Svullen mankam?

Sv: Svullen mankam?

Det verkar inte som du får ngt svar på din fråga.
Nu kan jag definitivt inte allt om hästar (inte ens särkilt mkt) men jag undrar ändå vad detta handlar om.
Kan en häst få eksem pga att den är känslig för stärkelse? Jag vet att tarmarna påverkas men att det skulle bli eksem?
(Nu minns jag inte alla inlägg men om den lider av stärkelseöverkänslighet förstår jag inte varför den blir sämre av bete.)

Inte för att jag skulle vara någon expert på området, men förstår inte varför INTE en störning i tarmarna skulle kunna orsaka hudproblem? :confused:
Om man är allergisk för något kan man t ex få utslag, bara för att dra en parallell. Inte bara om man smetar det man är allergisk direkt på huden utan även om man äter det.

Att hästar skulle få en reaktion mot stärkelse är ju klart, att det däremot skulle te sig i eksem form där klåda i man och svans är resultatet är däremot inte lika klart.

Varför jag frågar? Är därför att jag tror att detta blodprov förmodligen inte är anmodad av veterinär eller klinik. Är det nu som pluppalot skriver i sitt sista inlägg, så ser det mer ut som om att det handlar om en återförsäljare av ett specifikt foder. Gemeneman kan skicka blodprov till tyskland, däremot får inte gemeneman ta blodprov utan detta ska göras av veterinär.

Jag undrar inte varför du frågar. Jag misstänker nog ungefär samma som du. Anledningen till att jag ställde frågan till dig var att jag har förstått att du kan en hel del om eksem. En av våra ponnyer har sommareksem (mot insekter) så jag har läst en del om det här. Men inte detta med stärkelse snarare har jag läst att det troligtvis inte har med kolhydraterna i gräset att göra.

Inte för att jag skulle vara någon expert på området, men förstår inte varför INTE en störning i tarmarna skulle kunna orsaka hudproblem? :confused:
Om man är allergisk för något kan man t ex få utslag, bara för att dra en parallell. Inte bara om man smetar det man är allergisk direkt på huden utan även om man äter det.

Jag är inte heller expert på detta men undrar ändå om det går att jämföra stärkelse med de ämnen som framkallar utslag. Är det samma sak som eksem? Jag vet inte alls.

Däremot har jag läst en del om sommareksem och inte träffat på just detta. Det är därför jag undrar varifrån det kommer.

Jag skrev orsaken enbart som ett förtydligande, så hamnade det på din knapp sorry om du tog illa vara.

Ja kolhydrater ställer till det, och här kan det vara mer knepigt eftersom vissa beten innehåller mindre kolhydrater än andra.
Jag har sett detta på vår gammelman med eksem, i den gamla vinterhagen fick han för några år sedan en del anslag i början av våren. När han sedan släpptes på bete i en annan hage försvann alla symptom. Senare år har han inte uppvisat några symptom alls, oavsett vilket bete han går på samt att han även kan vistas där dygnet runt. Detta förutsätter förstås att vi har stenkoll på honom, han ska spryas med insektsmedel varje dag och gärna 2 ggr per dag. Han måste också få sin linfröolja, vilken verkar ha hjälpt honom med detta dilemma.

Det enda som antyder att han är eksem häst, är den pyjamas han får ha samt att han har en skorvig sträng under magen. I övrigt syns det numera inte, och han har ej heller några problem med klåda så här långt. Hoppas att denna sommar blir lika bra som den förra, det kan man ju aldrig veta förrän efteråt.

Jodå, nog är det så att en störning i tarmarna som kan orsaka hud problem. Men att det generellt skulle enbart bestå av en reaktion på stärkelse, nej. Om det vore så, skulle denna häst ha samma problem året om, och det synes den inte ha vad jag har kunnat användarens beskrivning.
Stärkelse finns i alla foder, fast i varierande tappning/mängd. Har man en häst som får reaktion på stärkelse gör man rätt i att välja foder medel som innehåller så lite av detta som möjligt. Alla foder med spannmål, är i regel rätt stärkelse berikade.

För många år sedan sades just havre vara orsaken till Islandshästen eksem, därefter har orsakerna gått i vågor. Under en tid fick man inte fodra dem med protein, då skulle de få eksem. Här lades grunden till många undernärda hästar dessvärre. Jag har personligen aldrig lyssnat på det örat, hade proteinet varit boven så hade ju hästen haft samma problem även utanför eksem säsong och de hade dom aldrig.

Jag har en new forestponny som lider av ärftlig stärkelseöverkänslighet som vi fram tills i höstas trodde var knottexem. Vi hade täckat henne hela sommaren och noga smörjat man o svans med b.l.a. Helosan o andra salvor och det lindrade litet, men stoppade inte klådan. Vi använde även switch men jag upplevde inte att det hjälpte då eftersom att det är kemikalier i och inge vidare bra om man har en känslig hud.

Stärkelseöverkänslighet är som allergi mot gräs, oftast är hästarna känsliga i magen (är din häst ibland dålig i magen?) som inte fixar allt sockersprängt gräs vilket på något vis leder till en allergisk reaktion som orsakar kliande. För att lindra detta ska man alltså låta hästarna ta avstånd från gräs, men det är inte bara mängden gräs som är avgörande utan också tiden som de betar då en känslig mage behöver vila från gräset imellanåt. Min häst brukar gå ute en fem timmar, sen är hon inne och kommer ut någon timma till på kvällen.

Min häst var också väldigt uppsvullen i mankammen förra sommaren. Jag tänkte på detta eftersom att det verkade som att din häst blev sämre när den släpps på bete. Hon var väldigt tjock och bullig och hela altet fick nästan lite tjurnackestuk, eller vad man ska säga. Hon blev också tröttare än vanligt och betedde sig nästan som om hon var sjuk. Nu går min häst på stärkelsefritt foder, mjölksyretabletter (för magen) och naturmineraler som ska vara vårdande för huden, vi badar av hennes man ungefär varannan dag med lactasyd (stavning?), tee treeoil schampoo eller ett speciellt mjällschampoo för man och svans för att ta bort kliande flagor och vårda hårbotten. Nu klarar hon sig bra och ska sen gå med exemtäcke på kvällarna för att knotten inte ska sätta sig i mankammen då den är lite ömtålig.
MVH pluppalot

Vet inte mycket om eksemhästar, men svullen mankam och fett runt svansroten är också ett tecken på att hästen är i stor risk att utveckla fång. Fånghästar är ju känsliga mot socker- (dvs stärkelse-)och fruktanbaserat foder . (Gräs, för energirik foderstat etc.) En tanke bara...

Jag fick syn på den här tråden av en slump men jag tycker den är vansinnigt intressant, eftersom det är lite av "den pusselbit som saknas" när det gäller min egna iakttagelse om att det verkar finnas en gemensam nämnare hos de hästar som drabbas av fång respektive sommareksem och dessutom en ärftlig faktor.

Hos hästar såväl som hos människor brukar hudproblem ofta bero på att magen inte fungerar helt som den ska.

En förklaring FODERorsakad fång är: "Hästen har utvecklats för att äta stora volymer grovfoder av låg kvalitet, som passerar fodersmältningsorganen snabbare än hos de flesta andra växtätare. När hästarna får foder av dålig kvalitet (kommentar: här avses "dåligt" ur näringsmässig synpunkt) är deras överlevnadsstrategi att äta mer. Genom att äta desto mer av vad som finns tillgängligt, överlever hästar där kor inte överlever, eftersom de äter konstant och smälter fodret snabbt. Detta evolutionsbetingade faktum är orsaken till att domesticerade hästar möter så många problem när vi försöker att utfodra dem på foderstater med högt kolhydratintag. De kolhydrater (stärkelse, socker etc) som inte bryts ned i tunntarmen når ändtarmen, där de bakterier som finns i grovtarmen för att bryta ner fibrer orsakar att energirikt foder jäser och detta är första steget mot "acidosis" och foderorsakad fång." (källa: www.farriervet.com/laminitis.html )

Samma källa skriver också om en genetisk faktor som kommit fram i en undersökning av Dr David Kronfeld I Middleburg Agricultural Research and Extension Center i USA: " Det finns ett genetiskt samband för betesfång som nedärvs dominant, och delvis undertrycks hos hingstar" (vilket borde betyda att ston löper större risk att få betesfång).

När jag googlade på stärkelseöverkänslighet fick jag fram följande fakta i en artikel skriven av Katherine Crandell, PhD i Australien:
"En faktor som begränsar nedbrytningen av stärkelse hos hästar, är produktionen av amylas i tunntarmen. Amylasproduktionen har visat sig vara ganska variabel hos hästar. Utan tillräcklig mängd amylas , passerar mycket av stärkelsen till grovtarmen där den jäser. Detta är inte önskvärt av två anledningar, dels är mängden av energi som produceras från stärkelse genom jäsning mindre än mängden som produceras genom bearbetning av enzymer, och dels medför överdriven jäsning av stärkelse att pH värdet i grovtarmen sänks vilket minskar effekten av bakterierna som bryter ner fibrer och producerar energi...Det finns en gräns för hur mycket stärkelse man kan ge innan den ömtåliga balansen av mikrober störs...Faran med att utfodra med för mycket stärkelse uppkommer pga att vissa hästar är överkänsliga för stärkelseöverskott, kanske beroende på låg amylasproduktion. Kaskaden av problem börjar med att för mycket stärkelserikt foder passerar från tunntarmen till grovtarm och ändtarm. Bakterierna där gör att stärkelsen börjar jäsa. Restprodukten av denna jäsning är mjölksyra, ett ämne som gör att pH värdet blir lägre. Denna sura omgivning dödar bakterierna. När bakterierna dör producerar de endotoxiner som kan orsaka kolik. Endotoxinerna som passerar till blodomloppet kan framkalla fång."

Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon information om sambandet mellan stärkelseöverkänslighet och "sommarexsem", men i mina ögon så borde endotoxiner i blodomloppet även kunna ta uttryck i andra symptom, t ex hudproblem.
När det gäller fång och fruktan, så klarar hästar inte att bryta ner fruktan i tunntarmen, utan ämnet passerar vidare. Så det är samma mekanism för fruktan som vid för mycket stärkelse, det gäller kolhydrater överlag.

Senast ändrad:

Jag skrev orsaken enbart som ett förtydligande, så hamnade det på din knapp sorry om du tog illa vara.

Ibland blir det lite tokigt. Jag trodde att du svarade mig men tog definitivt inte illa upp. Jag kan inte ens komma på varför jag skulle göra det. Men det gör ingenting. Eksemdiskussionen är mer intressant.

Jag har trott att hästarna är allergiska antingen mot solen eller mot insekterna men att detta kan bli ganska mkt värre om de samtidigt inte har magen i balans. Men då har jag kanske missuppfattat det. Knott lever vad jag förstår i gräs så om de går på gräs blir de mer utsatta än i grushagar.
Sedan är det väl så att gräs inte precis innehåller stärkelse så då borde den som du skriver inte reagera speciellt mkt på sommaren.

Jag har följt de råd jag läst här och ger vår linfröolja hela året och horsol i man och svans under våren. Dessutom har han fått samma foder som fånghästen (=bra för magen mat). De två står inne på natten och går i grushage morgon och kväll.
Det är en stor skillnad på denna försommar jämfört med tidigare. Han har inte eksem alls nu. Vad det beror på av dessa tre åtgärder kan man ju undra i och för sig.

Jag tror att det kan finnas många orsaker till "sommarexem", det är ju egentligen bara ett samlingsnamn.

Många hästar är överkänsliga mot knott och insekter.
En del hästar tål inte solen (men då brukar det mest drabba områden med vit hårrem och rosa hud).
En del hästar har fotskabb, som ju även kan sätta sig på andra delar av kroppen.
En del hästar är allergiska mot Switch, som många använder sommartid (och som fungerar mycket bra på andra hästar).
En del hästar har problem med levern ("reningscentralen").
En häst som jag känner till, får en allergisk reaktion av sitt mikrochips varje sommar (felplacerat?)
Och förmodligen har många hästar med hudproblem även problem med "magen" och fodersmältningen.

Sen behöver ju inte den ena orsaken utesluta den andra, utan det kan finnas fler saker som påverkar, och vilka de är kan variera från häst till häst. Huvudsaken är ju att man lär känna sin egen häst och vet vad den behöver för att må så bra som möjligt.

Boj: Jag antar att "de" tog blodprov hos en veterinär och sedan skickades blodet till ett labb i Tyskland för analys där. Jag hoppas att denna tråd kan förbli vettig för jag förstår inte varför du i ditt skrivande misstänker att kunnigt hästfolk tar blodprov själva och skickar väg med posten. Bara för hon är återförsäljare av foder för eksem och fånghästar så behöver hon väl inte ta blodprov själv? Vad grundar du den misstanken på, om jag får fråga? Varför skriver du ens om detta? Vad har det med ämnet att göra? Om du tog det jag skrev bokstavlingt ("de skickade blodprov till Tyskland") så tror jag väl ändå att du med ditt sunda förnuft kan anta att det inte tog blodprovet själva, utan veterinär.

Elviramax: Ja, men hon blev bättre med sitt täcke förra sommaren, för antagligen förvärrade väl mygg och knott saken genom att sätta sig i känsliga områden i man o svans.
arrak: Nej, fång har hon inte tendens till. Detta vad gäller tjock mankam var det som var förra sommaren, och det kom defenitivt i samband med problemet med stärkelse. Det kanske är så vad gäller fånghästar också, men min häst är ingen fånghäst.

Till alla som läst mitt första inlägg kan jag meddela att det mesta som jag har skrivit om är hur det såg ut förra sommaren, innan vi började behandla henne för stärkelseöverkänslighet. Nu är den värsta perioden kommen och det ser mkt ljust ut för pollens del :D:D Hon går ut kl 07:30 varje morgon och kommer in runt 13-13:30 och det funkar bra. Hon skrubbar sig lite sporaliskt i man och svans när hon kommer in, men inte mer. Vi badar manen och svansen varannan dag med lactasydtvål, tee treeoil och ett schampoo från apoteket som heter Selukos. Sen ska vi även testa ett Rosmarinschampoo som ska vara bra mot mjäll och känslig hårbotten samt tvätta rent utan att ta bort det naturliga fettet. Har någon här testat detta schampoo och har någon åsikt om det? Hon mjällar lite i mankammen, men det fixas lätt tack vare badandet av man o svans. Vi smörjer än så länge bara med helosan och planerar att köpa helosan med solskyddsfaktor så hon inte ska bli brännd i hårbottnen av solen. Inga tendenser till tjock mankam (men det borde hon inte ha eftersom att det kom i samband med när hon var som sämst förra året, när hon var orkeslös och kliade osv.), hon är torr och fin i benen, slank (så för mkt gräs äter hon nog inte iaf :D), pigg, glad och energisk är hon med, så bra mår hon i alla fall. Vi har köpt ett nytt eksemtäcke med som hon ska ha på kvällarna när knotten kommer. Håller vi bara i detta så verkar det som att hon ska ta sig igenom sommaren helt utan problem :D

Senast ändrad av en moderator:

Mkt intressant med artikeln om stärkelseöverkänslighet! När man läser detta förstår man tydligt varför mjölksyretabletter (a-fil) skulle kunna hjälpa hästar med detta problem. Det står ju "Denna sura omgivning dödar bakterierna." och då dessa tabletter innehåller 500 miljoner goda magbakterier så är det väl meningen att de ska ersätta de som dör. Av läsningen kan man alltså förstå att hästar med problemet inte producerar tillräckligt mycket amylaser (jag sökte på wiki på detta o kom fram till att det är ett slags enzym som tillverkas i bukspottskörtel och öronspottskörteln. Amylas bryter ner stärkelse till maltos) Det kan förklara varför problemet är ärftligt, det blir alltså lite som diabetes om jag förstått det hela rätt. I praktiken hade man kunna lösa problemet om man gav hästar amalyser på samma vis som man ger diabetiker insulin (bara en tanke, spekulera gärna vidare, det börjar bli intressant:D).

Mkt intressant med artikeln om stärkelseöverkänslighet! När man läser detta förstår man tydligt varför mjölksyretabletter (a-fil) skulle kunna hjälpa hästar med detta problem. Det står ju "Denna sura omgivning dödar bakterierna." och då dessa tabletter innehåller 500 miljoner goda magbakterier så är det väl meningen att de ska ersätta de som dör. Av läsningen kan man alltså förstå att hästar med problemet inte producerar tillräckligt mycket amylaser (jag sökte på wiki på detta o kom fram till att det är ett slags enzym som tillverkas i bukspottskörtel och öronspottskörteln. Amylas bryter ner stärkelse till maltos) Det kan förklara varför problemet är ärftligt, det blir alltså lite som diabetes om jag förstått det hela rätt. I praktiken hade man kunna lösa problemet om man gav hästar amalyser på samma vis som man ger diabetiker insulin (bara en tanke, spekulera gärna vidare, det börjar bli intressant:D).

Nu känner jag mig lite besvärlig men jag förstår fortfarande inte vilken koppling det finns mellan stärkelseöverkänslighet beroende på minskad amylasaktivitet och bete.
Jag läser gärna en förklaring på det.

Öronspottskörteln har jag aldrig hört talas om men den finns antagligen.

Vad jag förstår finns det flera olika mjölksyrebakterier det gäller att tillföra rätt sorts bakterier. Det verkar för mig lite som konstgjord andning men om det fungerar är det naturligtvis bra.

Boj: Jag antar att "de" tog blodprov hos en veterinär och sedan skickades blodet till ett labb i Tyskland för analys där. Jag hoppas att denna tråd kan förbli vettig för jag förstår inte varför du i ditt skrivande misstänker att kunnigt hästfolk tar blodprov själva och skickar väg med posten. Bara för hon är återförsäljare av foder för eksem och fånghästar så behöver hon väl inte ta blodprov själv?

Jag vet att denna metod är vanlig, såväl hos alternativbehandlare som även ÅF av diverse produkter. Så tro mig, jag har ett skäl till varför jag frågar och undrar också varför du tar så illa vid dig.
Orsaken är bl a att veterinärer i regel anlitar svenska lab och inte utländska, här är ytterligare en orsak till min frågeställning.

Vad man kommit fram till, är att en stor procent av eksem grundar sig i överkänslighet mot knott och andra bitande insekter.
Många av dessa hästar reagerar också och blir sk multiallergiker, här kan div luftvägsproblem räknas in grundade på den miljö hästen befinner sig i. Damm, kvalster mm.

Jag tror inte att du ska se eksem så övergripande och klassa den som i ett samlingsnamn. Det finns forskning gjord, och ingenstans återfinner man fotskabb eller soleksem att jämställa med överkänslighet mot bitande insekter.

Här har du en del att ta del av.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001223/01/282_Louise_Lindberg.pdf

Här har du ytterligare en redovisning.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/71/1/367S

Här har du studien om eksem och linfröolja.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12418783

Vad jag förstår finns det flera olika mjölksyrebakterier det gäller att tillföra rätt sorts bakterier. Det verkar för mig lite som konstgjord andning men om det fungerar är det naturligtvis bra.

Ja, och här har man sett att det kan få en gynnsam effekt att ge sk probiotica bakterier speciellt vid foderbyten. Dock är väl de olika filsorterna inget man kan rekommenderar, då det är bättre att ge mjölksyrebakterie i koncentrerad form.
För att uppnå samma effekt som 1 tsk probiotica ger, krävs minst 5 l A-fil eller mer per dag.

Jag tror inte att någon ifrågasätter att det är mycket vanligt med en överkänslighet mot knott som yttrar sig i form av exem. Det har ju gjorts mycket forskning i ämnet, eftersom det är så vanligt hos framför allt islandshästar men även hos andra hästar.

Jag vet inte om "sommareksem" är ett vedertaget namn för just knottöverkänslighet, i så fall använde jag begreppet lite slarvigt (men det var därför jag satte det inom situationstecken). Det jag egentligen åsyftade var klåda som yttrar sig i att hästen kliar bort hårrem och tagel i framför allt mankam och svansrot och ofta förekommer på sommaren.

Det som kan vara intressant i sammanhanget är att det man ibland tar för givet är knottöverkänslighet faktiskt kan bero på andra orsaker (kanske framför allt när det gäller andra raser än islandshästar, jag själv har inte så stor erfarenhet av islandshästar men däremot av de många ponnyraser, halvblod, fullblod, araber och en del kallblod).
T ex:
1. Den ponnyn som jag nämnde ovan, där kliandet debuterade sommaren efter hon blivit chipmärkt, och som har en stor bula där chipet sitter. Ägaren trodde hon var överkänslig mot knott och behandlade med Switch, vilket gjorde det ännu värre eftersom ponnyn inte visade sig tåla Switch. Det hjälpte inte heller med täcken och huvor utan det blev istället värre.
2. Vi trodde vår shirehäst hade blivit knottallergisk när hon började klia manen. Dock försvann klådan när vi fick bukt med hennes fotskabb (som veterinären trodde var mugg). Senare har jag fått reda på att det förekommer att fotskabb sprider sig till resten av kroppen och då kan ge symptom liknande knottöverkänslighet.

Sedan är det som du säger, att har hästen väl blivit allergisk mot något är det inte ovanligt att den utvecklar ytterligare allergier. Jag tror att det är viktigt att inte låsa fast sig vid ett tankesätt, utan vara öppen för att det kan finnas olika orsaker och hittills oupptäckta samband. Och att man måste känna sin häst och själv känna efter vad den mår bäst av.

Tack för intressanta länkar. *Off topic* Har du länkar om spatt också? Jag vet att det har forskats mycket om det också på islandshäst. Det kanske kunde vara intressant med en "länktråd" till olika avhandlingar, forskningsresultat och övrig information rörande hästens hälsa och sjukdomar eftersom det hela tiden kommer nya rön. :banana:

Det som är viktigt att minnas är, om vi utgår ifrån diskussionen överkänslig mot stärkelse. En sådan reaktion skulle inte enbart visa sig sommartid, utan hästen skulle ha problem året runt med klåda etc.
Man måste ta sig en funderare, vad är det som just sommartid orsakar dessa utbrott? Varför sker detta inte andra tider på året? Vad finns under sommaren som skulle vara en språngbräda för eksem att blossa upp? Som inte finns den senare delen av året?

Hästar med multiallergi har symptom av sina besvär under hela året, men ofta uteblir själva eksemsymptomen under höst och vinterhalvåret.
Här kanske man ska fundera, varför? Allergier är så funtade att det man exponeras mot är ofta det man får en reaktion av, kvalster allergi är inget som är säsongsbetonat utan finns året om. Likaså damm, mögel, mm.

Nackbandmask är en sak som förväxlats med eksem, därför att individen uppvisat samma symptom som en eksem häst samt ve och fasa att individen också tillhör gruppen eksemindivider. I detta fall tänker jag på en nodsvensk häst för några år sedan, som under 3 somrar kliade sig blodig i mankam. Man kunde senare konstatera att hästen led av nackbandmask, blev behandlad och slutade sen att klia sig även om sviterna ännu syns.
Nej, allt är inte eksem men dessvärre är mycket det och till råga på allt elände sprider det sig över mer och mer till andra inte normalt förekommande raser.

Det som jag tycker är intressant är att om hästen producerar för lite amylas (stärkelseöverkänslighet) eller om hästen fodras med för mycket stärkelserikt foder, så får samma effekter i grovtarmen som när hästen får i sig stora mängder fruktan. Dvs i slutändan bildas endotoxiner som förs ut i hästens blodomlopp. Både för mycket stärkelse (i form av t ex spannmål) och ett stort intag av fruktan kan orsaka fång, enligt de undersökningar som gjorts.

Om nu överskott av stärkelse kan orsaka hudinflammation och klåda, så är det inte helt omöjligt att även intag av en stor mängd fruktan också kan orsaka hudinflammation och klåda. Vilket kan förklara att dessa hästar drabbas även under sommaren, och att de mår bra av att äta "fångfoder". Det här har jag naturligtvis inga som helst vetenskapliga bevis för, men det verkar inte ologiskt i mina ögon. Och i så fall kan det kanske också förklara det sambandet jag har sett hos vissa ponnyer, där vissa linjer helt enkelt ger många fång och/eller eksemhästar. Andra gemensamma nämnare skulle kunna var dålig funktion på lever och/eller njurar.

Jag vet att det tidigare har gjorts studier på gräsets inverkan på "sommareksem" och att det då inte ansågs bero på gräset. Men vad jag vet gjordes dessa studier för 20-30 år sedan och var inriktad på proteinets betydelse (som man då även trodde orsakade fång). På den tiden visste man t ex inte hur ett stort fruktanintag kunde bidra till fång.

De här teorierna rör inte direkt islandshästar med "sommareksem", eftersom det är ganska väl belagt att framför allt importerade islandshästar i stor utsträckning drabbas av knottöverkänslighet. Men vad är det som gör att en del hästar börjar klia sig redan innan knott och gräs kommer? Och varför drabbas "svenska" raser som borde ha utvecklat en viss immunitet under årens lopp? Och vad orsakar klådan hos de hästar som kliar även när de står uppstallade?

(Det blev lite följdfrågor efter de här resonemangen i tråden, jag var som sagt mest intresserad av att få reda på vad för olika samband eller gemensamma nämnare det kan finnas mellan de hästar som får fång och de som får "hudinflammation med klåda". Därför var det intressant att höra om hästar som fick klåda av annan orsak än knottöverkänslighet)

Är hela nacken svullen och inte typ svansen eller huden i "armhålarna" och juvren/skapet skulle jag ta den som en överkänslighetsvarning mot stärkelse eller begynnande varsel om fång. Hela mankammen på nacken svullnar på många fånghästar äv på de som inte får symptom i fötterna. Sk tjurnacke, den är styv om du försöker ruska den sidledes. Finns det antydan till ränder där hoven börjar? Knott/småflygs allergi brukar synas på flera ställen än bara i mankammen och de flsta betesgående hästar klår man och svans mycket mera vid betesgång av blandade skäl.

Mitt sto avlivades i mars då hon slutligen fick det fånganfall som hon tydligen var en tickande bomb för. I 21 år gick hon på fullt sommarbete utan ett enda symptom förutom svaga ränder på hovarna, dock syntes inget på röntgen. Innan och under anfallet styvnade hennes nacke fullständigt så hon såg ut som en krallig hingst. Hon visade knappt någon hälta trots hovbensrot med endast ngn centimeter till penetration, ibland är dom så tuffa dom små grynen..

Vill inte skrämma dig, men kolla noga på din och få hjälp att konstatera vad som händer med din hästs kropp så du inte förlorar din ängel i förtid!

Kolla också så att hästen klarar switch! Den får inte reagera med mycket obehag, min arabkorsning var allergisk och fick svullen man av switchen som jag skulle hjälpa henne med. :)

Switch klarar hon, jag testade på en liten fläck först. Dagen efter skulle jag hälla på "resten" och hon hoppade till så jag fick mig också en dusch. Så jag klarar också switch :o

Ska verkligen kolla upp det där med fång...

* en liten uppdatering *

Jag trodde jag hade "koll" på läget. Hon gick med täcke på bete och jag smorde var o varannan dag, allt såg väl ut. Så åkte jag bort över helgen och tänkte att det klarar sig nog utan smörja några dar.

När jag kom tillbaka och täcker av manen så ser jag att manen lossar i stora sjok, ett stycke som är ca 20 cm långt strax ovanför/framför manken. Mankammen är svullen och grov. Hon verkar inte ha ont/verkar inte som hon har grav klåda. Det finns inget i hagen att klia sig på och håret som lossnar lossnar från rötterna... Ruggigt!! Till saken hör att hon nyss bytt beteshage, då kommer ju tankarna om fång nu när jag läser detta. Men samtidigt - allt är ju så torrt och magert nu - det vore väl positivt för fånghäst?

Ska ringa vet. i morgon för säkerhets skull, men tills dess - någon som sett något liknande?

Liknande trådar

S
Hästvård Min häst har ingen exem, men som alla andra kliar hon ju sig lite på sommaren. Brukar vara ju juli-augusti när det är som varmast och...
Svar
7
· Visningar
1 756
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama