Svullen nos

Dobby

Trådstartare
Vaknade i morse av en glad hund som stod på bakbenen och pep förtjust. När jag klivit upp och tittade ordentligt på honom studsade jag; nosen är alldeles svullen på båda sidor men ingenting upp emot ögonen. Han äter och dricker och är precis som vanligt. På molrgonpromenaden var han pigg och glad och verkar inte ha något problem med att känna dofter. Inga problem med andningen och han kliar sig inte heller.

Jag misstänker att han kanske haft närkontakt med en humla eller geting eller något annat stickande litet kryp, men har inte hört honom pipa till som om han fått ett stick.

Jag tänkte försöka ha is i magen och avvakta med att åka till veterinär eftersom han verkar så oberörd. Hur hade ni gjort?

Sånt där händer titt som tätt utan att man hittar orsak. Det brukar gå om inom ett dygn
Så länge andningen är ok hade jag avvaktat tills imorgon. Och inte lämnat hundenensam.

Har hänt min hund två gånger, förmodligen geting. Jag har kontaktat veterinär direkt (eftersom jag dessutom inte vetat om hon är påväg att svullna upp så det riskerar att bli värre) men hon har aldrig behövt behandling.

Jag åkte in med den här damen i påskas:
12804706_10154031576191228_9036642893624266424_n.jpg

Hon fick då en kortisonspruta av veterinären men då hon kunde andas behandlades det inte som akut. Så vi fick vänta ett par timmar. Om du har kortison hemma kan du ju ringa veterinär och fråga om dos att ge för att det ska gå ner snabbare. Annars håll uppsyn över hunden och kontrollera så den inte får problem att andas.

Monsters huvud såg ut som en yogaboll efter han bajsat ner i ett jordgetingbo, men det la sig igen på några timmar...

Liknande trådar

Kropp & Själ Blev i lördags eftermiddag stucken av ett bi eller geting, då hände det inte så mycket. fick lit ont, men va snabbt över och jag gick en...
Svar
5
· Visningar
3 993
Senast: MaRomer
·
Hundhälsa Ska ta det från början. Hunden är en mellanpudel som just fyllt 1 år. För ca 2 veckor sedan började han få som lite lite våteksem...
Svar
13
· Visningar
4 795
Senast: fijja
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 761
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 821
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025