRUTIT BENET, in och röntga - så har jag lärt mig säga - Ge han smärtstillande och penicillin, det är lymfangit. Han har repat sig alla gångerna, MEN är som fler sagt överkänslig för minsta stöt/rispa. Så länge han inte är halt så rider jag på som vanligt, extra viktigt när det fyller i för då går alltihopa ner igen. Han har alltid återgått till normal storlek i benet efter en tid. Olika hur lång tid, upp till sex månader.. Jag lindar numera med BoT varvat med vanliga fleecelindor på det bakbenet jämt.
Mest för att skydda från slag etc. men även hjälpa huden att "hålla ihop" ifall något lättare händer så han slipper bli jättetjock och stel.

Kan ju tillägga som "lustig" anekdot att jag varit bortrest en av gångerna och hade ett stall som var under renovering (dvs halvgjort när det hände) och i alla fall utom ett har inträffat på jourtid, gärna söndag, med massa tillägg för att få ut vet..

En gång tittade jag till hästarna och såg att något var tvärfel.. halt häst men ingen svullnad!! Den kom smygande sen jag fått in honom i boxen och sen var det en typisk lymfangit. Den gången röntgades han givetvis - men inget visade sig. Skumt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 090
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka