Svullen/varm ovanför hoven till och från

fjert

Trådstartare
Hej, nu söker jag råd och tips. Jag är så oroad över min gamla häst att jag knappt kan sova mer och går i hemska tankebanor.

Var på kurs en helg, på hemresen höll han på att gå omkull och efter det så har han varit svullen och varm i ena frambenet, just ovanför hoven, nedanför kotan.
Vad kan det vara? Överansträngd? Trampat fel? Sträckning? Någon inflammation? Många säger så olika saker och jag har inte mycket erfarenhet av sådant här.
Han haltar inte. Dessutom är det bara varmt till och från, och det är inte mycket svullet, just så att jag märker skillnad när jag jämför med andra benet.

Jag har börjat med kyllera nu och hoppas att det ska hjälpa.
Borde jag ta ut veterinären? Tänkte att jag kollar om kylleran hjälper först.

Tacksam för hjälp!

Sv: Svullen/varm ovanför hoven till och från

Jag skall göra det idag! Känns som tryggast.. Så får de väl komma ut om de anser att de behövs.

Vet. kom ut och tittade, han menar på att det är gallor. Jag ska använda kyllera under dagen och linda på natten. Dessutom vila i 25 dagar. Är det bra? Jag läser mycket om att ifall de har gallor så ska de röra på sig, lätt iallafall.
Typ promenader och sådant?

alltså, gallor är ju ett symptom på ngt. inte brukar det ge värme heller.

Tror veterinären beordrat så pass mkt vila för att ingen av er vet vad det är som orsakar. då är vila receptet.......

Precis min tanke.
Gallan betyder ju att där är något som inte stämmer (bortse från "permanenta" gallor)
Att behandla gallan hjälper ju inte den underliggande orsaken till att gallan uppkommit.

Liknande trådar

Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 060
Senast: lil-sis
·
Hästvård min häst har sedan 1 mån tillbaka varit varm och svullen till och från i sitt vänstra framben. Han hade blivit ensam i hagen varpå han...
Svar
5
· Visningar
2 288
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 387
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar