Svullna bakben under natten

L

linnea 82

När jag kom ner till stallet imorse så var min häst svullen, varm och öm i bakbenen. Han har pga att han e nyklippt och att det varit jättedåligt väder varit inne ca.14 timmar inatt. De har precis börjat att stallas in och jag tycker att jag en gång tidigare sett att han varit lite svullen också. Kan detta ha med stillastående att göra? Om han känns fräsch kall och inte e svullen senare kan han då motioneras? Kan tillägga att han precis satts igång, ska gå ner i vikt och longeras just nu bara. Kan tillägga att han e en stor och tung häst. Tacksam för alla svar jag kan få

Sv: Svullna bakben under natten

skulle tippa på att svullnaden kommer av att han har stått stilla i box när han (antar jag) är van vid att gå ute på bete och ströva runt större delen av dygnet. i en box kan han ju inte röra sig på samma sätt och blodcirkulationen hämmas...

om han inte ömmar eller är varm i benen skulle jag motionera som vanligt, liksidiga gallor är oftast ofarliga och iom. att han troligtvis fått dom genom att stå stilla så ska dom motioneras bort.

edit: såg nu att han faktiskt hade ömmat och varit varm *slarvläste*, på vilket sätt ömmade han? hälta?

skulle tippa på att svullnaden kommer av att han har stått stilla i box när han (antar jag) är van vid att gå ute på bete och ströva runt större delen av dygnet. i en box kan han ju inte röra sig på samma sätt och blodcirkulationen hämmas...

om han inte ömmar eller är varm i benen skulle jag motionera som vanligt, liksidiga gallor är oftast ofarliga och iom. att han troligtvis fått dom genom att stå stilla så ska dom motioneras bort.

edit: såg nu att han faktiskt hade ömmat och varit varm *slarvläste*, på vilket sätt ömmade han? hälta?

Han ömmade när jag tryckte lite på benen. Jag ledde bara ut han i hagen sen och tänkte att det kansje e det bästa om han får gå på mjukt underlag och få igång cirkulationen om det nu e det. Han haltae inte, bara lite stel.Han har fram tills nu varit ute på bete och e inte van att stå inne så länge. Tyckte att han var svullen en annan dag också på morgonen men det har nu försvunnit. Han e tung(som en kraftig nordsvensk)så jag undrar om det kan vara så att det kan ha kommit pga hans vikt och att han stått inne så länge vilket han inte e van vid

Du menar som svullnad jämntjockt om man säger från kotan och hela vägen upp till strax nedanför hasen?
Förmodligen beror det på att han stått inne och inte kunnat röra sig. Jag fick hem en häst i Måndags som åkt transport från Boden i 16 timmar. Han var väldigt svullen i bakbenen han med. Dock ömmade han inte. Detta har nu blivit bättre, om än inte gått ner helt. Men det har blivit bättre. Kan säga att från det att han kom så har han fått gå ute dygnet runt, vilket säkert hjälpt till....

Däremot har jag en annan som oxå haft denna svullnad, men kraftig sådan i ena bakbenet. Detta berodde nog mer på en väldigt stort överbelastning, då han har stora problem i det andra benet.

Så jag skulle nog vänta och se om det går över om han får röra på sig lite...

Det konstiga e att han ömmar om jag känner lite hårdare på det, då säger han ifrån men han ömmar ingenting när han går han var väldigt pigg och glad nu för ett tag sen när jag ledde honom han travade på och stilade sig. Så jag undrar om det e bra att longera honom idag eller om det e dumt, han ser helt fräsch ut när han går/springer och pigg och glad. Saken e den att han ska ner i vikt och vet.har beordrat mig motion vid hand i två tre veckor så jag vill inte gärna att han ska stå för länge heller, men det e svårt att veta hur man ska göra. Tycker inte att han e lika svullen och varm nu men det e ju så svårt att se och känna

Du menar som svullnad jämntjockt om man säger från kotan och hela vägen upp till strax nedanför hasen?
Förmodligen beror det på att han stått inne och inte kunnat röra sig. Jag fick hem en häst i Måndags som åkt transport från Boden i 16 timmar. Han var väldigt svullen i bakbenen han med. Dock ömmade han inte. Detta har nu blivit bättre, om än inte gått ner helt. Men det har blivit bättre. Kan säga att från det att han kom så har han fått gå ute dygnet runt, vilket säkert hjälpt till....

Däremot har jag en annan som oxå haft denna svullnad, men kraftig sådan i ena bakbenet. Detta berodde nog mer på en väldigt stort överbelastning, då han har stora problem i det andra benet.

Så jag skulle nog vänta och se om det går över om han får röra på sig lite...
Ja han e jämntjock men mest i kotan tycker jag

Jag tycker du ska försöka låta honom röra på sig så mkt som möjligt faktiskt. Skritta och låt honom gå mkt i hagen och se om svullnaden går ner...

Fick tag på hon som jag praktiserar hos nu. Hennes man är A tränare och hon B tränare i hoppning så hon sitter inne med mycket kunskap. Hon sa att till 99% så e det pga att han har stått inne, och att det oftast inte e nån direkt fara om det e nån fara om det e en jämn svullnad i båda benen. Och att han e öm beror på att han e såpass svullen. Hon tyckte att jag skulle longera som vanligt så länge han är haltfri. Hade ju egentligen velat låta han vara ute hela natten har ju supertjockt täcke som han kan ha på sig, men det känns lite taskigt ändå i och med att han klipptes igår. Får väl ta in honom vid 24 och ut typ vid 05 och linda med B & T

Ok...hm, såg lite oklart ut där: var det en fara om den var jämn tjock i bägge, eller vad det då det inte var fara?
Det blev lite lulligt, om du läser. :)

Ok...hm, såg lite oklart ut där: var det en fara om den var jämn tjock i bägge, eller vad det då det inte var fara?

Hon sa att e en häst svullen på tex.två bakben så e det oftast ingen fara. Men om den däremot e svullen i enbart ett ben så e det oftast värre:smirk:

Men gud hur skriver jag då?????:D

skönt att det verkar lugnt!
som sagt, är det en liksidig galla (i båda bakbenen t.ex.) så är det väldigt sällan något allvarligt...

det du kan göra istället för att longera är att skritta ut/ta en promenad med pållen så han får skritta ordentligt på rakt spår istället för på en volt som under longering.. då bör han få igång blodcirkulationen rejält i benen!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästvård En kompis ringde mig i ren panik igår, när hon kom till stallet hittade hon sin häst med två lyktstolpar till bakben. Hästen i fråga...
Svar
5
· Visningar
6 200
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka