Svullen nosrygg

Sockerbit

Trådstartare
Kom idag hem till föräldrarna och träffa min hund, upptäckte då att hon är svullen på nosryggen, på båda sidorna. Känns hårt och liksom inte löst och vattnigt. För några dagar sedan skall dem ha hört henne göra grymtande ljud när hon nosade med huvudet i låg position, annars inget konstigt.

Några idéer om vad detta kan vara? Avvakta eller veterinär direkt?

Sv: Svullen nosrygg

Låter som någon form av allergisk reaktion. Kan vara insektsbett (geting eller annat elände). Håll koll så det inte blir värre, annars får du kontakta vetten för ev kortisonbehandling.

Läste igen - har det kommit idag eller varit flera dagar ? Har det varit i flera dagar så skulle jag kontakta vetten direkt, för då kan man klart undra vad som står på. Allergiska reaktioner från t ex insektsbett brukar gå ner inom ett dygn eller två. Säkra på att det inte är ormbett, för då är det omedelbar veterinär som gäller ?

Eftersom hunden varit hos mina föräldrar så kan jag ej svara på om svullnaden funnits där i flera dagar ( de är ej speciellt uppmärksamma tyvärr ). Likaså är det svårt att säga om de grymtande ljuden och svullnaden hör ihop, det var mest jag som kopplade ihop det då både verkar vara relaterat till nosen.

Hunden verkar för övrigt må ok, möjligtvis något slö av värmen.

Insektsbett eller orm har jag funderat över... Men jag törs nog säga att här är relativt omfritt (aldrig sett någon), insjuknar inte hunden rätt fort om det är ormbett?

Kontakta Disen här på Buke. Hennes hund svullnade över nosryggen och hon kanske kan ge dig tips.

Liknande trådar

Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
930
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 202
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka