Svullet öga

eyz

Trådstartare
Min häst har på bara en dag blivit väldigt svullen i ena ögat. Han har flughuva jämt förrutom när det regnar. Sen igår har han gått utan eftersom det regnat till och från.

Ögat är bara öppet ca en cm på det bredaste stället och han är märkbart skygg på den sidan. Vi misstänker att han fått en pinne i ögat eller liknande eftersom det gått så fort. Det andra ögat är inte svullet eller vätskar någonting så det verkar skumt om det vore för flugorna...

Vad ska man göra åt det? Vad kan man badda med?

Sv: Svullet öga

Ring veterinären! Ögonskador vill de oftast titta på omedelbart! Veterinären skriver sedan ut lämplig medicin (ögonsalva, ögondroppar, ev. antiinflammatoriskt).

Usch säg inte så... :crazy:

Ringer imorgon och hör vad de tycker.

Jag tycker du ska ringa nu på en gång. Om inte annat för att fråga vad just din vet. råder dig till. "Mina" distriktsveterinärer har alltid sagt "Vad bra att du inte väntade" även om jag ringt 22 på en lördag eller söndag.

Håller med Eldfuxen,Du borde ringa på en gång. (kanske redan har gjort det?)
Om det är hornhinnehår så är det bra om man kan få igång medicinering på en gång

Om du inte ringt redan, så ring vet. på en gång så fort du vaknar!!
Hästen kniper med ögat för att det gör ont, o är det sår på hornhinnan är det MYCKET allvarligt!

Min unghäst fick ett sår på hornhinnan förra sommaren. Tur i oturen hade jag redan bokat tid m min vet. för att han hade hostat en tid. När vi tog in honom märkte vi att han knep med ena ögat. Så hon kollade det oxå. Såret hade uppkommit på natten kunde hon se. Min vet. sa att ögonskador på hästar tar de mycket allvarligt på. När de kniper med ögat (då även pupillen) är risken att pupillen "växer" fast o hästen kan mycket väl bli blind. Det slutade med pupillvidgande droppar, ögonsalva o "mörk boxvila" (får ej vistas ute i ljuset iom det pupillvidgande medlet) i ca. 2 veckor. Tills ögat var läkt. Vet. kom åtskilliga gånger o kollade ögat under den tiden.

Exakt detta hände min ponny en gång (eller typ 5ggr i år). Vi åkte in till vet akut. Hon hade skada på hornhinnan och detta gjorde nog rejält ont. Men hon knep inte med ögat för det, försökte bara klia mot allt. Åk till veterinären så fort du kan! Det du kan göra hemma är väl att skölja med koksaltlösning, försök kolla i under ögonlocken så det inte sitter kvar något smuts eller så. Det är bra att lysa en ficklampa i ögat också, för att se att pipelen (stavning?) drar ihop sig som den ska.

Lycka till och hoppas att det inte är allvarligt!

När jag kom ut på morgonen efter hade svullnaden lagt sig ganska mycket och ett litet sår syntes på "ögonlocket". Han var inte skygg längre och blinkade när man petade mot ögat. Han fick gå med flughuvan på och idag syns det knappt alls. Skönt att det inte var något allvarligt.

Tack för era varnande ord, det är alltid en svår avvägning när hästen är skadad, och speciellt ögonen. :crazy:

Tack för era varnande ord, det är alltid en svår avvägning när hästen är skadad, och speciellt ögonen. :crazy:

Nu hade du en väldigt stor tur..bara så du vet.
För om den hade skadat ögat och du väntat ett dygn på vård så hade du med all säkerhet får ett elände i ett år framåt.

AM

Det var på grund av flughuvan min häst skadade sitt öga förra sommaren, ett strå stack igenom nätet och rätt in i ögat och skadade hornhinnan.

Mitt ena sto råkade ut för detta i höstas. När jag kom och morgonfodrade så såg hon ut som hon hade gått en boxningsmatch på ena ögat. Pratade med veterinär som rekomenderade mig att spola det med koksalt. Sagt och gjort, några timmar senare såg det mycket bättre ut, sköljde en gång till och sen dagen efter var svullnaden borta.

Tur att det gick bra med din häst!

kl

min ponny har fått såna svullnader ett par gånger, oxå rann det. bl a blir det så o m hon går utan flughuva på sommaren (= flugor irriterar). hon fick det en gång i höstas oxå, en dag då det blåst väldigt mycket och hon hade fått skräp i ögona. vi sköljde med koksaltlösning ett par dagar och det blev bra, men nu när jag läst alla svar inser jag vilken tur vi hade :eek: händer det igen ska jag ringa vet direkt :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 636
Hästvård Tidvis blir min hästs ena öga svullet och rinner. Verkar som det kliar också! Såhär ser det ut när det svullnar: När hon fick det...
2
Svar
22
· Visningar
5 356
Senast: TantEster
·
H
Hästvård Kan man inte upptäcka att hästen har fått in en sådan alls i kroppen? Srev en tråd tidigare om att min häst hängde i häng matta med...
Svar
5
· Visningar
1 500
G
Hästvård I 1½ år nu har jag funderat på om jag handlade rätt när mitt fullblodssto skadade sig i hagen och blev långtidskonvalescent. Jag valde...
Svar
17
· Visningar
1 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka