Svullen sena utan hälta?

Liselott76

Trådstartare
Har letat i gamla trådar men hittar inte riktigt det jag söker.

När jag tog in hästen från hagen igår var han tjock på sidan om böjsenorna. Dvs det buktar inte bakåt som det brukar kunna göra på en senskada utan åt sidorna. Han var lite varm & har ett litet skrapsår strax ovanför baksidan av kotan, dvs där ytliga böjsenan går. Han är inte det minsta halt & verkar inte känna av det annat än när jag trycker där.

I morse var han exakt likadan, varken mer eller mindre svullen. Fortfarande ingen hälta.

Troligtvis har han sparkat sej själv med bakhoven när han gjort nåt av sina otaliga luftsprång.

Men hur ska jag göra nu? Nån som har tips på vad det kan vara och hur jag bör behandla?

Självklart kan jag ringa vet men är ganska övertygad om att dom kommer säga att jag ska avvakta några dar eftersom han inte verkar påverkad av det..

Sv: Svullen sena utan hälta?

kan ju ringa och beställa en tid..man får ju endå inte komma in förren efter flera dagar och om de är bättre då kan man ju avbeställa tiden..om man inte vill åka in iallafall för o veta säkert.

annars är de väl bara att vänta och se hur de blir, om de blir värre eller om hästen börjar halta är väl en mindre hage ett bra alternativ.
min häst fick fortsätta att gå i stor hage sålänge de inte blev värre..men de är ju en risk man får ta.

Senast ändrad av en moderator:

Nonchalera det inte. Det gjorde jag med min häst nämligen. Hon blev stående i 8 mån. Hon var heller inte halt. Markerade en dag när jag skulle rida, men sen var hon som vanligt. Av en annan anledning var vet. hemma, h*n tittade på senan. Remiss till klinik direkt. Förstärkningsbandet till djupa böjsenan var uttänjd med en stor blödning. Hästen hade troligtvis trampat igen i en grop eller nåt och töjt ut senan ordentligt.
Så kontakta vet. och vila hästen tills du vet säkert.

men vad läskigt, min häst såg ut så där i fm när jag tog in henne ifrån hagen :eek:

något förstärkt puls, svullen runt kotan och något svullen upp i senan, ömmar vid en liten sårskorpa, ej halt.

jag åkte ner till kliniken och frågade men dom tyckte att jag skulle avvakta, så är hon inte bättre innan helgen så ska jag boka tid hos vetrinären.

hon och dom andra hästarna hade tydligen sprungit massa i hagen igår, så jag hoppas det bara är någon liten sträckning av något slag..

Misstänker att dom skulle svara mej exakt lika..dvs avvakta..
Då går jag på samma linje som dig, avvaktar några dagar, ringer & bokar tid innan helgen om han inte blivit bättre.

Stort tack för alla svar!

Min gamla häst fick en bristning i djupa böjsenan. Hon var aldrig halt utan bara svullen på sidorna på skenan.

Gick svullnaden ner på några dagar när hon hade en bristning?

Min häst har varit svullen sen i söndags, i morse hade svullnaden gått ner en hel del men det är fortfarande en liten svullnad kvar.

Det är 8 år sedan så jag kommer inte ihåg allt men har för mig att svullnaden satt ganska länge. Hon hade en mindre svullnad där senare också eftersom senan fick ärrvävnad.

Hoppas verkligen att det inte är nåt sånt. Men jag har bestämt mej nu - har försökt ringa vet på morgonen men får inget svar. Nu ska han kollas, det är lika bra.

Tack för alla svar! :bow:

jag ska ut snart och titta till min lilla pålle, stallägaren skulle ha ringt men hon har inte ej gjort det, så jag antar att hon står på alla fyra fortfarande.

hör gärna av dig när du har pratat med din vet.
jag avvaktar tills tors-fre.

Min vet har semester :cry:

Så nu har jag beslutsångest igen..känns inte bra att ta en annan. Men jag läste på nätet att man bör ultraljuda inom en vecka..men inte de första akuta dagarna. Så jag avvaktar till imorgon och se hur det utvecklar sej & sen ringer jag annan vet.

Jag hör av mig så fort jag fått svar!

vad jobbigt..

min hästs svullnad verkar vara bättre, hon går ute i hagen med lindade framben, om jag ska kontakta vetrinär kommer jag åka in med henne till en klinik, jag gillar inte "gårdsvetrinärer" har bara dåliga erfarenheter av dom.

Har bokat tid nu. Fick inte prata med veterinären men jag bestämde själv att det är lika bra att få senan ultraljudad, jag kommer inte att våga träna honom innan jag får ett svar iallafall.

Så imorgon eftermiddag åker jag in till kliniken, passar på att vaccinera när jag ändå är där så slipper jag en resekostnad iallafall..

Svullnaden hade gått ner till nästan ingenting igår, men vi var ändå in på kliniken. Enligt vet var det inte senan, det var bara att träna på. Sååå skönt!

skönt att höra :)

min häst har gått med lindor dygnet runt sen i måndags och hon är jätte fin i benen nu, dock har hon en liten knöl på senan men det måste varit att hon slagit på sig, halt är hon inte!
ska börja skritta henne i helgen och känns allt okej så har hon fått sin veckas sommarlov för då börjar hårdträningen igen :D

är de inte skönt att få de kollat iallafall? eftersom dom sällan är halta av senskador.

Senast ändrad av en moderator:

om det nu är en skada märker jag nog det när jag sitter upp på henne och om det nu skulle visa sig vara något så gör nog inte att det tog en extra vecka innan den blev undersökt, har haft en ponny med senskada och hon var blockhalt så visst kan dom vara halta vid senskada

skrev inte att dom aldrig blev halta med senskador..

de e de att om de är en skada så kan de gå ganska illa om man sitter upp och rider hästen på de och nej man behöver inte känna någonting förren de är försent.
vet en ponny som tillome tävlade och tränade på sin senskada som tillslut gav upp helt och den hade inte varit de minsta halt.

så jag tycker inte att de är något man ska chansa med.

Liknande trådar

Hästvård Min häst hade i Tisdags dragit på sig en ordentlig sårskada,med en djup sårficka till följd av det,han fick penicillin direkt,och har nu...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: lady_vip
·
Hästvård alacken har endera rullat fast i boxen natten mot idag, eller iaf legat ner och sparkat på väggen och grävt djupa hål i bädden. Inga...
2
Svar
31
· Visningar
3 721
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 153
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka