Svullet skap

Elwan

Trådstartare
Har en 20-årig vallack som har ett svullet skap sedan tre veckor tillbaka.
Han har ingen feber, är pigg och glad, äter bra. Från början fanns ett litet, litet sår en det har nu läkt -men svullnaden är kvar.
Den minskar då han rör på sig, men då det fortfarande är fruset och isigt rör han inte på sig i hagen. Själv pluggar jag på annan ort och har inte möjlighet att motionera honom utanför hagvistelsen (går ute 10 tim).

Jag har haft telefonkontakt med vet då det upptäcktes, vedebörande tyckte inte att jag skulle ringa ut någon vet utan bara röra på honom, hålla koll på tempen och inte oroa mig om allmäntillståndet var bra.
Men nu börjar det kännas mindre bra, att han fortfarande är svullen. Någon som varit med om nåt liknande?

Sv: Svullet skap

jopp. hade en gammal ponnyval som plötsligt svullnade i skapet, han va vit och han hade lite skimmelcanser runt analen (inget han hade ont av och regelbundet kontrollerat av vet "innåt" detta hade på något vis gått in i skapet.

man fick tvätta ur skapet noga regelbundet med lactasydtvål (vets rek. blev någon form av katarr annars som gav svullnaden, minns jag inte fel så fick han svårt att kissa "klart") känndes som små vindruvsklasar inne i skapet där smuts samlades. han levde i många år utan besvär med det innan han togs bort av andra anledningar.

behöver ju inte va så med din pålle men jag kom att tänka på det när jag läste ditt inlägg

Ajdå, förstår att du är bekymrad. Kissar han som vanligt?

Sådär började det när vår gammelponny fick cancertumörer i skapet och senare även i buken.
Först hade han "bara" en synlig tumör på snoppen, den opererades bort men nästan genast började en ny synas lite längre upp på snoppen.
Fick tid till en ny operation men hann inte för än symtomen du beskriver började... hade täta veterinärkontroller på klinik under 1-2 månader men tillslut bestämdes det att inget mer fanns att göra. Vi ville inte att han skulle bli dålig och lida av det så därför valde vi att ta bort honom innan dess. Vår älskade ponny blev 24år :love:

Har en häst i samma ålder som fick samma problem förra vintern. Till slut fick vi ringa ut vet akut då han fick ödem för att han inte kunde kissa ordentligt. Gav penicillin i två omgångar samt gjorde rent ordentligt med varmt vatten och jodopax. Han hade även rejält med smuts bredvid urinröret i en liten ficka som gjorde det svårt att kissa. Tror att han hade något litet sår där inne också som orsakade lymfangit. Motion, rengöra ofta samt penicillin och ett homeopatmedel löste i alla fall problemet (Rhus tox) . Denna vintern har han inte gått något, han har klarat sig med rengöring ofta samt homeopatmedel en period.

Han kissar utan problem, det dumma är att han aldrig "hänger ut" så det är lite svårt att se hur han ser ut..
Han är brun, så skimmelssjuka lär det inte vara. Däremot lät cancer lite oroväckande.. kan få bli ett veterinärbesök trots allt.

Prova att passa på när han vilar lite och är slapp, hugg tag i dasen och dra ut, kolla igenom noga och gör rent ordentligt, klarar du inte detta får veterinären sedera och göra rent, det är viktigt att det blir rent så man ser oprdentligt.

Nu är hästen kollad, dålig cirkulation blev svaret. Skönt att det inte var något allvarligt.. han är stl och behöver röra på sig, så förhoppningsvis blir han bättre när underlaget blir okej igen. Fick även b-vitamin.

Nej, jag kunde tyvärr inte vara med vid besöket -pluggar på annan ort. Men jag skulle kunna gissa att han fick det nu i pälsfällningstider!

Några dagar senare började han få utgjutningar under magen, och efter ett andra veterinärutlåtande så är det helt enkelt cirkulationsrubbningar. Han är gammal och har inte rört sig bland all is och snö, så domen lät att han måste sättas igång och ridas dagligen annars kommer han tids nog dö av hjärtsvikt.
Så vi provar.. men håller han inte ihop så får han somna in.

På äldre hästar kan det vara cirkulations problem, då hjälper motion. Våran gamling fick också ödem under magen. Men med lite mer motion, regelbunden rengöring (framförallt den där klumpen bredvid urinröret) samt penicillin så är han idag ett år senare helt bra igen, och denna vintern har han inte blivit motionerad särskilt mycket pga is och snö. Det verkar räcka att man håller efter ordentligt nu. Så ge inte upp än!

Nej, inte har hag gett upp! Vore snopet att göra det nu, när jag efter många års studier har haft honom utlånad, eller som sällskapshäst etc och jag flyttar hem i juni. Men han är dock 20, T-märkt för pålagringar fram och sned i korset. Så om han pallar att bli rider dagligen så blir jag glad! Men man vet ju aldrig.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 596
Hästvård Min häst fick en litet sår på mitten av bakbenet i måndags och har sedan i tisdags varit svullen från såret och ner till kotan. Hästen...
Svar
1
· Visningar
874
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 636
Senast: Görel
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 680
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31