Svullen i ansiktet

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Inshima
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 122
I

Inshima

Jag har ett 21-årigt sto som har blivit svullen i ansiktet. Det började vid tinningen men nu är det även översta delen av ganaschen och där sidostycket på grimman sitter. Det är inte ömt, hon har ingen feber och är pigg. Är det någon som vet vad det kan vara?

Sv: Svullen i ansiktet

Har det börjat komma gräs i hagen kanske?? Vårat sto har så oxå till och från hon går runt och noppar i sig av de nya gräset i hagen som det e mycket näring i de kan reagera på de.. Våryt sto kommer in ibland och ser ut som en mullvard de försvinner efter nån timme och på morgonen är de borta för att komma tillbaka igen när hon varit i hagen totalt ofarligt men de ser rätt skumt ut..

En häst som gick i vår hage hade en liknande svullnad. Hon hade visade sig lagt in en mulling av gräs mot tänderna som var jättevassa och skavde mot kinden. Jag kan lova att alla som såg det inkl veterinären såg ut :eek::eek::eek: så ut.
Nu säger jag inte att det är samma för din.

Säkerligen bara "hamsterkinder" vissa hästar får alltid det nu när vårgräset börjar kika fram i hagarna och hästarna glömmer att lyfta på snudan på hela dagen. Verkar vara väldigt olika hur lätt de får det beror antagligen på hur trång kanal de har till spottkörtlarna. Har själv två som får extrema hamsterkinder, mor och dotter ser ut ungefär som om de svalt en basketboll just nu, samma sak varje år när gräset börjar spira, andra får mer beskedliga ansvällningar medans vissa inte får ett dugg.

Gissar att hon fått någon allergisk reaktion på nått hon stoppat i sig. Det brukar ge med sig av sig själv efter några dagar och är inget allvarligt. Blir hon påverkad och sjuk får du ju kolla upp det med är hon pigg och som vanligt kan du bara avvakta

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 518
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 841
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka