Svullna bakben

surprice1985

Trådstartare
Mitt sto har blivit ganska svullen om sina bakben, som om de är rejält galliga och det går upp en bit på benet...
De är mjuka men varma.
Hon är inte öm eller halt.
Provade att ha henne inne inatt lindad men blev ingen skillnad...
Har gått ute på bete några dagar, har gått där förr men nu dygnet runt nån dag. Rör sig inte särskilt mycket när hon är ute.
Har plockat av henne bakskorna eftersom hon varit iväg på betäckning, är inte van vid att gå utan skor.

Hon har blivit gallig av gräs förr men inte så här kraftigt...
Kan det ha nåt att göra med att hon inte har gått med skor bak nu på 8v.?
Hovslagaren kommer på tisdag.
Är även dräktig, på dygn 40 idag, första fölet.
Kan det spela in?
Funderar på att sätte henne på paddocken idag o bara ge hö för att se om svullnaden går ner något men vi har så himla mycket broms och andra elaka flugor och där finns ju inget skydd :(
Kommer givetvis ringa vet. om de inte släpper.

Sv: Svullna bakben

Jag har haft en sådan häst. Om hon stod stilla för länge svullnade bakbenet upp, man var tvungen att rida henne varje dag. Det kan ju stämma med att din häst inte rör sig så mycket. Prova att longera eller rida en halvtimme (om hon inte är halt förstås) och se om svullnaden går ner. Annars kan det vara lymfangit, så det är bra att kolla med vet.
Min häst blev fri från symptomen när hon fick gå barfota i stor hage(troligtvis bättre blodcirkulation då).

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 407
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 073
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 503
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka