Svullet knä efter svår sårskada

majola

Trådstartare
Har fått i uppdrag att fråga här om någon har tips/erfarenehter av följande.

Fyraårigt sto som för ca tre månader sedan fick en svår sårskada på karpus höger fram. Ett jack rakt över leden, man kunde enligt uppgift se benet under. :crazy: Har nu stått tre månader på box, varav sex veckor gipsad. Direkt efter boxvilan kom hon till vårt stall, det var ca två veckor sedan. Har nu gått i hage och blivit försiktigt longerad (ska ridas in). Hon är betäckt och befinner sig (om hon tagit sig) i dygn 18 (ej ultraljudad ännu och kommer inte att betäckas om ifall hon inte tagit sig).

Såret i sig är "läkt" men det är fortfarande ett jack men inte längre öppet. Smörjs in två gånger om dagen för att hållas mjukt (ligger ju hur dumt som helst där det påfrestas i varje steg). Hästen är ohalt.

Hon är fortfarande väldigt svullen även om det har gått ner sedan hon har fått börja röra sig igen. Veterinären säger att det kan ta upp till sex månader efter en sådan skada innan svullnaden är borta helt.

Hästen står självklart under veterinärs uppsikt, men ägaren har bett mig fråga efter tips om hur man kan få svullnaden att gå ner lite snabbare i alla fall.

Har tyvärr inte så bra bilder på henne, men lite kanske man ser.

Fame2.jpg

Fame1.jpg

Sv: Svullet knä efter svår sårskada

Jag vet att det finns bandage (svindyra) som hjälper till att ta ner svullnaden. Fråga veterinären!

Hejsan!
Jag har utsatts för något liknande.
Den 16:aug i år skadades min nya häst i hagen, hur vet vi inte riktigt, men ett stort fult snitt över framsidan av hasen. Inga inre skador. Vi åkte till klinik där han fick sövas och sys så gott det gick, fick dock inte ihop det, fick sedan stå bandagerad i box ca 5 veckor, trots denna fula skada har han under tiden inte varit halt bara ngt stapplig pga av svullnaden.
den huvudsakliga svullnaden kom efter att vi tog bort bandaget. nu har det gått ca 2 månader och benet är fortfarande som en kloss men han rör sig ändå skapligt bra. Svullnaden går ner ngt efter att han har rört sig (tex vid longering), men det känns ändå oroväckande att det är så stort som det är har svårt att va lugn och ha is i magen. vad gör man någon som har tips?
Funderade om det kunde va lymfangit men vet. trodde inte det i och med att han är ohalt och inte har ngn feber. Kommer det ge med sig eller ska man göra en sårrevision redan nu? såret är fortfarande öppet ca7x7cm, tvättas dagligen med Nacl och baddas med Lotagen för att hålla tillbaka svallkött.
MVH Sabina

Min häst står också i box pga stor sårskada fast ovanför höger framknä :crazy: Och hon är minst sagt svullen, om man jämför med det andra framknät känns huden ca 5 gånger tjockare. Hon kunde inte böja på knät och reagerade när veterinären böjde så hon står sedan fredags på kortison och mycket av svullnaden har redan lagt sig. Hon har inte varit halt men gången har ju minst sagt varit unik (vevade benet ut åt sidan i skritt). (se bilder på läkning http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=818060)

Min mor (barnmorska) sa att ett litet OP-sår hos människor tar ca 6 veckor för att det ska bli helt normalt. Ett stort trauma kan ta hur lång tid som helst, kroppen måste generera stora mängder vävnad. Och däggdjur som däggdjur antar jag?

När min häst stod bandagerad var hon inte svullen, det kom när jag tog bort bandaget... Dock känns det ohållbart att hålla hästen bandagerad för att skynda på läkningen. Desto längre tid hästen får på sig = desto hållbarare häst =)

Tänkte höra hur det går för dig och din häst??
Jag har börjat rida smått på min och han rör sig bra är dock väldigt svullen på morgonen när han har stått inne hela natten.. som jag har fått förklarat för mig så beror svullnaden på lymfödem vilket innebär att lyfkörtlarna i benet i princip läcker vätska som inte har någonstans att ta vägen när hästen är stillastående. när man däremot masserar eller motionerar hästen sätter cirkulationen igång och svullnaden går ner. Förmodligen kommer våra hästar få en kronisk svullnad men förhoppningsvis bli så gott som återställda. Mvh Sabina

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
1 044
Senast: Wingates
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 998
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 465
Senast: mackan
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 984
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka