Svullen i skapet

ia_

Trådstartare
Min valack som förnärvarande har boxvila, har blivit rejält svullen i skapet. Är inte öm och har inga problem att kissa osv, men har en rejäl "påse" som hänger ner som är varm dessutom o känns "fast"... har tvättat honom med ljummet vatten och lactacyd tvål i 3 dagar nu men det har inte blivit någon förbättring.

jag funderar om detta kan vara någon reaktion på spånet, han har inte tidigare stått på spån, men nu när han har boxvila har han fått spån eftersom han annars hade tömt boxen på halm...

Någon som vet vad detta är :confused:

När min valack hade boxvila hände samma sak. Det är som om cirkulationen inte funkar riktigt som den ska när de inte får röra på sig. Han fick även en massa sprickor i skapet också som veterinär behandlade med penicilinsalva. Allting läkte och blev bra men han är fortfarande alltid svullen. Mer eller mindre. När jag var ute på tävling påpekade alltid veterinären detta och jag fick förklara historien om och om igen. Lite tråkigt men huvudsaken är ju att han mår bra. Ring och kolla med en veterinär för säkerhets skull om du är orolig.

Jag vet inte, men ring och kolla med en veterinär! Lycka till, och krya på dej hästen! :)

Min blev likadan vid boxvila. Jag vet inte om det var pga boxvilan. Misstänker att han gått hårt åt saltstenen pga uttråkan och att det var därför han svullnade upp, han fick butta i 5 dgr. Motvilligt dock för butta är ju smärtstillande och då är det ju svårare att hålla dem stilla. Ta ut saltstenen om du har någon och ge salt direkt i maten istället. Motion om han får prommenaras och mkt vatten är bra!! Men jag fick faktiskt inte bort min häst svullnad på flera dagar, tills jag började med buttan...

Det kan vara en infektion i skapet, det händer ofta på valackar som inte tar ut penisen ordentligt för att kissa. Då blir det kiss kvar därinne, som blandat med smuts som kommer in ger en infektion. Ring genast på veterinär, är det infektion behöver han antibiotika.

Saltstenen rör han överhuvudtaget inte alls, får tvinga i honom små mängder i maten, så det tror jag inte kan vara orsaken i detta fallet. Han har precis avslutat sin "kur" med butta och hippotrim och det är efter det som svullnaden uppkom. han är nyopererad i fram och bakknä så han får inte motioners alls just nu... känns som ett dilemma de här :confused:

Ringer vet. o rådfrågar honom

Eftersom samma sak hände min valack när han hade boxvila och behandlades med Hippotrim, så skulle jag bli jätteglad om du skriver och berätar vad din veterinär sade. Det verkar ju som om det kan finnas något slags mönster här...

Jag tvättade skapet med klorhexidinlösning i några dagar och sedan försvann det och kom aldrig mer igen. Det var på sommaren, så jag trodde att det var insektsbett eller dyl....

Har han fått någon medicin?? När min häst fick ketoprofen så fick han stora vätskeansamlingar under magen och i skapet... :crazy: Om cirkulationen och njurfunktionen blir dålig, så svullnar dom i skapet. Det är ingen ide att hålla på och tvätta, efersom det kommer inifrån, du måste styrka hästens utrensningssystem inifrån! :)
Äppelcidervinäger är det bästa du kan ge, blanda i maten och försöka få i honom så mkt som möjligt. Försök även att få tag på rosmarin, nässla och maskros! Du kan också ge en näve eller två med mjölon, men inte mer, det är inte bra med för mkt av det.

Som jag skrev tidigare har han precis avslutat sin ku med Hippotrim och Butta...
När jag läste ditt svar så "ringde det en klocka" någonstans i mitt huvud att jag hört detta tidigare. Alltså hästar som reagerar så här på medicinering... kan bara inte komma ihåg mer :crazy:

Ska iaf testa med äppelcidervinäger, inget som skadar iaf!

Tack :bow:

Ja, det är visst inte ovanligt! Hoppas du får i honom äcv nu då, vissa hästar kan vara lite kinkiga i början. Smakar ju äckel... :p Min lilla kille älskar det, men han är inte normal... :D

jag lär få spruta äcv´n i munnen på honom, han äter inte sin mat om de finns något annat än betfor och havre i den , KRÄSEN! :mad:

Men de får vara värt en fight om dagen nu framöver o få i honom lite!

Tack för tipset, lovar att rapportera här sen!

Kan det inte vara så att operationen i bakknäet dräneras ner i skapet? Speciellt nu när ni inte ger antiinflammatoriska längre.

Hästar har de konstigaste saker för sig ibland :crazy:

Kan det inte vara så att operationen i bakknäet dräneras ner i skapet?

Det har jag mycket svårt att tänka mig att det skulle bero på. Dels är det en artoskopi som är gjord i bakknäet, dvs "titthåls op." så det är inga stora op sår och jag tog stygnen för 2 dagar sen de var då helt ihopläkt utan minsta antydan till inflammation...

jag håller kvar vid centaur´s teori om boxvila i kombination med medicinering har orsakat detta

Hej!

Min valack har stått i sjukhage och endast skrittats i ca sex veckor efter en vrickning och han blev också svullen i skapet. På återbesöket hos veterinären så frågade jag om det och han sade att det var en vanlig reaktion på minskad mägd rörelse. Ungefär som när man själv har stått still en hel dag och får tjocka ben på kvällen.

Ville bara meddela att efter 3 dagar i sjukhage o skritt vid tygel 20 min/dag så är svullnaden nästen helt borta.
Visserligen fick jag "order" av veterinären att smörja dagligen med streptocellinslava pga att de lätt blev hudsprickor när skapet blev så pass svullet. Men det ska inte ha haft någon inverkan på just svullnaden utan det var just rörelse som behövdes! :)

Så nu är det ett problem mindre, tyvärr återstår de 2 stora problemen ju... de som gjorde att han fick boxvila... :(

ibland samlar dom på sig vätska när dom är stilla. Brukar få hem hästar jag har köpt som har åkt länge i lastbil som är rejält svullna i skapet men det går över så fort dom får komma ut i hagen och röra på sig.

Sv: Svullen i skapet

Kan det bliva uppsvullning i samband med vaccinering, min nordis var svullen i går ( jag såg det i går ) och han blev vaccinerad i förra veckan troligtvis för första gången i sitt liv och han är 15 ? vad gör äppelcidervinäger ? är det vattendrivande eller ?

MVH Göran

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 158
Senast: cf234k
·
Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 815
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 660
Senast: Karminnie
·
Hästvård Tänkte att vi kanske kundde samla lite tips och råd för enklare sårvård, för oss som inte har helt 100 koll på hur det är:angel: Jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 599
Senast: grashagen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar