svullet huvud ?

urkella

Trådstartare
Jag reagerade idag på att jag tycker Ove fått väldigt grovt och kraftigt huvud vilket han inte haft innan, det jag mest reagerade över är att han har som bulor ovanför näsborrarna vilket jag inte vill minnas att han haft innan :crazy:
Tänkt ringa vet. och prata ed dom imorgon för säkerhets skull men vill kolla om någon här kan ha en aning om vad som skulle kunna ligga bakom, eller om det bara är att han grovnatt med åldern och jag är nojig.

Nu:
img_2234_5043b1499606ee47ca004ad0.jpg

img_2215_5043b135e087c3484400431a.jpg

I våras:
img_0022_196474357.jpg

Sv: svullet huvud ?

han ser faktiskt rundare ut i huvudet... ovanför ögonen och kinderna?
hade det varit ett halvblod t ex hade jag nog tagit det som att hästen vuxit, men vet inte hur det är med minisarna och växt åkommor. jag hade ringt vet och ev röntgat för att vara på säkra sidan :/.

Min shettis fick bulor över ögon och näsborrar när hon var sjuk. Hon hade ett fånganfall som vägrade ge med sig, och inte förrän vi började laka ur socker ur höet började symtomen avklinga. Då försvann också bulorna. Jag antar att hon har/hade något slags ämnesomsättningsproblem. Ingen aning om det är något sådant med din lilla häst, men jag tänkte i alla fall nämna det.

Har precis börjat fodra med nytt hö nu som jag inte fått analys på än. Han är ju varken fet eller visar något med fötterna men man vet ju aldrig.

Buck: jag har heller ingen aning om hur de växer då han är min första (och äldsta) mini. Men ska ringa och prata med min vet. imorgon och se vad han säger iaf.

Nu vet jag inte hur gammal din häst är, men det KAN ha med tänderna att göra. Min egen fick kulor på undersidan av käken och en annan i stallet fick bulor på ovansidan. Det där kan en veterinär svara på. Lycka till!

Han är 2 år så han tappar säkert tänder nu hoppas det bara är en sådan sak. Underkäken är jättefin på han iaf, inga knölar där.

Här ser du samma huvud importerat sto
Larimar1.jpg

Svenskfött med amerikansk far
flingan.jpg

egen uppfödning

spanien083.jpg

oxå egen
spanien084.jpg

Som du ser är alla breddade i nospartiet ovanför näsborrarna

Tesora

Ju mer jag kikar på översta bilden desto mer tror jag faktiskt att det kan vara tänderna som är på väg. Han är väldigt lik hästen i mitt stall när den fick tänder. Det är så olika det där. På en del syns det knappt alls. Min egen fick 2 *rejäla* bulor på undersidan av käken. Din kille är otroligt söt i vilket fall som helst! ;-)

Då är jag kanske bara nojig :) Men brukar de grovna till sig så snabbt i huvudena ? Kollar man bara på hur han såg ut i våras är han ju det dubbla bred nu :/ Men byter han tänder med är han kanske lite svullen oxå för det.

svullen_5047b1aa9606ee0a9d000d1f.jpg

En häst jag red fick sådär när vi satte in storbal i hagen. Han stod och drog loss hö hela dan och fick väl muskler där :D det var också en unghäst, drygt 3 år.

Såg ett avsnitt av BondiVet på Animal Planet som handlade om en miniatyrhäst som fick tänderna opererade. I programmet förklarade de att tänderna på miniatyrer var opropotionellt stora mot storleken på huvudet.

Det var en ganska komplicerad operation eftersom det var så smått och svårt att komma åt men allt gick bra.

Så där brukar de ofta se ut från och med hösten som tvååringar när de ska byta tänder.

Om du såg samma avsnitt som jag har sett (och det låter det som) så handlade det om en häst med dvärgväxt, vilket ju detta inte är.

Amrisarna har större tänder än andra små hästar , Så därför ska man vara noggrann att checka tänderna på dom , Vet att animalcops i USA vet direkt när dom hittar typ skellet efter små hästar om det är en amris eller inte just pga storleken på tänderna

ja tyvärr så finns det dvärgväxt på dom små :-( Så man får verkligen se till när man ska avla så man slipper det ! Dom dras med många defekter dessa små dvärgar ! Det som jag tycker är hemskt att man gör nästan marknads djur av dom !! Åker runt och visar upp dom överallt !! Och dom mara bara dåligt i sina små plågade kroppar !!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 904
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 915
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 553
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka