Svullen vid koterna, gallor?

N

Ninjaninis

Gick förra veckan omkull på en isfläck i skogen med min pålle. Det gick bra, men tyvärr kom han upp fortare än mig å sprang iväg i full fart mot stallet. En granne mötte upp mig å berätta han fått in Stygge i stallet. När jag kom in i stallet var han uppstressad å jättesvettig så misstänker att det nog gått undan hem...
Tog ut honom å kikade igenom honom noga, men det enda jag hitta var lite småsår. Skrittade sen av honom.

Dagarna nu efter har han varit lite svullen vid koterna, inte ovanför eller under utan mer på insidan av koterna å då främst bak... dock inget varm eller öm.
Värst har det varit på morgonen, men efter att ha lindat benen på natten så tycker jag att det kännts bättre. Tyvärr så är hagen väldigt lerig å känsliga mannen vågar sig inte röra sig så mkt då, men vi har gått ut på lite promenader å då tycker jag oxå att det blir lite bättre.

Tror själv att svullnaden beror på överansträngning i samband med att nyligen blivit skodd igen efter att ha gått barfota ett tag över vintern, men vore super att höra vad fler säger å tips på hur man ska gå vidare!

Sv: Svullen vid koterna, gallor?

Din häst kan ha vrickat sig när han sprang hem i panik, kanske fastnat i en gropp eller snubblat över något.
Det bästa är att han får röra på sig utan ansträngning dvs endast skritt tills det lagt sig. Linement bandage och oxå en bra idé.
Det är inte helt omöjligt att det kan handla om överansträngning som du själv sa, det kan också vara en blandning mellan nyskodd och att han sprang fort på hårt underlag.
Lycka till

Sv: Svullen vid koterna, gallor?

Tack för ditt svar, massera med liniment å lindade igår å nu på morgonen såg det fint ut :)

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Jag skaffade mig en kallblodig häst för ungefär en månad sedan och den hade varit halt cirka 4 månader innan jag köpte honom...
Svar
11
· Visningar
1 733
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 573
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej, jag skulle nu vilja ha er hjälp! Igår kväll ringde stallvärden å tyckte Prince inte va sig lik. Han tryckte upp baken å belasta...
Svar
15
· Visningar
4 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka