Svullet öga!!!

P

ppauline

Hästen har ett väldigt svullet öga. Han gick utan flughuva och både övre och undre ögonlock har svullnat upp rejält. Har någon råkat ut för detta? Kan det vara ett stick eller har han fått in något i ögat som retar detta? Just nu har det tvättats och det är nedkylt med en sådan salva. Ska köpa ögonskölj imorgon. Någon som vet vad detta kan vara och hur det ska behandlas? :confused:

Sv: Svullet öga!!!

Hon har en ögoninflammation och måste snaras få behandling av veterinär.

Vad som orsakat inflammationen går inte att säga utan att göra närmre undersökningar. Förmodligen är det en bakteriell infektion, men det kan naturligtvis också röra sig om en traumatisk skada på ögat.

Ring vet.

Han hade fått in skräp i ögat. Svullnaden är borta nu.

Min häst såg ut ungefär så en dag då jag kom till honom, och så rann det, men då var det inte ögoninflammation, han var irriterad av flugorna, jag satte på honom ett flug-pannband och då gick svullnaden ner och det slutade rinna nästan på engång.

Grejen är att det är inte min häst, jag är bara medryttare. Försökte få tag i ägaren hela dagen. Både hon och andra i stallet tyckte inte det var nödvändigt att ringa vet. Jag hade inte så mkt att säga...
Men som sagt är det bättre.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 266
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 227
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka