Svullet bakben

MissOnly

Trådstartare
Foderhästen kom in från hagen häromdagen med en märklig svullnad på vänster bak. Den sitter bara på framsidan av skenbenet, mitt mellan kotan och hasen. Ca 10 cm "lång". Hon ömmar när man trycker på det. Skritten är ren, på lina är hon i stort sett ren i traven i vänster varv, kanske att hon markerar liiite grann om man kollar efter hälta. I höger varv är hon märkbart halt på mindre volt, på längre lina är det mer diffust, hon haltar inte i varje steg.

Både ägaren och de jag rådfrågat tycker jag ska avvakta några dagar innan jag ringer kliniken men nojjig som man är tror jag ju självklart att nu är det klippt och hästkraken kommer aldrig bli ridbar igen :p har ni några idéer om vad det kan vara? Min första tanke var att hon fått en spark eller liknande. Möjligtvis en tagg, hon hade ett yttepytte sår där första dagen men hur mycket jag än glor där nu så kan jag inte se minsta märke.

Foderhästen kom in från hagen häromdagen med en märklig svullnad på vänster bak. Den sitter bara på framsidan av skenbenet, mitt mellan kotan och hasen. Ca 10 cm "lång". Hon ömmar när man trycker på det. Skritten är ren, på lina är hon i stort sett ren i traven i vänster varv, kanske att hon markerar liiite grann om man kollar efter hälta. I höger varv är hon märkbart halt på mindre volt, på längre lina är det mer diffust, hon haltar inte i varje steg.

Både ägaren och de jag rådfrågat tycker jag ska avvakta några dagar innan jag ringer kliniken men nojjig som man är tror jag ju självklart att nu är det klippt och hästkraken kommer aldrig bli ridbar igen :p har ni några idéer om vad det kan vara? Min första tanke var att hon fått en spark eller liknande. Möjligtvis en tagg, hon hade ett yttepytte sår där första dagen men hur mycket jag än glor där nu så kan jag inte se minsta märke.
Jag brukar alltid ringa och rådfråga på kliniken så kan man känna sig lugnare, det är ju deras jobb :)

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Grannox
·
Hästvård Hej! Jag har ett arabsto på foder som jag hemskt gärna vill köpa. Vi var på hästbes. på klinik idag inför köpet. Till att börja med är...
Svar
7
· Visningar
2 391
Senast: Shisha
·
G
Hästvård Har haft min foderhäst i ett halvår nu, och han är 13 år. Vi har haft problem med en hovböld i sommar och han fick massa hov bortskuren...
Svar
5
· Visningar
1 187
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V