Sv: Svullen mankam?
Jag har en new forestponny som lider av ärftlig stärkelseöverkänslighet som vi fram tills i höstas trodde var knottexem. Vi hade täckat henne hela sommaren och noga smörjat man o svans med b.l.a. Helosan o andra salvor och det lindrade litet, men stoppade inte klådan. Vi använde även switch men jag upplevde inte att det hjälpte då eftersom att det är kemikalier i och inge vidare bra om man har en känslig hud.
Stärkelseöverkänslighet är som allergi mot gräs, oftast är hästarna känsliga i magen (är din häst ibland dålig i magen?) som inte fixar allt sockersprängt gräs vilket på något vis leder till en allergisk reaktion som orsakar kliande. För att lindra detta ska man alltså låta hästarna ta avstånd från gräs, men det är inte bara mängden gräs som är avgörande utan också tiden som de betar då en känslig mage behöver vila från gräset imellanåt. Min häst brukar gå ute en fem timmar, sen är hon inne och kommer ut någon timma till på kvällen.
Min häst var också väldigt uppsvullen i mankammen förra sommaren. Jag tänkte på detta eftersom att det verkade som att din häst blev sämre när den släpps på bete. Hon var väldigt tjock och bullig och hela altet fick nästan lite tjurnackestuk, eller vad man ska säga. Hon blev också tröttare än vanligt och betedde sig nästan som om hon var sjuk. Nu går min häst på stärkelsefritt foder, mjölksyretabletter (för magen) och naturmineraler som ska vara vårdande för huden, vi badar av hennes man ungefär varannan dag med lactasyd (stavning?), tee treeoil schampoo eller ett speciellt mjällschampoo för man och svans för att ta bort kliande flagor och vårda hårbotten. Nu klarar hon sig bra och ska sen gå med exemtäcke på kvällarna för att knotten inte ska sätta sig i mankammen då den är lite ömtålig.
MVH pluppalot