MissOnly
Trådstartare
Foderhästen kom in från hagen häromdagen med en märklig svullnad på vänster bak. Den sitter bara på framsidan av skenbenet, mitt mellan kotan och hasen. Ca 10 cm "lång". Hon ömmar när man trycker på det. Skritten är ren, på lina är hon i stort sett ren i traven i vänster varv, kanske att hon markerar liiite grann om man kollar efter hälta. I höger varv är hon märkbart halt på mindre volt, på längre lina är det mer diffust, hon haltar inte i varje steg.
Både ägaren och de jag rådfrågat tycker jag ska avvakta några dagar innan jag ringer kliniken men nojjig som man är tror jag ju självklart att nu är det klippt och hästkraken kommer aldrig bli ridbar igen har ni några idéer om vad det kan vara? Min första tanke var att hon fått en spark eller liknande. Möjligtvis en tagg, hon hade ett yttepytte sår där första dagen men hur mycket jag än glor där nu så kan jag inte se minsta märke.
Både ägaren och de jag rådfrågat tycker jag ska avvakta några dagar innan jag ringer kliniken men nojjig som man är tror jag ju självklart att nu är det klippt och hästkraken kommer aldrig bli ridbar igen har ni några idéer om vad det kan vara? Min första tanke var att hon fått en spark eller liknande. Möjligtvis en tagg, hon hade ett yttepytte sår där första dagen men hur mycket jag än glor där nu så kan jag inte se minsta märke.