svullet ögon,

M

magda

min pålle har fått ett svullet öga, det är inte jätte svullet men det syns o hon kisar med ögat o de rinner lite tårar ur det! :cry:
Har ingen feber men ser lite hängig ut.
Ser inte ut som nått har fastnat i ögat men är svårt att säga.
Ska spola ögonen imorgon, men när ska man kolla med vet?

Nån som har mån aning om vad det kan vara?

Sv: svullet ögon,

Kan vara många olika saker.
Ibland kan de fått in nått i ögat utan att vi ser det eller oxå kanske hon råkat peta till det med en gren i hagen tex.
Har hon fått det idag?
Oftast så brukar sånt gå över av sig själv, håll koll så det inte blir värre bara. Ring veterinär i såfall.
Om du känner dig osäker så ring och rådfråga veterinären.
/cissi

Ja, hon hade fått det idag i hagen. Märkte det nu ikväll.

Då är det säkert så att hon har rispat till sig i hagen.
Jag hade inte spolat ut ögonen då oftast hästen fixar detta själv genom "tårar".
Avvakta som sagt tills i morgon och kolla hur det ser ut då.
/cissi

Tack... ska kolla imorgon, är det inte bra så återkommer jag.

Jag brukar koka koksaltlösning och tvätta ögat försiktigt med det. Oftast bättre redan nästa dag. Å andra sidan kanske det skulle blivit bättre även om jag inte gjort något åt det:confused:

Min shettis kom in från hagen med ett rejält svullet öga en gång. Jag ringde vet som sprutade in en vätska i ögat för att se om det var skadat. Vätskan blir då grön om det är skadat nån stans. Det visade sej att han hade fått ett sår på hornhinnan och skulle ha ögondroppar varannan timme i 3 dar, tror jag det var. Ganska svårt att ge en häst ögondroppar kan jag säga, så jag hoppas det går över ändå på din häst!

Det kan vara vanlig ögoninflamation. Det kan hända att det kommit in något skräp i ögat som irriterat. Inget farligt alls. Det finns en receptfri salva på apoteket, kommer såklart inte ihåg vad den heter, men den är i en gul förpackning. Jättebra!

Har inte varit hos pållen än idag, ska dit snart.
Köpte en ögonsalva i dag noviform i gul förpackning samt ögonvatten, för se om jag behöver andvända det sen.
Medelar senare idag hur det gick.

Såg lite bättre ut idag såg inte lika besvärad ut. Hade ögat halvt stängt bara, men det var ju inte bra.
Tvättade ur ögat och lade i ögonsalva så får jag vänta tills imorgon igen. Men det såg lite bättre ut idag som sagt.
Någon som vet nått om salvan som jag tidigare skrev om, hur mycket o ofta har ni andvänt det?
Ser det inte bättre ut imorgon borde jag väl kontakta veterinären... :confused:

Vår ponny hade likadant för cirka en vecka sedan.Hon hade ögoninflammation, fast mest i ögonlocket, efter ett fästingbett,tror jag.Avvaktade ett par dar men fick kalla på vet.man är ju rädd att hornhinnan ska vara skadad på något vis.Har nu behandlat en vecka med Chloromycetin droppar sju ggr om dagen i en vecka.Det är ett helvete att ge ögondroppar till den hästen!
Hoppas det går bra med din häst!

Noviform brukar jag använda när mina hästar får ögoninflammation. Brukar ge dem morgon och kväll, lyfter ögonlocket ordentligt så det kommer in. Det brukar gå över snabbt.

magda skrev:
Någon som vet vad tredje ögonlocket är?
Läste nånstans att om det har kommit in nått i ögat så bukar det oftast hamna där. Men var sitter det?

Midnatt skrev:
Noviform brukar jag använda när mina hästar får ögoninflammation. Brukar ge dem morgon och kväll, lyfter ögonlocket ordentligt så det kommer in. Det brukar gå över snabbt.
Tycker det är lite äcklit att läga i salvan för att tippen är så vass, tänk om hon rycker till! Inte vill man peta henne i ögat. :(

Var noga med att rikta tippen neråt, lägg i undre ögon vecket, så brukar det kännas tryggare. Slår mig som helt vanlig ögon inflammation din häst fått - det kommer ofta utan förvarning, dvs hästen kan vara helt ok på morgonen och sen komma in från hagen och ha det, har hänt mina flera gånger. Om det är en ordentlig inflammation behövs antibiotika salva som veterinär skriver ut, kostar inte mycket , runt 90 kr, men brukar behövas för att bli av med den. Tror den heter Fucioamin eller nåt sånt, kommer inte ihåg på rak arm, något på F i allafall :)
Om det inte verkar hjälpa med det du använder nu så skulle jag överväga att ta ut veterinären snart för att kolla. Som folk redan skrivit här på forumet så vill du försäkra dig om att det trots allt inte är en skada på ögat som hästen dragit på sig i hagen. Lycka till !

Ville bara berätta att pållen var näst intill bra idag..
Tack alla... :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Grazing
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 383
Senast: Stergo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 292
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Barmarksdrag/canicross