Svullna bulor över hela kroppen...

Frukten

Trådstartare
Jag har en boxertik på 2½ år som det senaste året flera gånger har fått svullna knutor över hela kroppen utan någon känd anledning. Knutorna har inget direkt samband mer än att hon har varit utomhus om de dyker upp. Detta har hänt ca 4 gånger, första gången blev hon så svullen och allmänpåverkad att vi fick åka in till en jourveterinär för kortisonspruta. De andra gångerna har hon varit pigg, glad och ätit som hon ska och knutorna har försvunnit inom några timmar.

Första gången hade hon stått kopplad på min farmors land under tiden som vi var där.

Andra gången kommer jag inte riktigt ihåg, men antalet knutor var väldigt få.

Tredje gången blev hon så efter en löptur med min sambo (runda som sprungits flera gånger men knutorna har alltså bara dykt upp en gång av dessa).

Fjärde gången var idag, då har hon bara varit på tomten i ca 30 minuter.

Någon som varit med om något liknande? Vad kan det bero på? Allergi mot någon växt, eller "bara" knottsvärmar (eller annat djur)?

Lite bilder med de flesta knutor pedagogiskt inringade... :p

IMG_5396.jpg

IMG_5395.jpg

IMG_5392.jpg

IMG_5391.jpg

IMG_5389.jpg

Glömde ringa in resten av bulorna men de syns tydligt...

IMG_5388.jpg

IMG_5387.jpg

IMG_5386.jpg

Sv: Svullna bulor över hela kroppen...

:eek: Kanske det är nån form av allergi. Boxrar brukar ju få en massa allergi´- och hudproblem :( Jag skulle åka in och göra ett test. Du kan ju ta med bilderna och visa vetten ifall hunden inte har några symtom just då.

Ja, jag har tänkt på om det möjligtvis är en allergisk reaktion mot någonting. Men vad? Gissningsvis någon form av växt...?

Jag tror att bulorna kliar lite, sen blir de ofta större och fler i antal innan de tillslut försvinner. Tyvärr har det här skett varje gång man bara har tillgång till dyr jourveterinär, givetvis åker vi in om hon blir allmänpåverkad men det har hon inte blivit sedan första gången. Då fick hon även feber.

Men vad kan man göra för test? Eftersom jag inte är säker på vad hon möjligtvis reagerar mot så kan jag tänka mig att det blir många tester...

Så ser Billy ut när han får en allergisk reaktion mot insektsbett (mygg, eller främst knott).

Det som hjälper och lindrar är att duscha svalt, smörja med aloe vera eller viatop. Vi fick klorhexidinschampo av veterinären (+ eller som heter typ "Lindra" och ska vara väldigt skonsamt, men som bara gjorde det värre), annars fungerar Petwise hundschampo väldigt bra. På med förslagsvis PROB-deo ute i skogen och ha gärna ett tunnt täcke som skyddar.

Många hundägare är så rädda för fästingar att de glömmer bort de andra blodsugarna, som också kan orsaka tråkiga besvär...
Såhär såg Billy ut förra sommaren, här är svullnaderna 2-3 dagar gamla och har börjat lägga sig:
cimg1459_104524155.jpg

Billys bulor kliade, främst första två dygnen. Svalkande bad = bra skit!

Arwens bulor försvinner som tur är väldigt snabbt, inom ett halv eller ett helt dygn är allting borta beroende på hur mycket hon får. Det jag tvekar om när det gäller insektsbett är löpturen med sambon då hon blev likadan, han springer inte sakta precis och då brukar man ju inte ha problem med mygg eller knott.

Ska testa den där deon!

*puttar*

Någon mer som har liknande erfarenheter eller som kanske har någon aning om vad det kan bero på?

Ser ut som nässelutslag, som är en form av allergisk reaktion - men mot vad är nog svårt att säga här. Kan hända vid ett tillfälle, vid flera men är sällan farligt. Kan bero på knottbett som någon redan nämnt eller en växt. Fått samma reaktion på min förra tik utan att veta vad - mer än att hon då precis gått genom en skogsdunge med mycket buskar. Fortsätter det och/eller blir värre så får ni kolla upp det hos en vet.

Vår Lilla Fransk bulldog tik på sju månader har precis samma utslag som din tjej.
De började med bulor och slutade med att hela ansiktet svullnade upp.
Bulorna kommer och går, men ansiktet har bara svullnat ett par gånger.
Självklart har vi varit hos vet och det har kostat massvis med pengar och ändå har de inte kunnat säga vad exakt det är hon inte tål.
Tacka gudarna för försäkring säger jag bara!

Vi har i alla fall fått rådet att testa allegifoder och inget annat. Har försökt tänka på allt hon kan vara allergisk mot hemma, men finns inget nytt hon varit i kontakt med efter bulorna som hon inte stött på innan dem.
Får testa med ny mat och se vart det leder helt enkelt

Lycka till! Min tjej har ätit samma foder i två år nu, och bulorna verkar ha gemensamt att de bara dyker upp när hon varit ute som sagt. Nu har det ju bara hänt 4ggr hittills (2½ år gammal) så jag hoppas att det bara har varit pga knott eller dylikt.

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Hästvård Jag känner mig lite rådvill så provar att kolla här då jag känner mig lite förvirrad ang en hudförändring som har ändrat symptom/plats...
Svar
6
· Visningar
1 930
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Mitt halvblod har fått fång. Stod på bete i ca 3 veckor och en kväll såg hon lite stel ut när hon skrittade. Kände lite puls vid kotan...
Svar
2
· Visningar
1 211
Senast: Kaeela
·
Hästvård Finns det någon därute som har erfarenhet av hosthästar? Min valack diagnostiserades med kronisk bronkit för tre år sen. Den har...
2
Svar
27
· Visningar
3 990
Senast: Lipica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar