Svullet knä

Shark

Trådstartare
Igår upptäckte jag att min häst hade en jämn svullnad över hela framsidan av vänster framknä. Det är inte jätte svullet men känns och syns lite om man jämför. Hon var inte varm igår, longerade och kollade om hon var halt, men kunde inte se något, kanske en aning kortare i steget väntser fram. Men det är svårt att se när man inbillar sig bara för att man vet att ngt är fel.
Vad kan detta bero på? Har hon kanske fått en smäll? Hur länge kan man avvaka om det inte förändras? Hade hon varit halt hade jag ju ringt vet. direkt, men nu blir jag tveksam när hon inte visar någon nämvärd hälta. Fick sms från utsläpparen i morse, lite svullen, lite varm, knappt märkbart. Om hon är varm när jag åker ner senare, vad bör jag göra då?

Sv: Svullet knä

Är det fortfarande svullet och varm så tycker jag att du ska börja kyla (det skulle du nog gjort redan från början) Vattenslang är det allra bästa enligt mig. Sen får du hålla koll på det så det inte blir sämre eller att hon blir halt.

Det låter som att hon fått en smäll på det. Är hon inte halt så är det bara bra om hon rör sig i hagen tex eller om du promenerar med henne.

Tack för svaret.

Hon är fortfarande svullen, haltar inte och ingen märkbar värme.
Ska jag avvakta ytterligare eller kontata vet?

Ingen hälta -vänta med vetrinär.
Tempen ska tas varje morgon.....innan utsläpp.
Låt din häst gå ute i hagen med de andra som vanligt, och hon kan även motioneras lätt -dvs mycket skritt och lite trav.
Håller svullnaden i sig längre än en vecka, kan du kontakta vetrinär.
gulan

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 473
Senast: Robina
·
Hästvård Hej, förra veckan när jag longerade min kille så snubblade han och satte i ena knäet i backen men vi sprang efter o se så att han inte...
Svar
1
· Visningar
505
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg