Svullna körtlar/hals

Clancy

Trådstartare
Upptäckte i förrgår att valacken var ordentligt svullen i körtlarna bakom ganaschen, i båda körtlarna på bägge sidor. I dag var han lika svullen i körtlarna och även lite runtomkring, ordentligt hård. Hur vanligt är detta och kommer det att gå över av sig själv, jag menar är det bara en reaktion på betet eller något annat?? :confused:
Kan tillägga att den andra hästen inte fått detta och att valacken aldrig de här problemen förut.

Sv: Svullna körtlar/hals

Min val fick likadant för några dagar sedan,efter att gräs hage öppnats upp och hästarna gått där i ca 3 dagar,inte öm ingen temp precis som vanligt i allmäntillstånd,valde att ta en lugn skrittur på honom och svullnaden hade gått ner när vi va tillbaka till stallet,har ingen aning om vad det är men tror min reagerade på något han ätit ute i hagen:confused:

någn annan kanske kan svara som har mer koll på vad det kan vara.

Jag fick nyss veta av mina vänner att detta är väldigt vanligt vid vårtiden då de betar och får i sig mycket smuts i spottkörtlarna, då sväller huvudet upp som en ballong typ. Mkt vanligt vid denna tid och helt ofarligt.:laugh:

Men om det är detta vet ja inte men beskrivningen lät ju rätt likt de ja hörde.

Åh, det kan nog stämma på min häst.

Han har sett ut som en hamster med påssjuka ett par omgångar sista veckorna, men inte varit allmänpåverkad alls och det har lagt sig på någon dag.
Finns just inget att äta i hagen som kan ha gett förgiftningssymptom, men de strån som finns är förstås dyrbara och äts noggrannt. Smuts (=damm!) finns det gott om då det inte regnat på evigheter.

Du fick inte höra om det är farligt? Ser ju inte så kul ut, men svårt att göra ngt åt om det är orsaken.

Det är helt ofarligt, det är spottkörtlarna som sväller.
Vår ponny sväller alltid upp där när han äter något nytt, byter hö eller börjar käka gräs.
Kontaktade vet och fick som sagt reda på att det är helt ofarligt och väldigt vanligt.:banana:

Men om det är som Tibra beskriver, pga mycket smuts i spottkörtlarna, så låter det som att det är risk för infektioner pga dammet?
Det du beskriver är ju mer åt hållet (övergående) allergisk reaktion mot ny föda. Eller?

Bra att det inte verkar vara något farligt!! Men det där med smuts i bukspottskörtlarna lät lite märkligt, jag menar körtlarna sitter ju inte i kontakt med strupen..:confused: Men smutsen kanske ändå retar där så att körtlarna svullnar.

Har också hört att lymfkörtlarna kan svullna som en reaktion på att de äter gräs. Om man bytt hage till mer gräs osv. Ser ut som långsmala baguetter bakom ganaschen.

Sånna får hästarna i stallet nu oxå :D

Som små hårda "bollar" som går ner efter ridning
Helt normalt allmäntillstånd utan feber :D

Det gör min häst också, men då lerat han ändå ;) Trots att han har fri tillgång på hö i hagen... Suck.. Märkte idag att han svullnat upp precis som ni beskriver. Men nu är jag inte orolig längre :)

Min vet sa att detta är vanligt och ofarligt. Man har forskat kring anledningen bakom svullnaden men man är fortfarande inte säker på orsaken. Det mesta pekar dock på att det beror på att salivutsöndringen oc spottkörtlarna stimulera när hästarna betar mycket på kort gräs/letar gräs i torra hagar.

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 724
Senast: prallan
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 091
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 416
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka