Svullen vid ganachen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cortina99
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 4 346
C

Cortina99

hade svullnad vid hö.ganach för ca 2 veckor sedan och idag när jag skulle ge middags hö var det så igen...:(

Svullnaden är liksom på kinden och lite bakåt hon har inte ont och äter höet och fodret... började med soja för ca 3 veckor sedan kan det va detta???

Sv: Svullen vid ganachen

det kan vara allergi, min häst hade samma innan och det var från nått hon fått i sig i hagen...

äter hon gräs ute? ett par av hästarna i vårat stall har fått svullnader på samma ställe och det är för att dom äter frostigt/fruset gräs ute, dom får det varje år vid den här tiden det är inget farligt och försvinner sen. vissa verkar vara känsligare än andra.

ja hon har ju en förmåga att noppra i sig allt hon kommer åt, väldigt lätt gödd häst:) det är ju väldigt fruset ute, skulle ni avvakta innan ni ringer veterinär? om det är så att hon äter och mår bra annars??

är hon pigg och som vanligt och äter och dricker så skulle jag avvakta och se iallafall, reagerar hon om du trycker på svullnaderna??
har hon inte ont och allt verkar som vanligt så vänta och se det är säkert pga av gräset, har du gett henne något nytt foder?

ne hon e precis som vanligt va detta sist oxå och gick å rida på, pigg å glad:bump:, hon har fått soja sedan 3 veckor tillbax för att proteinet i höet e så dåligt

avvakta och se om du inte är superorolig, eller ring en vet och hör på telefon bara vad dom säger du kan ju nämna sojan och det som jag sagt o se vad dom säger.

men jag tror inte det är någon fara eftersom hon är pigg och glad och som vanligt och äter o allt. det är som sagt säkert gräset.

En ponny i förra stallet blev så mellan varven..Ofta när hon gick ute o gnagde hela dagarna har jag för mig! Min ponny blev så en gång också..
Har inga direkta förslag på vad det beror på..Men låter ju som att de skulle kunna vara nåt liknande..Ingen fara med det som vi fick iaf, det gick bort av sig själv :)

Min gamla märr har hållt på så där i flera år nu. Det kommer och går. aldrig på sommaren då hon går ute och äter gräs men under vinterhalvåret. Hon står på samma foder och byter inget under säsongen, ändå kommer och går det! har ingen förklaring. De veterinärer som jag har pratat med har inte heller ngn annan förklaring än att hon "reagerar" på ngt! Men pigg och glad är hon nd - min lilla hamster..

Ville bara tala om att jag prata med vet och han sa att till 99% är det spottkörtlarna och det kan komma och gå inget man kan göra något åt så länge inte hästen är påverkad av det.

Hon började även bita på krubban efter varje tugga och det kunde hon göra för att det var otrevligt när det är svullet men inget som är farligt eller gör ont:bow: så vi skulle avvakta några veckor.

Akta bara så att bitandet i krubban inte blir en vana! Inte alls kul med krubbitande häst!

Mina pållar brukar få det vid foderbyte , på våren när gräset
är näringsrikt eller om de ätit frostnupet gräs. Har hört/läst att
det har något att göra med att hästen får i sig för mycket protein
så det blir överproduktion av ledvätska som kan visa sej som gallor
eller svullna lymfkörtlar vid ganachen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 731
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka