Svullet skap

xandoor

Trådstartare
Min valack har svullnat upp mycket i sitt skap. Han har även ont, man får inte ta på det då sparkar han, han vill inte trava och galoppera för det gör ont då med.
Det luktar inget konstigt, ingen feber. Har haft ute veterinär, fick butta utskrivet. Han har nu en dag kvar att äta butta.
Problemet är att det är fortfarande ingen skillnad. Vad ska jag göra ? Inte ens det onda har minskat med buttan. Går inte att rida honom eftersom det gör ont. han går i hagen från morgon till kväll, svullnaden går inte ner av det heller.
Tack på förhand

Sv: Svullet skap

Veterinären (jag hade dock tagit en annan. :crazy: )får komma ut igen. Att ge smärtstillande löser ju knappast ett sånt problem, roten till det onda måste ju hittas..

Hoppas det löser sig och din kille mår bra snart igen. :)

Har ni kollat om det kommit in nåt främmande föremål i skapet?
Min grabb har svullnat ett par gånger och då har det vid ett tillfälle kommit in halm som irriterat. Han var väldigt öm men om jag spolade varmt vatten på skapet kunde jag efter en stund få in handen och känna efter och ta ut halmstråna. Sen blev han bra ganska snabbt.

tvätta med rent vatten och ge masa äppelcidervinäger!! om det är en infektion kan det behövas antibiotika, men butta är ingen ide...

jag har en gammal skimmel som ibland svullnar i skapet. det beror på sänkt cirkulation och nedsatt njurfuktion eller infektion/irritation där. med äcv och akupunktur föratt stärka njurar och urinväger är han helt fin igen på bara några dagar!

En liten tvätt kan du ju börja med! Mild tvål såsom lactacyd och skölj med ljummet vatten. Eftersom han uppenbarligen har ont får du kanske bremsa för att komma intill och inte bli sparkad. In med en svamp och tvätta ordentligt!

Slarviga valacker (har en sån själv!) får man tvätta lite nu och då för att det inte ska bli svullet. Kolla bara så att han funkar normalt i övrigt, att han kan kissa osv. Om inte detta hjälper, då kan du kontakta veterinär igen.

Om problemet beror på att skapet är smutsigt brukar det vara positivt om hästen får röra på sig under tiden.

Till er alla
Jag har nu pratat med en annan veterinär. Hon ska komma ut och titta i morgon.
Skapet brukar inte bli smutsigt på honom, man kanske får tvätta det en gång per halvår.
Jag hoppas att de ser något i morgon
Tack för era svar och tips

tvätta med rent vatten och ge masa äppelcidervinäger!! om det är en infektion kan det behövas antibiotika, men butta är ingen ide...

jag har en gammal skimmel som ibland svullnar i skapet. det beror på sänkt cirkulation och nedsatt njurfuktion eller infektion/irritation där. med äcv och akupunktur föratt stärka njurar och urinväger är han helt fin igen på bara några dagar!

Hur har du fått fram den diagnosen på din valack?
Prover? Symtom?
Hur mycket äcv ska man ge per dag ? Och varför ger man det ?

Liknande trådar

Kropp & Själ Bet mig själv i kinden väldigt rejält för några dagar sen. Det är väldigt svullet och gör rejält ont. Har svårt sova pga smärtan, för så...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 470
Senast: VLMF
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 493
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 428
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 947
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka