Svullna körtlar

MiaMaria

Trådstartare
I fredags fick jag hem min häst från sjukhuset där hon tillbringat två veckor sedan hon skadat en led. Hon har fått penicillin i 14 dagar, men slutade med det i torsdags. Hon är pigg och har inte haft någon feber sedan den dag hon skadade sig. Leden verkar läka fint och såren är torra och ser bra ut. Så idag märkte jag att hon hade två ganska stora (mjuka) "bulor" mellan ganacherna, alltså under hakan men lite längre bak.

Jag har pratat med kliniken som säger att det förmodligen inte är något att bry sig om, då hon ju är pigg och inte har någon feber. Hon hostade lite igår, men är inte snorig. Kanske har hon någon förkylning på gång? Ingen av mina hästar har haft något liknande tidigare, någon som har erfarenhet av svullna körtlar? Vad kan det bero på? Hon står inne och har inte varit ute sedan hon kom hem, men ska gå ut i sjukhage idag.

Sv: Svullna körtlar

Det troligaste är att din häst stött på infektionsämnen på djursjukhuset - det blir lätt så när hästar från olika stall vistas under samma tak. Lite dagissjuka.

Det behöver inte betyda att hästen kommer att visa några fler symptom, det stannar förmodligen vid en reaktion i lymfknutorna.

Ja, jag tänkte det kunde vara något sådant. Hon har ju fått antibiotika i 14 dagar, och jag tänker att hon kanske blivit lite "nedsatt" av det, och så alla andra hästar hon träffat som du säger... Hon är fortfarande pigg och som vanligt, men har bulorna kvar. Hoppas de försvinner snart... har varit så mycket med min häst det sista halvåret, jag blir helt uppjagad för minsta lilla sak nu :crazy:

Ditt svar lugnade mig lite iallafall, TACK!

Det brukar ta en tid innan förstorade lymfknutor återgår till "normal" storlek, så bekymra dig inte om de inte försvinner den närmsta tiden! Se det som ett tecken på att hästens immunförsvar fungerar.

Mer lugnande. Det där brukar komma som ett brev på posten de gånger mina unghästar varit på klinik. Som ester säger, blir lite 'dagissjuka' av det. i 9 fall av 10 har det stannat vid svullna lymfknutor, i det tionde har det blivit lite snor och hosta med, dvs förkylning.

Lille herrn här (2 år) är rätt tjock i lymknutorna nu och har varit flera veckor, och har hostat ett par ggr senaste veckan. Inget snor dock, ingen feber och pigg, glad och busig som vanligt så jag bara håller koll. Skulle tro att fblherrn tog med sig nån present hem från FT-kursen åt Lillkillen. Var ju borta i 4 dagar, stod i gäststall, och plockade väl med sig nåt litet förkylningsvirus som present åt Lillkillen, som är just liten och därför reagerar på det, medan äldre herrn inte bekymrats alls.

TACK! Ja, det är nog inget att oroa sig för. Hon har fortfarande ingen feber och är lika busig som vanligt, och äter lika glupskt. Någon hosta har jag heller inte hört sedan häromdagen.

Jag är så rädd att hon ska få inflammation i leden igen. Bandaget togs bort i går och hon är lite svullen och lite varm. Inget onormalt enligt veterinären, men jag är jätterädd ändå :crazy: Och så detta med körtlarna...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 117
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring