Svullna körtlar bakom frambenen

Iddefixen

Trådstartare
Någon som vet vad det är för körtlar som sitter bakom frambenen (under "magen"), ungefär där sadelgjorden ligger?

Varför svullnar dessa körtlar? Och vad ska man göra åt det?

Sv: Svullna körtlar bakom frambenen

Det är inte vätske ödem den har fått? när jag tänker körtlar så finns det många problem det kan vara..oftast virus eller infektion.Har hästen feber eller är hängig?snorig?hostig?

Den är inte hängig, snorig, hostig el liknande. Pigg och glad som vanligt :)

Vätskefyllda - vet inte riktigt. De är lite för hårda för det känns det som.
Ytan på svullnaderna är lite större än en handflata.

Skjuter rygg när man trycker på dem så det känns som det ömmar.

Om det är vätskande ödem så brukar man kunna klämma på dom och fingeravtrycken stannar kvar.Kan vara någon liten infektion eller virus.Dom brukar vara snoriga vid virus men man vet aldrig.Blod prov är en idé om det inte går bort.Svullna lymfkörtlar brukar ju tyda på infektion.Om hästen har ont av det och det sitter i sadelgjordsstaden så tycker jag inte man ska dra åt en gjord där.Då hade jag nog tillkallat veterinär.

Jag hade en häst som fick detta när man spände sadeljorden för hårt, tog allt från 1-2 dagar till 1 vecka innan de försvann igen... Han fick ha en sadelgjord med bredare platta precis under magen (finns vanliga lädergjordar som e bredare där om man inte vill ha en hoppgjord med hel magplatta) och resår på båda sidorna o fick efter de aldrig problem igen!

Precis min tanke.. det finns däremot ett par muskelfästen som säkert kan svullna upp vid inflammation.

Skulle testa att inte använda gjord till svullnaden gått ner, och sedan testa med en bredare gjord som inte ger punkttryck där.

Min häst hade problem där i höstas, svullnade upp rejält av sadelgjorden. Det gick inte att rida på flera veckor. Jag testade flera olika sadelgjordar och fick spänna gjorden ganska löst. Det som funkade på min häst var fårskinn runt gjorden.

Hm...intressant! En stallkompis hade haft samma på sin häst, och rådfrågade då veterinär. Och det var veterinären som sa att det satt körtlar där och att de kunde svullna om de ätit något olämpligt. Så jag tänkte att jag hade missat något ang hästens fysik och utgick från att det stämde :o

Låter mer som ödem ändå tycker jag..det får dom om dom ätit något olämpligt samt vid hjärtfel och annat!

vad jag vet så sitter det lymfkörtlar bakom frambenen och ett par vid bakbenen...så det kan vara att din häst behöver en rensning av systemet...eller att det är en inflammation i muskelfästena. Prova med att sätta dit en fårskinnstunnel. Det gjorde jag på min på grund av att hon fick skav av gjorden..och då märkte jag oxå att hon hade varit lite svullen vid gjorden innan...nu är det borta.

Inte vid sadelgjordstaden och inte så ytligt. Förstorade lymfknutor tyder på att immunförsvaret reagerar på en inflammatorisk eller infektiös process och är en synnerligen normal händelse. Ett väl fungerande lymfsystem behöver inte "rensas".

Inga lymfknutor under magen..!

Lymfknutorna sitter på ungefär samma ställen på en häst som hos oss människor; under hakan, i käkvinkeln, boglymfknutor (precis under bogbladets framkant), i "armhålorna" (ej palperbara på häst, och tänk på att hästens "armhåla" inte sitter vid armbågen..), ljumskar osv. Det finns lymfatisk vävnad lite överallt, det är ju ett system i likhet med blodsystemet.

Hästen kan få lymfödem, alltså samma som vid lymfangit, vid en lokal infektion eller annat stopp i systemet, t ex en tumör eller böld i den dränerande lymfknutan.

Ovanstående är inte så vetenskapligt korrekt och hade man inte hållit sig anonym skulle säkert legitimationen ryka..!:cool:

Gammal tråd men är nyfiken och hoppas på svar. TS: Fick du ordning på problemet? Har ett hbl som först fick två bölder under sadelgjorden och efter att dem försvunnit (2-3 dagar) och jag red så kom de tillbaka direkt efter passet bakom gjorden. Ganska hårda och han ömmar :confused:

"Lymfknutorna sitter på ungefär i "armhålorna" (ej palperbara på häst, och tänk på att hästens "armhåla" inte sitter vid armbågen..)"

Var sitter hästens "armhåla"?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 182
Kropp & Själ Jag har fått ont bakom höger öra, ungefär vid örsnibben. Det gör sjukt ont att vidröra en punkt där. Det känns inte mycket alls om jag...
Svar
12
· Visningar
635
Senast: Daff
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka